TV-out (svart/vit problem)

Medlem
TV-out (svart/vit problem)

Polaren har en crapigt laptop med: mobile intel(R) 945GM Express som han kopplat till sin tv via S-video utgången till scart på datorn. Dock visas bilden bara i svart/vit.

Någon som har några tips om vad det skulle kunna vara?

Tack på förhand!

Medlem

det är kabeln som sturlar skulle ja tro, testa med lite olika kablar eller nått?

Medlem
Skrivet av Bengan87:

det är kabeln som sturlar skulle ja tro, testa med lite olika kablar eller nått?

Det är en nyköpt kabel

Inaktiv

Brukar bero på en av två saker.

1. I inställningarna ställ den på PAL B eller något sådant.

2. Även nyköpt kabel kan visa svartvitt jag lödde om en nyköpt så att det blev färg (ändrade ledningarna).

Det vanligaste är dock nummer 1.


signatur

Bra kylning IsTheShit

m1
Medlem

När jag hade svart/vit-problemet med TV-out för länge sen så var det kabeln som strulade. Jag försökte det mesta med en SVHS-kabel, men när jag bytte till en kompositkabel löste det sig direkt (menar en sån här med samma kontakt i båda ändarna). Har du ingen sån ingång på grafikkortet kan du behöva en sån här adapter för några tior. Har du ett hyfsat nyköpt grafikkort nånstans så har du antagligen en sån adapter liggandes.

Först borde du dock kolla så du har rätt A/V-kanal på TV:n och kör rätt format (PAL) i inställningarna för TV-out.

Medlem

Jag har testat alla möjliga varianter av PAL och NTSC, ingenting har hjälpt... Han får helt enkelt testa en ny kabel.

nj
Medlem

Att ställa in så grafikkortet skickar en komposit-signal istället för auto/s-video kan hjälpa.

Inaktiv

Testat att byta scart kontakt på tvn? Vissa enheter blir svart-vita i en av de 2 (oftast 2) scart-kontakterna.

1
Skriv svar