Krångel, krångel och åter krångel :S

Inaktiv
Krångel, krångel och åter krångel :S

OK, nu är det såhär att jag lånade ett os från en kompis (Win XP Pro.) och kom typ halvvägs sen cpade det sig!

Så nu fick jag låna ett ett annat os från en (Win XP HOME Ed.!)

och när jag satte i skivan hände igenting pga att Win XP Pro. hade kommit halvvägs, så det går ju inte fortsätta det med (komplettera) med Home Ed.
så jag är tvungen att formatera om hårddisken?

och det går ju inte utan os? eller med BIOS?!

så jag är tvungen att koppla in i en annan dator? inte sant?!

det låter ju lite cpigt man borde ju kunna göra det med BIOS eller?

JAG vet inte!

vet ni?:up:

Medlem

Men det borde ju bara vara att ladda in OS-skivan vid boot och formatera från installation?

Medlem

Tycker också att det borde gå att formatera den partition som du har valt att installera på. Brukar få upp ett alternativ om man vill behålla/formatera/snabbformatera partitionen innan den installerar filerna från CD:n.

Hur som helst så brukar jag köra Partition magic 6s boot disketter för att formatera en eventuell partition. Dock så kostar den pengar, men tydligen så ska GParted vara ett bra alternativ (och gratis).


signatur

How can we win when fools can be kings?

Inaktiv

men det går ju inte eftersom Pro har gått tillräckligt så att Pro startar från början!

Inaktiv

men det går ju inte eftersom Pro har gått tillräckligt så att Pro startar från början!

Inaktiv

men det går ju inte eftersom Pro har gått tillräckligt så att Pro startar från början!

Inaktiv

En startdiskett tar dig till DOS när du står där skriv c: och tryck enter om den inte redan står på C. Skriv då format c: och tryck enter så drar det igång. Du ska inte ha någon label/etikett när den frågar. Det är ett sätt.

Provat att boota med Pro skivan igen och fortsätta installationen?


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

vilken startdiskett? :S

Medlem

Ändra boot sequens i BIOS, sätt CD-rom först i ordning. Misstänker du har hårddisk före CD nu i boot ordning.

Gör du så ska du kunna bota från Home skivan och därmed inleda en ny instalation.

Inaktiv

ne de ä ju det jag inte har, jag har CD-ROM först! men det går ju inte (kan ju pröva igen)

Medlem

Ta bort alla andra boot alternativ då, så den bara testa CD:n.

Annars gör man en boot disk enklast via sätta in en tom floppy i en dator högerklcika på diskenheten ta formaterta och välja skapa en boot disk. Sen bootar från den disken.

Inaktiv

jag har prövat att ta bort alla andra boot devices och sen står det : "Tryck på valfri knapp för att gå vidare" (typ något såntt) men det går ju inte!
det hädner ingenting när jag trycker

Inaktiv

nu gick det! (att gå vidare) men ändå så startat WIN XP Pro :S!

med andra ord=> HELVETE!

Medlem

Formatera mha stardisket då

Inaktiv
Inaktiv
Medlem

Man gör en startdisk enklast via sätta in en tom floppy i en dator högerklcika på diskenheten ta formaterta och välja skapa en boot disk. Sen bootar från den disken.

Inaktiv

Snabbast att boota med en startdiskett från Win 98 eller Millennium dock. I annat fall sätt i den i en annan dator som sekundär och formatera den där.


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar