Processor som flaskhals?

Medlem
Processor som flaskhals?

Skummade igenom poäng och hårdvara lite fort i ovanstående tråd där det postas 3dmark poäng. Är det verkligen en så stor flaskhals att ha t.ex. amd 64 4000+ istället för kanske en core2duo,quad eller dual-core? Eller gäller är det bara i 3dmark det gör så stor skillnad och inte i vanliga spel?

Såg exempel där folk har nästan dubbelt så mycket poäng med likadana grafikkort (8800 GTS 640 Mb) men med olika processorer.

Jag har nämligen en amd 64 4000+ och börjar bli lite sugen på en uppgradering men verkar som om det inte kommer räcka med bara ett nytt grafikkort? Är ju inte så skoj om man köper ett nytt grafikkort och ändå bara får ut hälften av vad jag borde få med en bättre processor och moderkort.

OBS!!! Menar inte skillnaden mellan AMD vs Intel utan som sagt skillnaden mellan t.ex. en amd 64 och en dual-core ELLER skillnaden mellan en p4 och en core 2 duo eller quad.

MVH Pär


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

Man kan ju alltid kolla på:
http://service.futuremark.com/orb/index.jsp
Kolla de som har samma CPU som du, sen kolla du lite hur resultatet skiljer beroende på GPU de har.

Tex vi har 3dmark05
3DMark Score: 12529
CPU:
AMD Athlon(tm)
AMD Athlon 64 4000+($58.83+)
GPU: NVIDIA GeForce 8800 GTX,MHz($445.22+)

DMark Score: 11581
CPU:
AMD Athlon(tm) 64 2750 MHz
AMD Athlon 64 3700+($45.0+)
GPU: ATI RADEON X1900,
Ingen större skillnad mellan de bägge, fast enna är ett high end kort och det andra är ganska low end.

Sen kolla man 8800 GTX på en core2 i runt 3Ghz, då får man lätt uppåt 19 000 poäng, medans ett x1900 inte ger mer änn runt 13 500p

Så jag skulle nog säja att din CPU är flaskhalsen, ett kort i klass med 7900GS ellr x1950 är nog lagom. Kort för 1000-1500:-

Inaktiv

Skiljer ganska mycket. Körde en AMD i 4,2 GHz klockad FSB och RAM och den var betydligt långsammare än min C2D 2,2GHz oklockad. I spel märkte man ingen skillnad i alla fall inte i de flesta krävande spelen, men resultatsmässigt är det avsevärd skillnad.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

En AMD i 4.2 ghz? Vad var det för nån processor?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem
Skrivet av PaddanL:

En AMD i 4.2 ghz? Vad var det för nån processor?

Det var en P4 enligt den här tråden;

Skrivet av unix:

Testade en 631 CPU och körde den i 4,2 GHz med uppställd hastighet även på FSB och RAM och den var då exakt 20 procent långsamare än C2D 2,2GHz med ovanstående komponenter helt oklockat, så det är fart även på denna nivå

unix kanske är lite tankspridd, virrig och/eller glömsk för tillfället?

Medlem

Oki tackar för svaren...


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

Kom ihåg; 3DMark06 poäng spelar inte så stor roll om ett spel är ooptimerat tillex.

Medlem

Var förvisso ett tag sen men tänkte ändå berätta för er, kanske är någon som är nyfiken

Jag hade AMD 64 4000+ med 2 Gb ram och provade stoppa i mitt nya grafikkort, geforce 8800 GT 512 Mb och fick ca 6000 poäng i 3d mark 06. Sedan provade jag med samma grafikkort i min nya dator där jag har core 2 duo 2.66 GHz dvs E6750 och 2 Gb ram, där fick jag 11 000 poäng. Med andra ord så gör processor, ramminne och moderkort rätt stor skillnad i 3d mark. I spelen tyckte iaf jag att det var stor skillnad mellan den gamla datorn med nytt grafikkort i och den nya datorn.

MVH Pär


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

Results: The full game version of Crysis came out just days before this article was published, but we used the demo as that is what all the processors have been benchmarked on. The CPU scaling found on this game was much more defined than with BioShock and that makes for a nice chart. The Intel QX9650 was 8.5% faster than the equally clocked Intel QX6850 and almost 25% faster than the AMD Athlon 64 X2 6400+ Black Edition processor. The Intel QX9770 was 11% faster than the QX9650, and shows that the FSB and clock frequency really matter when it comes to the latest games on the market. It's clear that CPU choice will matter with games like Crysis!

Köp QX9770 när den kommer ut för det planerar jag att göra

Medlem

Mm men hur många spelar på low i 1024x768? när man har en CPU för 12 tusen kronor? Kan ju säga att skillnaden blir betydligt mindre när man kör på högre inställningar och högre upplösning. Och detta gäller inte bara Crysis.

QX9770 är och förblir ett onödigt köp för vanliga personer.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

1
Skriv svar