Hirai: Vi är marknadsledande

Robot
Medlem
Hirai: Vi är marknadsledande

Ja det är klart att Sony anser sig marknadsledande om dom inte anser sig ha några konkurrenter hos varken Nintendo eller Microsoft. Så löjligt uttalande haha.

Medlem

Spin doctor deluxe.


signatur
Medlem

Intressant uttalande får se om PS3 verkligen kan hänga med så länge
Själv så bryr jag mig inte om vilken som säljer bäst bara jag får spela riktigt bra spel.

Han menar väl på att PS3 inte har konkurrenter i långa loppet?

Medlem

Nej, det är klart man är bäst utan konkurrenter. Jag t ex är bäst i världen på att spela nyckelharpa. Jag har så klart aldrig ens rört en nyckelharpa, men jag anser inte att resten av världen är mina konkurrenter.

Snacka om urblåst idiot. Gå tillbaks till ditt jävla Ridge Racer!


signatur

HELL BOB! DU DEN ALLSMÄKTIGE! DU ÄR EN!
Tjock nörd i Dublin

Medlem

När han pratar om att det är en fördel att PS3 är svår att programmera så har han en poäng även om han uttrycker sig väldigt illa (eller så är det kanske en dålig översättning).

På gamla spelplattformar som C64, Amiga och Atari ST så kom det alltid spel ca 5 år efter att datorn först släppts som gjorde saker ingen hade trott vara möjligt på hårdvaran när den kom. Det kryllade av diverse specialchips som det tog ett bra tag att lära sig att utnyttja så bra som möjligt. Detta gällde säkert TV-spelen också men de har jag inte så stor erfarenhet av (även om jag sett några PS2-spel som kommit de senaste åren som ser helt fantastiska ut jämfört med de tidiga spelen).

När sedan PC började växa som plattform så blev programmerarna lite dels lite latare och dels lite låsta. Latare för att man började förlita sig på att snabbare CPU, mer minne och bättre grafikkort skulle lösa problemen istället för att skriva bättre och effektivare kod. Låsta för att man var tvungen att följa vissa standarder för att saker helt enkelt skulle fungera på all hårdvara.

Xbox har fördelen att den följer ungefär samma standarder som PC och det därför är enkelt att koda för den. Dock så är det väl en viss risk - och även en viss fördel såklart - att man når max relativt fort eftersom man vet de flesta "tricks" redan från början.

Problemet för PS3 är ju att spelmakarna ofta av naturliga skäl vill maximera sin vinst och då kan man inte lägga ned så mycket tid på speciella versioner som är anpassade för PS3:ans arkitektur.

Om det verkligen går att "kräma ur" så mycket mer ur PS3 vet jag inte. Jag har ännu inte sett något som ser ut som om det skulle vara helt omöjligt på en 360 men det kanske kommer. Om PS3 följer mönstret med tidigare hårdvara som inte följer andras standarder så borde det komma spel som gör saker man inte trodde var möjligt när den var ny i alla fall.

(det blev kanske lite långt detta)

Medlem

Jag trodde alla redan visste om detta? Själv har jag alltid hållt mig till PCn men kunde inte hålla mig nu och om det skall vara en konsol så skall det banne mig vara en PS3a. Att betala för att spela på internet på xbox360 plus vanliga bredandet är ren idioti.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Jag gillar honom alltså, självsäker och inte rädd för att skjuta ut hakan. Och till skillnad från många andra "liknande" i branschen så ligger det mycket sanning i det han säger (dock inte allt).


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

kul kille det där, han säger alltså i princip:
> Om man bortser från alla andra konsoler så är vi bäst

Och ang. att den är svårprogrammerad
Nu sitter jag iofs inte och hackar dataspel, men om jag gjorde det så skulle jag antagligen välja den plattform som jag fortast kan få till ett bra spel på. Det blir helt enkelt bättre ekonomiska marginaler så.

Medlem

Man kanske ska räkna med alla aktuella konsoler på marknaden när man uttrycker sig om vilken som är bäst. Men livslängden har han nog rätt i.


signatur

Rawr

Inaktiv

Jag tycker absolut inte att det är fel att kalla sony och PS3 marknadsledande för inom vissa segment är detta ju absolut sant. Sonys maskin är den enda blurayspelaren, sonys maskin är mycket snyggare och ... ja det är ju de områdena (däremot är xbox rikare på kontent, nätverk nedladdningsbart.

Däremot tycker jag att det är naivt att tro att folk inte förväntar sig en ny maskin inom säg 5år och det tronskifte som Microsoft påbörjat iochmed xbox360 kan mycket väl bli en realitet nästa konsollgeneration.

Medlem

Räknar man med PS2 & PS3 så är nog Sony störst på marknaden trots att Wii säljer som smör.

Förstår också hans syn på utveckling av spel till PS3. När fler och fler utvecklare lär sig bygga och optimera spelen till PS3 och även hitta egna lösningar så lär vi få se en hel del nya saker precis som på PS2. Dock löper Sony en större risk att förlora på detta idag än vad de gjorde förr.

Xbox 360 har en hel del smartare lösningar som gör att utvecklingstiden för att bygga spel går mer smärtfritt och snabbare till 360. Så när vissa utvecklare hittat sig själva iomed PS3 så kanske Microsoft redan ligger i fas med att släppa en ny konsol som har bättre hårdvara än PS3. Och när detta sker måste de finnas ett större intresse för PS3an än vad de gör just nu för att folk istället ska köpa spel till en äldre konsol än att gå och köpa en ny.
Och som jag förstått de efter läst lite artiklar ifrån speltillverkare och programmerare så är de inte en så stor prestanda skillnad mellan PS3 & Xbox 360 redan nu. Så frågan är som sagt om PS3 kommer blomstra ut innan Microsoft kontrar med en ny konsol.

Eller vem vet vad Nintendo har planer på? De bör ju inte glömmas bort. Kommer de leva på de stora antaler Wii ägare 10år framåt? Eller har de också planer på en ny konsol?


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:

Jag gillar honom alltså, självsäker och inte rädd för att skjuta ut hakan.

Jag skulle nog mer beskriva det som vansinne.

Det känns mest som om det är något fuffens med hela artikeln; antingen så har den översatts ganska "generöst" - eller så är han verkligen helt ute och seglar.
Att inte tillgodose utvecklare när man designar något så tredjepartsberoende som en spelkonsol, det är ett så fantastiskt misstag att man blir helt glad på något sätt.
Och som tidigare påpekat i tråden - inom den 10 års livstid som han vill ha för PS3'an kommer konkurrenterna ha släppt nya konsoler, som med hög sannolikhet kommer kunna göra mer imponerande grejor (by default) än vad de hårslitande utvecklarna har gjort till PS3'an.

Medlem

Humor... nog tamefan det dummaste jag hört på länge. Om du på en maskin kan få fram 2 genom att skriva 1 + 1, men på playstation måste skriva 10 + 5 - 4 - 9 så blir det ju inte en bättre 2:a. Ibland undrar man vad PR folk tänker med när sånt här publiceras.

Inget ont om PS3'an i sig, men seriöst. Sony sluta bete er som treåringar i sandlådan.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

ingenting varar för evigt.
Nintendo var störst en gång också precis som sony playstation varit.
Nu är det Xbox
Ingen vet framtiden utan det får vi se sen.

Bara vi får bra spel är ja nöjd, märket på konsolen spelar ingen roll för min del


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

ingenting varar för evigt.
Nintendo var störst en gång också precis som sony playstation varit.
Nu är det Xbox

Jasså, jag tycker det ser ut som Nintendo är störst.

Sedan får man ju tänka på att PS2 fortfarande säljer mängder med både konsoler och spel till så vem som är störst kan vara lite svårt att ge ett enkelt svar på.

Inaktiv

Det är ju såklart att dom ger mer pondus åt sig själva. Microsoft kan ju lika gärna säga att dom är marknadsledande på sitt sätt.

"Consol-War" 4-ever and ever! :/

Medlem

Kaxigt sagt men tyvärr saknar hans uttalande mycket verklighetsförankring.

Att en svårprogrammerad miljö skulle vara en fördel är skitsnack. Även om en lätt programmerad miljö ofta inte är lika effektivt kodad som en svårare så går det bra mycket snabbare. Om behov finns så kan man ta den intjänade tiden på optimering av koden. Till exempel göra beräkningsintensiva delar i assembler eller liknande lågnivå språk. Det är så den största delen av PC industrin gör. Skapar ett program snabbt och enkelt och sedan optimerar i efterhand tills man är nöjd med prestandan.

Programmeringsspråket för Xbox är C#. Gissa vilket språk nästan hela PC-industrin använder. Jo antingen C++ eller C#. Detta gör att en portning mellan PC och Xbox är mycket enkel. En annan fördel är att man behöver inte speciellt mycket utbildning för att programera till Xbox. Kan du programmera C# till PC så är det nästan bara att sätta igång.

Vilken marknad skulle du som utgivare välja? PC och Xbox eller PS3? Jag skulle välja två plattformat till priset av en.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv

Faktum är att det är så fort man börjar prata med någon på Sony och nämner försäljningssiffror så får man ett liknande svar (typ världsledande) och varför skulle de säga något annat? Jag tror att samtliga i Sonys ledning är väl medvetna om de massiva utmaningar som Sony ställs inför och att Sony förtillfälle får ses som konsolen med problem. Samtidigt så måste man säga att fördelen snabbt kan vända i deras favör (Sonys) om de bara släpper ett gäng killer apps.

Medlem

Edit: Var meningen som en edit, inte ett citat.

Move along!

Medlem

Ja... Självförtroende har han ju iaf, eller så kan man kalla det för hybris. Nåväl, med tiden får vi väl se om det ligger något i vad han säger, även om jag tycker det låter väldigt korkat att det skulle vara bra med en svårprogrammerad konsol.


signatur

I hear voices in my head. They come to me.
They understand. They talk to me.

Medlem

Jag förstår inte varför folk blir så upprörda?
Det finns mer kraft att kräma ut ur PS3:an i framtiden än vad som finns idag. Om de hjälper utvecklarna att få ur all kraft redan nu så kommer de ju förkorta konsolens livstid avsevärt..

Medlem

Hyperkossan hur förkortar det konsollens livstid? Förstår inte logiken i att saker blir bättre för att det är svårare. Eller menar du att om man kunde göra ett bra spel nu så skulle man skita i att göra det sen? Och kraften som eventuellt skulle finnas att hämta är spekulationer och inget annat tills den faktiskt visas upp.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

Vilket underbart skitsnack.

Medlem
Skrivet av hyperkossan:

Jag förstår inte varför folk blir så upprörda?
Det finns mer kraft att kräma ut ur PS3:an i framtiden än vad som finns idag. Om de hjälper utvecklarna att få ur all kraft redan nu så kommer de ju förkorta konsolens livstid avsevärt..

Haha, läst det du skrivit?

Medlem

Antalet sålda konsoler tycker jag inte beskriver hur bra en konsol är, de är priset som styr de mest.

Ska man väga upp för och nackdelar så kan jag inte komma någon nackdel med PS3, skulle väl vara att man inte får med en HDMI-kabel och priset då, men priset har inget med konsolens funktioner och brister att göra.

Xbox 360 låter högt och lider av RROD (kanske fixat nu?) och att man får betala för online.

Wii har gammal teknik under huven, inge stöd för HD, dåligt onlinestöd, inga demos att ladda ner, brist på bra och välutvecklade spel.

Enligt mig är PS3 den bästa och mest genomarbetade konsolen, och man blir alltid på lite bättre humör när man startar upp den.

Skrivet av Nemcue:

inom den 10 års livstid som han vill ha för PS3'an kommer konkurrenterna ha släppt nya konsoler, som med hög sannolikhet kommer kunna göra mer imponerande grejor (by default) än vad de hårslitande utvecklarna har gjort till PS3'an.

10års livslängd betyder inte att Sony inte kommer släppa en ny konsol på 10år, Sony tillverkar och säljer fortfarande PS2or som släpptes för snart 9år sedan.

Medlem

HAHA, måste ju vara nått fel i översättning eller nått... ingen är väl så dum att han säger att "vi är störst om man inte räknar med alla andra"

Skrivet av Mahone:

Antalet sålda konsoler tycker jag inte beskriver hur bra en konsol är, de är priset som styr de mest.

Vad som är "bäst" är en smaksak, artikeln handlar om "marknadsledande" och då är det vad som säljer som gäller.

Skrivet av Mahone:

10års livslängd betyder inte att Sony inte kommer släppa en ny konsol på 10år, Sony tillverkar och säljer fortfarande PS2or som släpptes för snart 9år sedan.

Om dom valt att göra PS3 bakåt kompatibel hade dom nog sålt bra många fler PS3 istället för dom PS2'orna, vetta fan hur dom tänkte där, mest troligt inte alls. Att konkurera med sig själv har aldrig varit ett vinnande koncept.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Molotov:

ingenting varar för evigt.
Nintendo var störst en gång också precis som sony playstation varit.
Nu är det Xbox

Jasså, jag tycker det ser ut som Nintendo är störst.

Sedan får man ju tänka på att PS2 fortfarande säljer mängder med både konsoler och spel till så vem som är störst kan vara lite svårt att ge ett enkelt svar på.

inte när det fanns ps2 och inte wii.

Den som säger att nintendo eller microsoft hade mest folk med sig då kan nog inte tänka rätt

Medlem

Otippat att Ps3 är marknads ledande när motståndet (360) om vi ens ska kalla det motstånd är så sunkig som den är!

Medlem

It's Ridge Racer!!!!

12
Skriv svar