Medlem
Vad gick fel?

har precis läst igenom Legion Hardware's test av HD3870 vs. 8800GT.
måste säga att jag känner mig lite besviken. detta kort var väldigt upp hypat. kollar man på specen så kan man ju nästan förstå varför. 775mhz 2.4ghz det är till och med bättre än ett 88Ultra (650Mhz 2.2Ghz) ändå ligger det och krälar nere hos 8800GTS prestandamässigt och åker på stryk några gånger dessutom.

jag fattar inte, spelar dom här siffrorna ingen som helst roll? hur man än tittar på det så ska ju HD3870 sopa banan med ett 88GTX

--------------HD3870-----88GTX
Core-----------775---------650
Minne---------2400--------2200
typ-----------GDDR4-----GDDR3
PCI-E-----------2.0---------1.0
arkitecture----55nm------90nm
bandbredd----256bit------384bit
antal MB-------512---------768

okej GTX har mer i bandbred och kommer med mer minne. men den lilla skillnaden ska väl inte vara så avgörande? är det drivrutiner som spökar eller vad är det för något någon som har nån aning? nu hänger det på priset HD3870 får vara minst 700kr billigare än ett 88GT om jag ska köpa något, jävla slöseri med Crossfire-moderkort annars!

Medlem

det var väl inte så hypat, var allmänt känt att det skulle prestera sämre. Priset kommer också att vara därefter.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

nj
Medlem

Det går inte att avgöra ett grafikkorts prestanda bara att titta på speccarna sådär (precis som en processors klockfrekvens inte säger ett dugg om hur den presterar jämfört med helt annorlunda processorer).
Mycket sitter i hur GPU:n är uppbyggd och fungerar, och i det här fallet så verkar AMD/ATI ha misslyckats rätt rejält med när det gäller R600/RV670, tyvärr.

Medlem

men va fan!

tydligen har Legion Hardwarefuskat! verkar som nVidia fanboys försökt sabba för AMD/Ati, visst HD3870 hamnade efter 88GT men inte med så mycket som L-H fick oss att tro.

Mikrodatorn finns länkar till olika recensioner. ser helt plötsligt mycket bra ut

Medlem

8800GT verkar ju klå HD3870 i de flesta spelen ändå enligt de andra siterna


signatur

<3

Medlem

Jo, det har jag också konstaterat. men det ligger inte så långt efter som Legion Hardware ville att vi skulle tro. faktiskt så har HD3870 högre lägsta FPS i många spel vilket jag tycker är bra. sen är det ju sällan man spelar på så höga upplösningar som dom testar med. nej, 1280x1024 och lite AF räcker för mig.

Inaktiv

ptja.. man får vad man betalar för kan man väl säga.
Kortet är billigare än 8800GT och presterar lite sämre oxå.

1
Skriv svar