Medlem
7600 GS?

Jag tänker byta upp mig till ett nytt grafikkort i 700-1000-kronorsklassen för att krama det sista ur min fem år gamla burk (P4 2,4 GHz, 1,5 Gb DDR, AGP-slot).

CPU-fläkten låter som en hårtork och mitt nuvarande GeForce4 TI4400 är också rätt högljutt. Jag har därför spanat in mig på ett fläktlöst 7600GS. Tänkte sedan försäka pilla in en tystare CPU-fläkt.

Jag spelar mest bil- och flygspel (GTR2 och IL-2 Sturmovik), vill kunna köra Storm of War och Race 07.

Är 7600GS ett klokt val? Eller har någon ett bättre förslag?

nj
Medlem

Geforce 7600GS är ett helt ok val, möjligen att du kan få ut lite mer prestanda från ett 7600GT innan processorn börjar sätta stopp.
Det största "problemet" med passivt kylda 7600GS-kort är att de ofta/alltid har lite lägre klockfrekvenser än vad sådana kort normalt ska ha, vilket gör dem lite långsammare.

Leadteks Geforce 7600GT kan vara ett bra val, med frakt från Inet så landar priset på 1026kr just nu, och fläkten bör gå att ställa via tex RivaTuner så du får ner ljudnivån när du inte gör något särskilt i Windows men att den varvar upp när de sitter och spelar (gick iaf på mitt Palit Geforce 7600GT för AGP).

Medlem

Tack för tips!

Hur stor skillnad gör minnesstorleken på kortet? Gör 512 Mb stor skillnad över 256 Mb?

Medlem

Och, en fråga till: hur bär man sig åt för att styra fläktfarten med Rivatuner? Laddade ned, men är för ovan för att förstå interfacet...

Finns det någon lättbegriplig guide för gröngölingar?

nj
Medlem
Skrivet av arfsnarf:

Tack för tips!

Hur stor skillnad gör minnesstorleken på kortet? Gör 512 Mb stor skillnad över 256 Mb?

I höga upplösningar och nya spel vars texturer äter upp mycket minne så kan man märka skillnad.
Dock inte till den nivån att tex ett 7600GS 512MB är snabbare än ett 7600GT 256MB pga det förstnämnda kortet i övrigt är så mycket långsammare (som standard så skiljer det 160MHz på core och 600MHz på minnet mellan dem).

Skrivet av arfsnarf:

Och, en fråga till: hur bär man sig åt för att styra fläktfarten med Rivatuner? Laddade ned, men är för ovan för att förstå interfacet...

Finns det någon lättbegriplig guide för gröngölingar?

Har tyvärr ingen guide som är vettig, men i RivaTuner så har du "Driver settings" ungefär mitt i programmets fönster. Precis under den texten finns det en rektangel där det borde stå "ForceWare detected" i vänstra delen och till höger "Customize..." med en pil bredvid.
Tryck på själva pilen så kommer en meny upp, gå där in i "System settings" (bilden på ett grafikkort) så finns det en flik för "Fan" där du kan ställa in hur snabbt kortet ska snurra i standard 2D (Windows-läge), low power 3D och performance 3D.

Annars så har jag för mig att Gainwards ExperTool även ska kunna ställa in sådant och är lite mindre pillrigt än RivaTuner.

1
Skriv svar