Extern HD 160gb. 60% använt utrymme men ändå full. varför?

Inaktiv
Extern HD 160gb. 60% använt utrymme men ändå full. varför?

Jag har en extern HD på 160gb som meddelar att den är full trots att det är en bra bit över 60gb ledigt utrymme kvar. Den kopplas in via usb.
Någon som har någon idé om hur jag kan utnyttja hårdisken till fullo?
Den är en Lacie 160gb

Tacksam för all hjälp!

Inaktiv

Vad menar du med full? Du kan inte lägga in fler filer helt enkelt?

Inaktiv

Nej, precis. kommer upp ett meddelande om att man kan diskrensa den

Inaktiv

hmm.. jag hade en 400gb extern förut.. för att driva den käkade burken upp 40gb.. så alltså kan det vara så för dig med, tror dock att den bara buggar, jag skulle omformaterat burken/ diskrensning och proppa in 120 gb och se ifall det funkar efter det

Medlem

Har köpt en 500 GB Lacie, har fyllt den med fyra gb men nu står det att den är full och föreslår diskrensning. Mkt skumt, Min kompis har en Western Digital med lika mycket utrymme och har samma problem.

När jag tankar ner direkt till den så säger den inte ifrån men när jag ska lägga över från C så säger den till.:(

Medlem

Det kan finnas flera anledningar till detta, kanske har du många småfiler och en stor storlek på diskblocken ("allocation unit")? Titta även om det inte är så att du har dolda filer / bibliotek på disken.

Inaktiv

Vilket format är det på dem?

Medlem

Många USB diskar är förformaterade med FAT32.

FAT32 har en storleksgräns på filer på 4GB.

Jag gissar att det är iso/img filer ni har försökt kopiera över till usb disken.


signatur
Medlem

Som cammo säger, är 100% säker på att ni skall kopiera .iso's som överstiger 4gb och då säger den ifrån eftersom det är Fat32. Formatera om externa disken med NTFS istället.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

ahh ni har rätt, det är ISO filer jag försöker föra över!

Kan du förklara lite enkelt hur jag formaterar om den externa hårdisken til NTFS:D

nj
Medlem
Skrivet av stickan_92:

ahh ni har rätt, det är ISO filer jag försöker föra över!

Kan du förklara lite enkelt hur jag formaterar om den externa hårdisken til NTFS:D

Du behöver inte formatera en hårddisk i WinXP för att omvandla den till NTFS, det finns en funktion för att konvertera till NTFS (dock går det inte att göra tillbaka till FAT); convert.
Du kan läsa den här artikeln om hur du använder det.

Medlem

Ok tack för svar:D

1
Skriv svar