Vilken kylning är bäst?

Inaktiv
Vilken kylning är bäst?

Jag ska köpa någon form av kylare till mitt graffekort och kanske min processor. Vilka skulle rekommenderas om man ska överklocka mycket?
GPU: 8800GTS 320MB
CPU:AMD Athlon64 X2 6000+ 3.00Ghz

Medlem

Till ditt grafikkort rekommenderar jag detta.

Thermalright HR03 Plus


signatur

<3

Inaktiv

Fast till den behöver man väl köpa en fläkt till?

Medlem

Ja fläkt får man köpa separat, kanske blir lite dyrt men den kyler bra.


signatur

<3

Inaktiv

Jag har detta chassit http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332354&view=detailed
hur stor fläkt behöver jag?

Medlem

Om du tänker på fläkt till kylaren är det en 92mm fläkt du ska ha.


signatur

<3

Inaktiv

Vilken fläkt kan rekommenderas?

Medlem

fläktar från adda, noctua och scythe har jag alltid blivit nöjd med. kan dock inte se några 92mm scythe eller noctua, men denna adda kanske kan vara något...

papst har jag hört mycket gott om men aldrig testat själv.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Hur lång tid tar det innan kylaren kommer in i lager tror ni? Om det tar för lång tid så kommer jag beställa från datorbutiken, kan ni rekommendera ett kort därifrån?

Medlem

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=229177

verkar inte som om någon har den i lager, kanske problem hos leverantören...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Hur mycket tror ni jag kan överklocka med en sånn kylare/Thermalright Hr-03 Plus/?

Inaktiv

kanske den eller los nexus Har inte provar, eller vad man ska säga, nån av dem. Men hört att nexusen ska vara rätt bra, Tyst är den nog allt. Tror att Addan är rätt bra också faktiskt.

Medlem

Fläkten du länkar till låter extremt mycket, men bra är den ju säkert...


signatur

<3

Inaktiv

Nehöver jag två fläktar elr räcker det med en?

nj
Medlem
Skrivet av Jigsaw:

Nehöver jag två fläktar elr räcker det med en?

Du behöver iaf en 120mm för CPU-kylaren (det går att använda två i push/pull eller push/push varianter, dock inte det nödvändigaste), för grafikkortskylaren så kan max en 92mm-fläkt användas.

För tysta 120mm så kan du kika på Nexus, Noctua, Scythe samt möjligen Papst, i övrigt så är tex ADDA helt ok med. Dock så blåser ingen av dem i närheten av lika mycket som en Delta (fast å andra sidan så låter de bara en bråkdel av Deltans ljudnivå med).
På sina sätt kan det vara en idé att kontrollera om du kan styra fläktar via ditt moderkort och ta en lite kraftfullare fläkt till processorkylaren och låta moderkortet kontrollera den utifrån temperaturen så den går på lägre varvtal när processorn inte belastas, men går upp i varv när den belastas.

Inaktiv
Skrivet av nj:
Skrivet av Jigsaw:

Nehöver jag två fläktar elr räcker det med en?

Du behöver iaf en 120mm för CPU-kylaren (det går att använda två i push/pull eller push/push varianter, dock inte det nödvändigaste), för grafikkortskylaren så kan max en 92mm-fläkt användas.

För tysta 120mm så kan du kika på Nexus, Noctua, Scythe samt möjligen Papst, i övrigt så är tex ADDA helt ok med. Dock så blåser ingen av dem i närheten av lika mycket som en Delta (fast å andra sidan så låter de bara en bråkdel av Deltans ljudnivå med).
På sina sätt kan det vara en idé att kontrollera om du kan styra fläktar via ditt moderkort och ta en lite kraftfullare fläkt till processorkylaren och låta moderkortet kontrollera den utifrån temperaturen så den går på lägre varvtal när processorn inte belastas, men går upp i varv när den belastas.

Så det kommer bli bra blåst med en Delta fläkt.
Hur ser det ut nu:
1 st Thermalright - Ultra-120 eXtreme - CPU-Kylare för AMD/Intel
1 st Thermalright HR-03 Plus VGA Heatsink för NVIDIA 88
1 st Delta 120mm fläkt, 59dBa, 190 CFM
1 st Nexus Chassifläkt Real Silent 92mm 19,2dBa - Svart
/1356kr/
Ser detta bra ut eller?

nj
Medlem
Skrivet av Jigsaw:

Så det kommer bli bra blåst med en Delta fläkt.
Hur ser det ut nu:
1 st Thermalright - Ultra-120 eXtreme - CPU-Kylare för AMD/Intel
1 st Thermalright HR-03 Plus VGA Heatsink för NVIDIA 88
1 st Delta 120mm fläkt, 59dBa, 190 CFM
1 st Nexus Chassifläkt Real Silent 92mm 19,2dBa - Svart
/1356kr/
Ser detta bra ut eller?

Deltan blåser oerhört mycket, men låter rent outhärdligt med. Du kan lyssna på en ljudinspelning av 80mm-varianten som körs i 5V, 7V, 9V respektive 12V här på både 1 meters och ~30 cms avstånd (den är dessutom speccad till 19dBa lägre ljudnivå än 120mm-varianten).
Dessutom så vet jag inte riktigt om jag skulle våga mig på att koppla in en 120mm Delta till moderkortet, tror de är lite väl strömhungriga så risken finns att de bränner moderkortet (vilket iaf förr inte var helt onormalt att det hände pga man kopplade in för krävande fläktar till det).

Vill du ha en fläkt som är ett hyfsat mellanting mellan ljudnivå och luftflyttning så kan jag föreslå Scythe S-FLEX SFF21F 1600RPM. Jag har själv två sådana som chassifläktar i min låda och är riktigt nöjd med dem, kontrollerar dem för tillfället via två Zalman Fan Mates för att inte köra dem i maxvarv hela tiden, men så fort jag kastar in mitt nya moderkort så ska det få sköta varvtalet via bios/mjukvara.
Om du scrollar ner lite här så kan du även lyssna på hur den låter i 5/7/9/12V på 30cm/1m avstånd.

Inaktiv
Skrivet av nj:
Skrivet av Jigsaw:

Så det kommer bli bra blåst med en Delta fläkt.
Hur ser det ut nu:
1 st Thermalright - Ultra-120 eXtreme - CPU-Kylare för AMD/Intel
1 st Thermalright HR-03 Plus VGA Heatsink för NVIDIA 88
1 st Delta 120mm fläkt, 59dBa, 190 CFM
1 st Nexus Chassifläkt Real Silent 92mm 19,2dBa - Svart
/1356kr/
Ser detta bra ut eller?

Deltan blåser oerhört mycket, men låter rent outhärdligt med. Du kan lyssna på en ljudinspelning av 80mm-varianten som körs i 5V, 7V, 9V respektive 12V här på både 1 meters och ~30 cms avstånd (den är dessutom speccad till 19dBa lägre ljudnivå än 120mm-varianten).
Dessutom så vet jag inte riktigt om jag skulle våga mig på att koppla in en 120mm Delta till moderkortet, tror de är lite väl strömhungriga så risken finns att de bränner moderkortet (vilket iaf förr inte var helt onormalt att det hände pga man kopplade in för krävande fläktar till det).

Vill du ha en fläkt som är ett hyfsat mellanting mellan ljudnivå och luftflyttning så kan jag föreslå Scythe S-FLEX SFF21F 1600RPM. Jag har själv två sådana som chassifläktar i min låda och är riktigt nöjd med dem, kontrollerar dem för tillfället via två Zalman Fan Mates för att inte köra dem i maxvarv hela tiden, men så fort jag kastar in mitt nya moderkort så ska det få sköta varvtalet via bios/mjukvara.
Om du scrollar ner lite här så kan du även lyssna på hur den låter i 5/7/9/12V på 30cm/1m avstånd.

Ok
1 st Thermalright - Ultra-120 eXtreme - CPU-Kylare för AMD/Intel
1 st Thermalright HR-03 Plus VGA Heatsink för NVIDIA 88
1 st Scythe S-FLEX Chassifläkt 120mm 28.0dBA
1 st Nexus Chassifläkt Real Silent 92mm 19,2dBa - Svart
/1252kr/
Tror du detta blir bättre?
På något sätt känns CPU kylaren överflödig, tror ni den kommer bli det för mej som är en newbie klocker?

1
Skriv svar