Crossfire och Crossfire X

Medlem
Crossfire och Crossfire X

blev lite nyfiken på det här med CrossfireX. så som jag har förstått det så kan man blanda olika kort inom samma familj (3800) tex sätta ett 3870 ihop med ett 3850 och få dom att fungera tillsammans.
men vad jag inte lyckats luska ut är om det är grafikkorten som sköter det eller om man behöver ett nytt moderkort med CrossfireX på.

om det är så att ett nytt moderkort behövs finns det nog en risk att bara kommer med AMD-sockets. för AMD vill väll sälja det tillsammans med sina nya Phenom-processorer som, vad jag har läst, tyvärr presterar sämmre än väntat.

Inaktiv

du kan blanda med vanliga crossfire också som jag har förstått det.. fast resultatet blir nog att korten arbetar sämre ihop om dom inte är samma kort

Inaktiv

Kollar man testerna ser man att ett kort till och med kan prestera bättre än två kort, så det är långt ifrån säkert att du egentligen vinner något på arbetet och kostnaden.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Tror ni att jag kan ha ett ati radeon x 1950 pro på mitt nforce moder.kort

Medlem
Skrivet av Hallanolan:

Tror ni att jag kan ha ett ati radeon x 1950 pro på mitt nforce moder.kort

Ja. Själv har jag bara AMD/ATI grejor men det ska funka


signatur

hejsanhejsanhejsan

nj
Medlem

Det är inget problem att använda ett enstaka grafikkort från tex AMD/ATI i ett moderkort med chipset tillverkat av tex nVIDIA (eller tvärtom). Det som däremot inte fungerar är att använda ett moderkort med tex nForce-kretsar och vilja använda två Radeon-kort i CrossFire (eller köra två Geforce-kort i SLI på ett moderkort med AMD/ATI:s kretsar, eller Intels kretsar för den delen då de bara stödjer CrossFire).

1
Skriv svar