Hävning av datorköp?

Inaktiv
Hävning av datorköp?

Hej

Jag har en fråga till någon som är juridiskt bevandrad. Jag har köpt en dator och den levererades först efter ca 7 veckor. När den kom så fungerade den dock inte pga ett trasigt moderkort. Därför fick jag köra tillbaka den för att den skulle repareras.

När jag fick tillbaka den efter ytterligare en tid var den totalt trasig och obrukbar pga att kylflensen och fläkten hade lossnat från moderkortet och farit runt i datorn och pajjat innandömet. Detta beror på posten eller på slarvig montering.

Problemet är att jag knappast kommer att få en ny dator innan det har gått säkert 10 veckor, vilket gör att en ny motsvarande dator kostar runt 2000 kr mindre än när jag köpte den. Det känns ju helt sjukt att jag ska behöva lida för att komplett.se eller posten tabbar sig.

Frågan är enkel, kan jag häva köpet och använda hävningspengarna till att köpa en bättre dator eller köpa en likadan och göra något kul för 2000 spänn? Någon som vet?


signatur

Snus är snus och mus är mus

nj
Medlem

Du har förvisso ångerrätt via distansköplagen, men den gäller bara inom 14 dagar, och den tiden har ju onekligen passerat (dessutom så hade du fått stå för frakten tillbaka till Komplett).

Om jag inte missminner mig helt så får butiken två eller tre möjligheter för att reparera trasiga produkter innan kunden kan begära pengarna tillbaka.
Vad du har rätt att kräva som konsument när det handlar om trasiga varor kan du läsa om här hos Konsumentverket.
Du kan ju alltid testa prata med en konsumentvägledare i din kommun och se vad de säger om saken, mail/telefonnummer finns på Konsumentverkets hemsida.

Annars så kan du ju alltid prata med Kompletts kundtjänst och se vad de säger, om du påpekar att du väntat i 2½ månad på en fungerande dator så finns det ju alltid chans att de visar lite goodwill.

Inaktiv
Skrivet av nj:

Annars så kan du ju alltid prata med Kompletts kundtjänst och se vad de säger, om du påpekar att du väntat i 2½ månad på en fungerande dator så finns det ju alltid chans att de visar lite goodwill.

Tack för svaret, jagh har försökt med dem, men de är inte intresserade av att vinna någon goodwill. De är synnerligen kalla och svåra faktiskt

Dock hade jag tänkt att häva köpet med stöd i konsumentköplagen snarare än distansavtalslagen.


signatur

Snus är snus och mus är mus

Inaktiv

Har funderat på att köpa en dator från komplett.. Nu börjar man ju fundera på om det är så smart.

Inaktiv

Råkade ut för samma problem med Dustin ang. en skärm.

Dustin Home vägrade att godkänna min reklamation och insisterade på att jag skulle skicka iväg den en tredje gång. Efter jag hade packat ner den och skickat tillbaka den till reperation två ggr fick jag nog och kontaktade konsumentvägledningen på orten.

Med deras svar att två reperationsförsök är tillräckligt för att reklamera skärmen har ärendet nu gått vidare till ARN.

Dustin Home är bra så länge man inte ska reklamera en produkt. Då blir de helt plötsligt väldigt otrevliga.

Kort sagt; Följ njs råd.

Medlem
Skrivet av teX:

Råkade ut för samma problem med Dustin ang. en skärm.

Dustin Home vägrade att godkänna min reklamation och insisterade på att jag skulle skicka iväg den en tredje gång. Efter jag hade packat ner den och skickat tillbaka den till reperation två ggr fick jag nog och kontaktade konsumentvägledningen på orten.

Med deras svar att två reperationsförsök är tillräckligt för att reklamera skärmen har ärendet nu gått vidare till ARN.

Dustin Home är bra så länge man inte ska reklamera en produkt. Då blir de helt plötsligt väldigt otrevliga.

Kort sagt; Följ njs råd.

Det är inte mot Dustin man reklamerar i detta läge utan mot leverantören av skärmen och för att Dustin ska kunna hjälpa dig med det så måste dom skicka iväg den. Dom kan ju inte bara ta emot den och ge dig en ny då dom lätt kan bli blåsta.
För att den ska kunna reklameras ska den ha haft samma fel tre gånger.
Hade du kontaktat leverantören direkt så hade det gått snabbare och dom brukar värna om sina kunder mer än återförsäljarna.

Medlem
Skrivet av Hoodkurt:

Hej

Jag har en fråga till någon som är juridiskt bevandrad. Jag har köpt en dator och den levererades först efter ca 7 veckor. När den kom så fungerade den dock inte pga ett trasigt moderkort. Därför fick jag köra tillbaka den för att den skulle repareras.

När jag fick tillbaka den efter ytterligare en tid var den totalt trasig och obrukbar pga att kylflensen och fläkten hade lossnat från moderkortet och farit runt i datorn och pajjat innandömet. Detta beror på posten eller på slarvig montering.

Problemet är att jag knappast kommer att få en ny dator innan det har gått säkert 10 veckor, vilket gör att en ny motsvarande dator kostar runt 2000 kr mindre än när jag köpte den. Det känns ju helt sjukt att jag ska behöva lida för att komplett.se eller posten tabbar sig.

Frågan är enkel, kan jag häva köpet och använda hävningspengarna till att köpa en bättre dator eller köpa en likadan och göra något kul för 2000 spänn? Någon som vet?

Komplett ska annmäla en sån fraktskada till posten. Sen kan dom har fyra veckor på sig att
laga den trasiga eller ge dig en ny annars har du rätt att häva köpet.

Inaktiv

Um de reparerar knappast...de sätter i ett nytt kort (billigare och snabbare). Har för mig att öppet köp är 1 månad enligt lag (alltså inte 7-10 dagar som butikerna påpekar). Tycker som nj att Komplett borde visa goodwill. Jag har köpt många gånger därifrån och alltid fått snabb leverans och bra grejor, så det bör väl vara en tillfällighet. Om de inte visar goodwill brukar det bero på att det externa bolaget som det brukar vara som sköter kundtjänst åt andra bolag inte fattar vad mervärde är. Det står här vad som gäller: http://66.102.9.104/search?q=cache:sELGLbDAdvkJ:www.notisum.s...


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

mja, det finns inget i kkl om öppet köp, det är snarare en branschöverenskommelse som säljarna följer efter eget tycke.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Ja har haft lite små gnabb med komplett men de e bara ringa o skälla ut som så dom kommer i underläge sen går dom med på allt haha! fick köra både mobo och graffe på RMA (2ggr!) och då drog ja ihop en saftig historia, den ska va lång o jävlig så dom får jobba! sen klaga jag som fan och sa att dom förlorar kunder om dom beter sej som svin, dom e förbannat kaxiga i telefon endel på komplett! Sen efter att ha vart utan dator i 3 veckor så fick ja grejjerna!

Nu kör ja ps3 och laptop! haha

Inaktiv

Man ska som sagt ha klart för sig att kundtjänst i dagsläget normalt består av ett externt bolag som är anlitat till att ta hand om kundtjänst. Dagens kundtjänster tycker jag fungerar fruktansvärt dåligt inom diverse bolag jag har kontaktat.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv
Skrivet av Taikon:

Det är inte mot Dustin man reklamerar i detta läge utan mot leverantören av skärmen och för att Dustin ska kunna hjälpa dig med det så måste dom skicka iväg den.

Jag har köpt skärmen av Dustin och Anovo Sverige som reparera denna typen av skärmar hämtar den.

Skrivet av Taikon:

Dom kan ju inte bara ta emot den och ge dig en ny då dom lätt kan bli blåsta.

Det har de inte heller gjort.

Skrivet av Taikon:

För att den ska kunna reklameras ska den ha haft samma fel tre gånger.

Skärmen har haft samma fel tre gånger nu men du behöver bara acceptera att säljaren får två chanser till att reparera den.

Skrivet av Taikon:

Hade du kontaktat leverantören direkt så hade det gått snabbare och dom brukar värna om sina kunder mer än återförsäljarna.

Vad ska leverantören gör? Ge mig en ny skärm bara medans Dustin behåller pengarna? Tror inte det.

1
Skriv svar