"Pirater är otillfredsställda kunder"

Medlem

Tvärtemot vad folk säger tror jag att senare release på PC motverkar piracy.

Tror ni förstår varför...

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

Jag är en mycket besviken kund, men jag brukar inte ladda ner för det.

A medför B, men bara därför behöver inte B medföra A.
T ex

Om det regnar så tar jag med mig ett paraply.
A medför B

Om jag tar med mig ett paraply så regnar det.
B medför A

Eller?

Såvida du inte är gud eller någon annan snubbe som har ett magiskt paraply så skulle påstående 2 vara så gott som falsk.

Alltså, de som tankar spel är otillfredställda kunder i form av releasedatum, priser eller andra omständigheter(typ avsaknad av demo).

Men alla otillfredställda kunder behöver inte ha tankat det?

Hoppas du förstår hur jag menar så vi slipper få så jobbiga slutsatser.

Medlem

Spelen är för dyra, simple as that.

Medlem

Valve vet vad dom pysslar med, skönt att få ännu en bekräftelse på det hela!

Medlem

Jag piratkopierar sällan, men om jag gör det är det för att jag inte tycker att spelet är värt några pengar, Half Life 2 har jag däremot köpt.


signatur

Jag äger.

Medlem

Visar att Valve är ett företag som bryr sig om sina kunder, både de har och de blivande.

Spotify är ett annat lysande exempel på en supertjänst. Tankar ingen musik längre(nästan)

Medlem

Jag känner att priset är alldeles för högt för ett spel i dessa dagar, speciellt när man känner att speltillverkarna i vissa stunder är fullkomligt respektlösa mot sina kunder (vi som köper spelen) eftersom att alltför ofta är underhållningsvärdet på spelen minimalt. Spel som man klarar av på en kväll, vilket innebär endast ett par timmar och som inte är så värst kul att spela om igen är inte värt 400-600 kronor. Ofta så beror det på att spelen har sin starka sida på online delen och därför satsas inte så värst mycket på SP delen, ungefär som CoD serien. World at war testade jag online när betanyckeln kom till pc och jag tyckte inte det var lika roligt som Modern Warfare (som jag tycker väldigt mycket om (online)) och därför spelar jag fortfarande det istället, som jag HAR köpt. Men jag ville ändå testa SP delen och den var över innan jag ens startat kändes det som. Och nästan allt var en rip-off från MW (tycker jag) Köper jag ett spel för dem pengarna det kostar så vill jag kunna spela ALLA delar av ett spel, och jag vill att det ska räcka längre än 4-5 timmar!

Ett annat bra exempel är ju Far Cry 2 där det hypades så otroligt mycket med innan släppet, vilket gjorde att jag hade otroliga förväntningar (fel av mig, händer inte igen), där man bara visar riktigt snygga videos där moment gör så att helheten ser grym ut. Sen köper man spelet och där finns alla dessa "guardposts" med spawn hela tiden som är helt otroligt jobbiga och som dem vägrar göra en ändring på trots högljudda protester! Den ofantligt stora kartan där jag egentligen bara springer, flyger eller kör bil igenom en vackert skapad miljö och givetvis med alla guardposts och då och då är det ett mission för mig att klara av. Jag betalade inte för ett djungelsafari spel, utan för det dem visade på alla videos.
Jag förstår givetvis att det inte skulle vara saker som sprängs och skjuts sönder konstant, men dem flesta vet ju hur filmerna innan spelsläppet såg ut (finns ju här på FZ annars att titta på) och dem flesta vet nog hur spelet verkligen är!

Spelutvecklaren känner sig lurad på pengar när folk laddar hem deras spel, men samtidigt så känner vi konsumenter oss lurade på våra pengar när vi får något som inte stämmer överens med den bild spelutvecklaren målat upp för oss.
Nu sitter inte jag här och försöker rättfärdiga mitt nedladdande pga det, då jag inte laddar hem så mycket utan oftast köper spel i god tro. Det jag försöker säga är att det är väldigt lätt att lägga över ansvaret på en massa andra än att ta det själv.

Nu är det säkert en massa som kommer ha invändningar mot det jag skrivit, men så får det vara. Alla har olika smak och tur är väl det, för spelutvecklarna 8)

Medlem

Bra att dom vidtar andra åtgärder istället för att slänga på idiotiska anti-pirat skydd som bara förvärrar det för kunden.


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Inaktiv

Oj, väldigt uppfriskande att ett företag är av den här åsikten.
1-0 till valve

Medlem

men grattis... någon som har börjat tänka lite iaf!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

dmn
Medlem
Skrivet av Puddy:

Tvärtemot vad folk säger tror jag att senare release på PC motverkar piracy.

Tror ni förstår varför...

Jag tror inte det minskar kopieringen, men däremot ökar det nog försäljningen av konsollversionerna något...

Medlem

Äsch, den stora piratkopiering är små tonåringar som anser att de inte har råd att köpa massa spel, och ändå inte har moraltänkandet att stödja tillverkarna, så istället tankar man ner allt man vill spela och skiter i att betala...

Medlem

"28% more units bought at retail than sold through Steam."

Och det tyckte de var överraskande, när spelen man köper via Steam är snorjävla apdyra? Jag kommer ALDRIG köpa ett spel via Steam så länge de tillämpar 1 Euro = 1 $. Och förmodligen kommer jag bojkotta dem ett tag även efter de åtgärdat detta.

Det är helt enkelt oacceptabelt av dem att göra såhär och dessutom olagligt.

Jag är jävligt sugen att köpa Team Fortress 2 av dem, men nej, principer är principer. Hade de varit resonabla hade jag redan köpt det, men nu har de tappat en kund.

Enda sättet att protestera som konsument verkar vara med plånboken. Upproret på Steam verkar de ignorera totalt.

Inaktiv

Vad fan snackar alla om?

Visst Valve är främst av alla . Och är troligtvis mest ärlig när det gäller detta men kom ijen tåget avgick för säkert 4-6 år sedan. Även om man står först i kön till tåget så spelar ju de ingen roll om tåget gick 20 min tidigare.


signatur

//Matelm
PIRAT - www.piratpartiet.se

Medlem

det är klart det ligger något i det, fast det handlar ju mycket om att spel numera finns i överflöd och knappt något av dom är bra. man vill ju inte betala massa pengar för ett skitspel. och det lär ju gå att göra branschen smidigare och billigare men det lär inte hända för när saker växer för stort så kan man inte längre kontrollera något.

Medlem

Det är ju givet!

Ett annat bra exempel på detta är filmer, vi i Sverigefår se ibland filmer på Bio när de lanseras på DVD i andra delar av världen och finns det DVD så finns det piratkopior. Så måna tänker säkert varför betala 80-120kr på bio när man har plasma/projje med fet ljud hemma???

Medlem

Det skulle aldrig falla mig in o betala för nått oavsett va det kostar! gratis är gott!
Nu kan jag ta alla pengar jag slipper köpa spel för o knarka upp dom ist

Medlem
Skrivet av KatOne:

Skönt att en utvecklare börjar förstå galoppen. Man tankar för att man inte vill betala för en potentiellt ofärdig skitprodukt, och att det helt enkelt är ett sånt mycket bättre content delivery system att bara dra ned en RELOADED-release från TPB.

Erbjud bättre service än p2p, ta inte 749kr för ett spel och låt mig inte sedan få till baka vartenda korvöre om jag blir blåst på en färdig produkt.

Man låter bli att köpa en produkt som är skit.
Man tankar för att man är bekväm och snål.

Medlem

många håller nog med om att man helt enkelt inte betalar för ett skitspel från första början, för att lägga 500 spänn vill man ju ha minst 4 av 5 i betyg på spelen osv. och inga idiotiska kopieringsskydd!


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:

Oj, väldigt uppfriskande att ett företag är av den här åsikten.
1-0 till valve

Enda anledningen är ju att de ökar sina intäkter genom att tänka på detta sätt (nej, inte tänkandet i sig, men genom att applicera sin filosofi i praktiken, så gör de det).

Hoppa ner från ditt rosa moln


signatur

"When corporations create the music we all lose."

Medlem

Hade inte kunna sagt det bättre själv!

123
Skriv svar