Hjälp med nätverkskort!

Medlem
Hjälp med nätverkskort!

När man skaffar nytt nätverkskort, är det något särskilt man ska tänka på?
Tex, ska man bara ta ett kort som passar till moderkortet eller något som passar till sitt nätverk?

Har socket 900+ nånting med pci-e.

Har ni nåt tips så tar jag gärna emot det!


signatur

Det här är en signatur

nj
Medlem

Viktigaste är väl att avgöra om det är ett kort för PCI eller PCI-Express du ska ha. PCI-kort är väl än så länge vanligast, men det finns givetvis även PCIe-kort, dock så är väl PCIe inte nödvändigt för annat än möjligen Gbit-hastigheter på nätverket så bussen inte blir en bromskloss.

Annars så är det väl inte så mycket att tänka på, lite dyrare Intel-kort kan vara att föredra då de avbelastar datorns processor (vilket billigare nätverkskort inte gör i samma utsträckning), men det innebär inte att det är något fel på billigare nätverkskort med tex Realteks kretsar (som är väldigt vanliga som integrerade nätverkskort i moderkort).

Medlem

Ändringar...Jag vet inte om det är nätverkskortet som krånglar då min bror i samma nätverk upplever det likadant.
Jag har d-link, det stå att jag har full "kontakt" till det men ändå så kommer det där lilla räda D:et ner i hörnet som säger att jag tappat kontakten eller nåt.
Sedan om jag går in i cmd/ipconfig så står det ingen ip utan det står att medieenheten är inte ikopplad eller nåt i den stilen.

Riktigt irriterande och jag vet inte vad jag ska göra

Tack på förhand

Vaizard


signatur

Det här är en signatur

nj
Medlem

Handlar det om ett trådlöst eller trådat nätverkskort?

Medlem

Trådlöst. Internet för alla de "icke-trådlösa" funkar finfint. Vi med trådlöst får det klassiska rödsträckade D:et som lyser fram och tillbaka.

MYCKET irriterande då internetet stängs av och på var ~ 3 - 5 minut.

Detta problem startade idag.


signatur

Det här är en signatur

1
Skriv svar