hårdvaruproblem, bluscreen problem.

Medlem
hårdvaruproblem, bluscreen problem.

Sitter här med en nyformaterad dator efter hårddiskar brann upp.

Problem 1:

Problemet började redan då dvd läsaren slutade fungera ( tryckte på mata ut så blinkade lampan på läsaren febrilt men inget hände) och jag rebootade datorn och sen stog det disk boot failure och hittade inte mina SATA hårddiskar (dock hittade jag min DVD läsare som gick genom SATA gränssnittet) i BIOS och kunde inte komma längre än till BIOS, drog ut strömsladd m.m till datorn och började dra ut sladdarna till hårddiskar, DVD läsare och allt annat.. Stoppade tillbaka allt efter lite damborttagning och kollade i BIOS efter jag startat datorn, ingen DVD läsare funkar.. och inte heller några sata diskar fanns enligt BIOS, satte sen in en IDE dvd läsare och startade sen upp datorn så började det ryka i nedre delen av datorn (där mina SATA diskar satt) och drog ut strömsladd fort som fan och alla andra sladdar öppnade sidan på datorn och luktade och kände det kom från mina SATA diskar och tog ut dom samt DVD läsaren som gick på SATA.

Nej jag hade inte pillat innan DVD läsaren gick "sönder"

Problem 2:

Har 2 IDE hårddiskar nu som jag installerade XP på osv. men har Bluecreen problem som en intervall, runt 1 gång i timmen minst har jag bluescreen, och det kan hända närsom.. när jag kollar på en film på youtube och till och med när jag spelar. och även massa program, msn, explorer, ventrilo, "stötter" på problem och måste "avslutas" och det hände också väldigt ofta.. varför det är så inte en aning..

Lösning Problem 1?: Min fundering är att moderkortets SATA kontakter har gått åt helvete och så att hårddiskarna inte "fanns" och även DVD läsaren, men ändå så borde den kunna öppna sig om det finns ström..

Kanske nätaggs problem? Orkar inte ge tillräckligt med ström genom sata kontakterna?

Lösning problem 2?: Har inte en aning om vad det kan vara... Fast allt sånt kom nu efter jag installerade på IDE hårddiskarna och nästan alltid olika filer som står har orsakat..

Med förhoppningar om att nån vet vad som behövs göras

Puss och kram

/SkyFly

Inga oseriösa svar, vill du ge spydiga kommentarer skaffa msn och ta nån fjortis att kefta med.

nj
Medlem

Lite mer information om övrig hårdvara vore trevligt (framförallt moderkortet), har du märkt av några problem innan det började med SATA-kontrollern?

Medlem

Moderkort: Asus P5n-e SLI

Nätagg: Zalman 600 w heatpipe cooling

Prolle: Intel core 2 duo @ 2.4 Ghz (E6600)

minnen: Kingston 2 x 1024 @ 800 mhz

Grafikkort: Nvidia Club 8800GTS 320

DVD läsare (SATA): Samsung

DVD läsare (IDE): Nec

Hårddisk 1 (SATA): Raptor 74 gigare 10000 rpm

Hårdddisk 2 (SATA): Maxtor 300 Gigare 7200 rpm

Hårddisk 3 (IDE) : Maxtor 300 Gigare 7200

Hårddisk 4 (IDE) : Maxtor 300 Gigare 7200

nj
Medlem

Ja, att det börjar ryka från hårddiskarna låter allt annat än bra iaf, det som kan ha orsakat det är överspänning från nätagget.

När det gäller bsod:arna så kan det bero på att moderkortet inte är helt hundra (kan tex ha skadats om nu nätagget skickade ut en överspänning) eller möjligen felaktiga/saknade drivrutiner, men i kombination med att hårddiskarna började ryka så känns skador pga nätagget som den troliga gissningen.

Medlem

Var ingen skada på moderkort, med bsod:arna iaf, bara sata portarna som är åt helvete nu så.

Detsom orsakade var en lite för mycket klockning, hade glömt att jag hade klockat cpun lite mera. så det är löst nu .

1
Skriv svar