Historien om Tetris
Mario, Sonic och Pacman i all ära - ett av tidernas största spel handlar enkla geometriska former och har rötterna i det gamla kommunistiska Sovjet. Historien om Tetris tål att berättas, vilket Petter Karlsson gör på följande fem sidor.
Underbar läsning såhär när man precis har gått upp ur sängen en lördag. Sextris var väl det spelet som man fnissade mest åt i unga år, annars är det som sagt Tetris på GameBoy som man lagt mest timmar på. I alla bilfärder till släktmiddagar och ställen i Europa.
"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/
Ahh, intressant läsning! Måste hålla med om att Tetris är ett underbart spel. Och som bjosarn säger så är det GameBoy-versionen som spelats mest, av mig också i alla fall. Behövde i princip inget annat spel, Tetris funkade i ur och skur.
Härlig inställning Alexej Pajitnov har, det är precis så man ska vara! Dock fick han ju en del pengar också, men som han säger så var ju aldrig syftet att tjäna pengar.
Kommer ihåg de helger morsan hade med sig sin Apple Mac 2 Classic från jobbet och vi alla slukades upp av detta fenomen. Vi slogs nästan om att få spela...
Tetris var det FÖRSTA spel jag köpte till gameboy, och det satt långt inne att sälja GB:t med Tetris (som var det enda spel jag hade kvar till sist)
Kul reportage. Verkar vara en oerhört sympatisk man det där.
Väldigt intressant och rolig artikel, man tackar man tackar!
Jag minns att tetris fanns på den första laptopen vi någonsin hade hemma, en Toshiba med monokrom skärm i svart och orange av alla jädra färger. Den fanns tre spel på den, Test Drive, Frogger och just Tetris. Jag har aldrig begripit hur dom hamnade där, ingen i min familj utom jag är intresserad av spel...
Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon
Kul läsning. Dock lite underligt. En rysk lärare som jag hade på en kurs om speldesign på Umeå Universitet berättade att det var hans klass/arbetskompis på universitetet i Ryssland som utvecklade Tetris och att han gjorde det ursprungligen för en intern datorspelstävling som anordnades på universitetet.
Tetris blev för övrigt trea i tävlingen och ingen har hört talas om de spelen som blev etta och tvåa.
Kul läsning. Dock lite underligt. En rysk lärare som jag hade på en kurs om speldesign på Umeå Universitet berättade att det var hans klass/arbetskompis på universitetet i Ryssland som utvecklade Tetris och att han gjorde det ursprungligen för en intern datorspelstävling som anordnades på universitetet.
Tetris blev för övrigt trea i tävlingen och ingen har hört talas om de spelen som blev etta och tvåa.
Antingen kommer du ihåg fel eller så var det inte riktigt sant. Såg nämligen en dokumentär om det här för inte så länge sen där de intervjuade skaparen själv och det handlade enligt honom enbart om ett eget hobbyprojekt. Som så småningom britter och amerikaner stal och sålde.
Är det inte även så att bitarna i Tetris till slut faller så fort att man inte kan fylla på längst ut i kanterna eftersom det inte går att flytta bitarna i sidled så snabbt vilket gör det omöjligt att spela i all evighet? Eller missade jag det i texten?
Hittar tyvärr inte källan till det. Dock verkar det som att något som kallas easy spin har införts i nyare versioner av tetris vilket gör att man kan snurra pjäsen i all evighet utan att den låses på plats vilket betyder att man praktiskt taget kan spela i all evighet.
tack så mycket för en väldigt intressant artikel!