Historien om Tetris

Robot
Historien om Tetris

Mario, Sonic och Pacman i all ära - ett av tidernas största spel handlar enkla geometriska former och har rötterna i det gamla kommunistiska Sovjet. Historien om Tetris tål att berättas, vilket Petter Karlsson gör på följande fem sidor.


Medlem
Historien om Tetris

Mycket intressant artikel, mer sådant här tack.
Sen finns det en massa olika versioner av Tetris, bl.a Bastard Tetris, som är gjort för att ge spelaren det sämsta möjliga blocket hela tiden


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Underbar läsning såhär när man precis har gått upp ur sängen en lördag. Sextris var väl det spelet som man fnissade mest åt i unga år, annars är det som sagt Tetris på GameBoy som man lagt mest timmar på. I alla bilfärder till släktmiddagar och ställen i Europa.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

Tetris är nog ett av de bästa spel jag någonsin spelat. Spelar ofta och gärna än idag:)

Medlem

Ahh, intressant läsning! Måste hålla med om att Tetris är ett underbart spel. Och som bjosarn säger så är det GameBoy-versionen som spelats mest, av mig också i alla fall. Behövde i princip inget annat spel, Tetris funkade i ur och skur.

Härlig inställning Alexej Pajitnov har, det är precis så man ska vara! Dock fick han ju en del pengar också, men som han säger så var ju aldrig syftet att tjäna pengar.


signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

Medlem

kul och intressant läsning då jag oxå e fast med tetris då och då. På resor och dylikt är tetris bara ett måste.

Medlem

grym och intressant artikel!

Tack för en mycket bra och välskriven artikel.


signatur

[Amd x2 6000+][4850][3gb ram][Corsair vx550w]

Medlem

ni arkadbarn kan fortsätta tänka tillbaka men jag tänker iallafall tänka framåt


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

"Forskarna är dock ense om att ingen kan spela Tetris för evigt."

ahahaha oh wow

Medlem

Instämmer med flertalet av ovanstående inlägg: välskriven, rolig och intressant artikel! Kanske lite "out-of-date" dock när det gäller Human Tetris som till och med kom till Sverige, och försvann


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Härlig artikel, tetris kommer leva för alltid


signatur

Hej! jag är ny här.

Medlem

Kommer ihåg de helger morsan hade med sig sin Apple Mac 2 Classic från jobbet och vi alla slukades upp av detta fenomen. Vi slogs nästan om att få spela...

Tetris var det FÖRSTA spel jag köpte till gameboy, och det satt långt inne att sälja GB:t med Tetris (som var det enda spel jag hade kvar till sist)

Inaktiv

Har fortfarande kvar mitt gamla gråa gb med tetris^^ Som f.ö var det första spelet jag köpte till gb med.

Medlem

Tänk om det kunde vara fler intressanta och läsvärda reportage som det här, gärna med en kritisk inställning till dagens spelproduktion.

Jobba på med det!

Inaktiv

Kul reportage. Verkar vara en oerhört sympatisk man det där.


signatur
Medlem

Roligt läsning:)


signatur

Wai

Medlem

Kände till det mesta, men en mycket trevlig artikel! Mer sånt!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Väldigt intressant och rolig artikel, man tackar man tackar!

Jag minns att tetris fanns på den första laptopen vi någonsin hade hemma, en Toshiba med monokrom skärm i svart och orange av alla jädra färger. Den fanns tre spel på den, Test Drive, Frogger och just Tetris. Jag har aldrig begripit hur dom hamnade där, ingen i min familj utom jag är intresserad av spel...


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Bra läsning! *applåderar*


signatur

Halo och Pokemon Röd - Vilka minnen 8)

Medlem

tack så mycket för en väldigt intressant artikel!


signatur

"The new Quake-43 game blows my mind. It's even better than Super Turbo Turkey Puncher" Timmy Rogers

Medlem

Kul läsning. Dock lite underligt. En rysk lärare som jag hade på en kurs om speldesign på Umeå Universitet berättade att det var hans klass/arbetskompis på universitetet i Ryssland som utvecklade Tetris och att han gjorde det ursprungligen för en intern datorspelstävling som anordnades på universitetet.

Tetris blev för övrigt trea i tävlingen och ingen har hört talas om de spelen som blev etta och tvåa.

Medlem
Skrivet av zlax:

Kul läsning. Dock lite underligt. En rysk lärare som jag hade på en kurs om speldesign på Umeå Universitet berättade att det var hans klass/arbetskompis på universitetet i Ryssland som utvecklade Tetris och att han gjorde det ursprungligen för en intern datorspelstävling som anordnades på universitetet.

Tetris blev för övrigt trea i tävlingen och ingen har hört talas om de spelen som blev etta och tvåa.

Antingen kommer du ihåg fel eller så var det inte riktigt sant. Såg nämligen en dokumentär om det här för inte så länge sen där de intervjuade skaparen själv och det handlade enligt honom enbart om ett eget hobbyprojekt. Som så småningom britter och amerikaner stal och sålde.

Medlem

Håller med det andra sagt innan. Bra artikel, mer sånt!

zlax: Finns nog många som vill tillskriva sig skapandet av Tetris

Medlem

Jäkligt bra artikel!

Inaktiv

Bästa tetris är till Nintendo DS helt klart. Kommit till level 532, då frös spelet :(.

Medlem
Skrivet av Brandter:

Bästa tetris är till Nintendo DS helt klart. Kommit till level 532, då frös spelet :(.

Jag kom till level 999 på kusinens DS, sen slutade den räkna >.<.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Är det inte även så att bitarna i Tetris till slut faller så fort att man inte kan fylla på längst ut i kanterna eftersom det inte går att flytta bitarna i sidled så snabbt vilket gör det omöjligt att spela i all evighet? Eller missade jag det i texten?

Hittar tyvärr inte källan till det. Dock verkar det som att något som kallas easy spin har införts i nyare versioner av tetris vilket gör att man kan snurra pjäsen i all evighet utan att den låses på plats vilket betyder att man praktiskt taget kan spela i all evighet.

Medlem

Min farsa är galen i tetris han sitter flera timmar i streck och lirar om highscore.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av maggot.se:

tack så mycket för en väldigt intressant artikel!


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

12
Skriv svar