En snabbtitt på Alan Wake
I tisdags var jag i Helsingsfors och träffade Finlands #stolthet och deras långvariga, men snart avslutade projekt #Alan Wake. Förutom en snabb demonstration från någonstans mitt i spelet, fick vi köra igenom inledningen plus lite till. Speltid på cirka 90 minuter.
Jag var orolig att ficklandet (det är ett ord!) skulle vara irriterande; att behöva lysa på fiender innan du skjuter dem låter enformigt i längden. Tillsammans med två faktorer bidrog det dock till att göra striderna väldigt stressande så fort det rörde sig om mer än två motståndare i taget. Med vänstertriggern kan du boosta skenet men det drar batterier och när de är slut måste du byta, under tiden är du i princip försvarslös. En liten detalj som att du laddar om revolvern snabbare genom att hamra på x-knappen låter banalt men när någon svingar en yxa mot din nacke trycker du för att rädda ditt liv.
Spelet visar prov på samma underbara detaljrikedom som #Max Payne-spelen, med radioshower som tar upp aktuella händelser, humoristiska posters och massor av extra godis för oss som gillar att grotta ner oss i storymaterial. Bara en bråkdel av alla manussidor till den bok Alan Wake inte kommer ihåg att han ha skrivit ligger väl synligt, resten måste leta upp via omvägar och genom att rota i skrymslen. I like.
Ett redigare intryck dyker upp den 16 mars.
Det låter bra, tack för lite info...