Är det Vista, skärmen eller datorn som strular?

Inaktiv
Är det Vista, skärmen eller datorn som strular?

Jag är typen som brukar ha igång min dator under dagarna och ha den avstängd under nätterna. Men sen jag skaffade ny dator + Vista har min skärm börjat uppträda märkligt. Om jag lämnar dator mellan ~0-60 min så går det alldeles utmärkt att bara sätta på skärmen igen så är jag vid skrivbordet.

Lämnar jag datorn mellan ~60-120 min så går det bra att starta skärmen, men det står bara "No signal" också är den svart. Har prövat med att trycka på alla tagnenter på tangentbordet samt olika kommandon som ctrl + alt + delete och rört med musen som fan, för att se om man måste göra något sånt för att få bild. Men näpp, har även provat att rycka ut strömsladden till skärmen och dra ut DVI-sladden, och sätta in igen, men det hjälper inte heller.

Men nu kommer det konstiga, lämnar jag datorn i mer än ~120 min så verkar den gå ned i något energiläge och startdioden bara blinkar, men det går utmärkt att trycka på skärmen och så startas den igen när man trycker på valfri tangent.

Så, lämnar jag datorn i 0-60 min så kommer jag tillbaka till Vista som om jag bara stängt av och satt på skärmen, lämnar jag den i 60-120 min så får jag ingen bild på skärmen (och måste starta om den genom att trycka in startknappen för att få bild igen) och lämnar jag den i >120 min så behöver jag bara trycka på en tangent för att få igång den till skrivbordet.

Jag misstänker starkt att Vista har något med saken att göra, finns det t. ex något sätt som hindrar Vista från att gå över till olika lägen automatiskt? Det är antagligen det som skapar problematiken.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

När startdioden blinkar så är den i vilo läge(hibernate) stäng av det så blir det inte så.

Inaktiv

Agree.


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar