Medlem
Höga tempraturer.

installerade AtiTool och SpeedFan för att kolla lite tempraturer och om det fanns utrymme för lite överklockning.
nu har jag ingen koll på vad olika komponenter ska ligga på, men här är i alla fall resultaten jag fick ut.

IDLE:
Cpu 58¤c
Fan1 1750 rpm
Fan2 1510 rpm

Gpu 57¤c
chip 53¤c
fanspeed 5%

spelade 1 timme Crysis och då såg tempen ut så här.

Crysis:
Cpu 65-70¤c
Fan1 ~2600 rpm (hade en kort peak på 4400pm)
Fan2 ~3000 rpm (peakade på 40 000, ja 40K. måste va fel men det är vad diagrammet visade)

Gpu 85-95¤c
chip 65¤c
fanspeed 18%

datorn jag har är en
P4 Prescott på 3601Mhz, 800FSB, 1Mb cache
1Gb (2x512) 533Mhz samsungminne
Ati x850XT 256Mb (520/550*2)

vad ska tempraturerna ligga på normalt? mistänker att min dator är för varm. den värmer upp rummet flera grader, i sommras hade vi 37grader i datrorummet och 28 grader i övriga huset. är det normalt? tror inte det, dessutom låter fläktarna eller nätaget fruktansvärt mycket. det händer ofta att ljudet överröstar spelen, skulle kunna höja ljudet visst men skull gärna vilja behålla hörslen i alla fall tills jag fyllt 50.

sen en liten fråga till, när smälter komponenterna? 100, 120, 150grader? tänkte om Gpu'n nu ligger så högt som 95¤c går den inte att klocka högre finns ju risk att den brinner upp.
vill inte lägga några pengar på datorn då jag ändå ska köpa ny så snart som Ati visat vad R670 går för. nya fläktar kan jag sträcka mig till att lägga pengar på, dom åker ju ner i nya lådan sen.

överklocka 10% borde väl gå utan problem? eller vad tror ni.

Medlem

95 grader GPU är varmt

Inaktiv

Om du inte vet hur det ser ut så ta bort CPU och GPU, gör rent och lägg på ett TUNNT lager kylpasta. Gör detsamma på bryggan som inte brukar ha någon kylpasta så blir det ännu svalare. Gör även rent från damm i fläktar, på komponenter. Fläktarna...hmm...byt fläktar alternativt lätta något varv på skruvarna och dra ut den någon millimeter och se vad som händer.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Höga temperaturer! Min CPU (AMD X2 5000+) som har passiv kylning är i vila på 27-30 grader. Min GPU (7600GS med passiv kylning) ligger på 62 grader vid vila.

Kör jag något spel som då gärna är både CPU- och GPU-intensivt ger att CPU går upp till som mest 55 grader samt att GPU kan gå upp till nästan 80 grader.

Datorn (en Dell) har bara en enda fläkt på 120mm och den är relativt tyst. Varmare än så blir aldrig datorn, även om fläkten går lite snabbare när datorn är ansträngd.

Medlem

prescott är ju varma vad man än tar sig till, men om fläktarna låter så mycket som du säger är de kanske på väg att gå sönder. eller så har du ett halvkilo damm i datorn


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

lokaliserade oväsendet.

tyvärr är det grafikkortet som låter som värsta Kirbydamsugaren. körde AtiTool och stressa Gpu'n lite ett jävla väsen blev det och gpu'n låg på 99¤c, verkar som om programmet inte mäter högre än 99 grader, grafen går ju bara upp till 95¤. när smälter skiten? tänkte om det smälter får jag ett nytt på garantin (säger att jag lirade Crysis och sen slockade datorn). tror ni jag får ett likadant eller ett prismässigt likvärdigt?

Inaktiv

Som sagt ta bort GPU:n och fixa med kylpastan, gör rent och alternativt byt fläkt.

johanp: Hm de låga temperaturerna har jag bara lyckats med på CPU:n med P3 och därunder.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

johanp: Hm de låga temperaturerna har jag bara lyckats med på CPU:n med P3 och därunder.

Temperaturerna kommer från Speedfan och Nvidia nTune, jag får anta att de är korrekta. Temp i rummet är nog 22 grader. OS är Vista. Just nu, på morgonen, är CPU på 27-29 grader.

Medlem
Skrivet av johanp:
Skrivet av unix:

johanp: Hm de låga temperaturerna har jag bara lyckats med på CPU:n med P3 och därunder.

Temperaturerna kommer från Speedfan och Nvidia nTune, jag får anta att de är korrekta. Temp i rummet är nog 22 grader. OS är Vista. Just nu, på morgonen, är CPU på 27-29 grader.

Körde just en ny test. OS = Vista, temperatur i rummet är 21-22 grader.

Vid vila (10 min utan annat igång): CPU = 26-27 grader; GPU = 61 grader
Vid 3D-spel (efter UT3 demo i 10 minuter): CPU = 55-57 grader; GPU = 77 grader

Not: 7600GS är inte optimalt för UT3, GPU för klen för annat än 640x480, därav höga CPU-temp.

Medlem
Skrivet av unix:

Som sagt ta bort GPU:n och fixa med kylpastan, gör rent och alternativt byt fläkt...

menar du att jag ska byta kylaren på kortet? nej, har inte lust att lägga pengar på det skitkortet, ska ändå köpa ny dator snart. men en ny chassifläkt kan nog inte skada samt rensa dom gamla på damm.

Medlem

öppnade datorn och kollade runt lite, relativt dammfritt. såg även att OM jag skulle vilja byta kylare på GPU finns det inte plats, transistorer sticker upp.
såg fler intressanta saker tex att ett nytt (oftast längre) grafikkort inte får plats, IDE porten är ivägen.
för att byta internminne måste Grafikkortet tas bort för att kunna fälla ner låsmekanismerna.
och dessutom finns det inte plats till fler chassiefläktar.
och självklart är chassiet anpassat till moderkortet som sitter i dvs inga hål till moderkorts distanserna.

hmm, släpper det här nu. jävla skit dator!

Inaktiv

um jag pratar om att ta bort GPU:n eftersom det KAN vara skitpasta på den. Gör rent och sätt på ett tunnt lager arctic cooling. Om så är fallet går temperaturen ner avsevärt.

Detsamma gäller CPU:n. Det brukar vara skitdåligt gjort.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Min e6850 ligger på ca 20 grader Idle med standarfläkten


signatur

I got an OS i think it's called vista but i call it "Shita"

Inaktiv

hur kalt har du det i rummet? tyvärr, men det verkar som om dina temperatur sensorer visar fel. Kan aldrig komma inder rums temp om du inte har peltier eller så. sen så är prescott mycket varmare en c2d.

Medlem

Tooweak: som sagt, nåt som inte stämmer där. kolla temperaturen på kärnorna, de sensorerna är mer tillförlitliga (och mer relevanta för den delen)

sen går det ju som mirlamoooo säger inte att jämföra en prescott med c2....


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Föresten. Mina temps visar knasibollen. Både morderkort å processor, båda tat å speedfan. Dock visar tat någon grad lägre. Grafikkortet vet jag itne om det är knäppt. Är iallfall itne under rumstemp. Fråga: finns det någon channs att det kanske är lite mjukvaroproblem, kanske hjälper att uppdatera bios? Min e6600 visade rätt temps på ett asus p5b som sen brann upp. å Mitt nuvarande moderkort MSI p965 platinum är demovara.

Inaktiv

ja jag misstänker själv att det är något som inte stämmer när det gäller tempen. Jag har det är inte så varmt i mitt rum, och det är tempen på kärnorna som jag har kollat på. Får Likadana temperaturer i både speedfan och core temp.


signatur

I got an OS i think it's called vista but i call it "Shita"

Inaktiv

har inte uppdaterat mitt bios själv. Men har hört att det kan hjälpa nån gång ibland när tempsen visar som dom inte ska. Och för att få ~20grader på nått så ska man nog ha ungefär 12grader i rummet eller lägre.

Inaktiv

tack jag får väll pröva det


signatur

I got an OS i think it's called vista but i call it "Shita"

1
Skriv svar