Kraftig duo eller svagare quad?

Medlem
Kraftig duo eller svagare quad?

Vad tycker ni är bättre? en 3.0 ghz duo eller en 2.4-2.6 QUAD? nu pratar jag om processorer såklart;)

Tack på förhand, Stealther.


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Inaktiv

beror alldelles på, desutom går de ju klocka? Quad kommer dock inte lika högt som dual antagligen

Inaktiv

Man kan väl göra en jämförelse...

2 man kan lyfta 200 kilo tillsammans, alltså 100 kg var. De tävlar mot 4 man som kan lyfta 320 kg tillsammans, alltså 80 kg var.
Om tävlingen går ut på att bära stockar som totalt väger 1000 kg, men man får bara använda 2 man samtidigt så innebär ju det att de 2 man som kan lyfta 200 kg tillsammans enkelt bör vinna mot två man som bara kan lyfta 160 kg. Skulle tävlingen dock tillåta det andra laget att använda 4 man så skulle ju givetvis dessa springa ifrån tvåmannalaget... Om man dessutom dopar fyrmannalaget så går det ju ännu fortare :).

Helt enkelt, Quad vinner när man kan nyttja flera kärnor, medans Duo vinner när man bara kan använda 1-2 kärnor.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

MM menar också det. Bra förklarat!

Inaktiv

Quad rastar allt o alla ^^

Inaktiv
Skrivet av mirlamoooo:

beror alldelles på, desutom går de ju klocka? Quad kommer dock inte lika högt som dual antagligen

Varför skulle inte Quaden göra det?

Inaktiv

svårare över huvud taget sen så blir dom ju varmare... har dock inte provat själv.. Alla har ju inte haft sån "tur" som du har haft. Å som jag fattat det så ska det vara enklare att klocka dual än quad, inte bara för temperaturerna.

Medlem

Är det inte tvärtom? Det är ju quaden som är lättare att klocka, en 2.4 ghz quad kan gå upp i 3.2 med klockning. Dessutom så är det väldigt låga temperaturer med quad... Duo är bäst för nutiden, men eftersom quaden funkar super bra nu, och det är ju den som kommer krossa allt motstånd om ett par månader. Jag tar nog quaden och klockar;)


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Man kan väl göra en jämförelse...

2 man kan lyfta 200 kilo tillsammans, alltså 100 kg var. De tävlar mot 4 man som kan lyfta 320 kg tillsammans, alltså 80 kg var.
Om tävlingen går ut på att bära stockar som totalt väger 1000 kg, men man får bara använda 2 man samtidigt så innebär ju det att de 2 man som kan lyfta 200 kg tillsammans enkelt bör vinna mot två man som bara kan lyfta 160 kg. Skulle tävlingen dock tillåta det andra laget att använda 4 man så skulle ju givetvis dessa springa ifrån tvåmannalaget... Om man dessutom dopar fyrmannalaget så går det ju ännu fortare :).

Helt enkelt, Quad vinner när man kan nyttja flera kärnor, medans Duo vinner när man bara kan använda 1-2 kärnor.

Klart bästa förklaring jag hört, andra ska krångla till det så mycket och använda de rätta termerna hela tiden istället för att göra det så lätt som möjligt!

Kul att det finns dom på forumet som kanske förstår att alla inte fattar alla dessa termer som finns när det gäller datorer. Lite barnspråk uppskattas ibland!

Medlem
Skrivet av Stealther:

Det är ju quaden som är lättare att klocka, en 2.4 ghz quad kan gå upp i 3.2 med klockning.

fast det är ju knappast svårt att åstadkomma med en 2,4 ghz duo heller. min e6300 (1,86) går upp i 3,2 utan problem. hade jag haft ett hyfsat moderkort hade nog inte 3,5 varit några problem.

rent spontant skulle jag gissa på att det är svårare att klocka quad eftersom chanserna fördubblas att en av kärnorna ska vara lite kass. men det är bara en spekulation...

paddan borde få en stjärna för dagens förklaring


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=DBPC-G04

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=DBPC-G03

Alltså menar ni att duon är bättre av dem? Jag trodde det var 4x2.4 på quaden och 2x3 på duon:P


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

paddan borde få en stjärna för dagens förklaring

Yeah! Tackar Pedagogik är inte mitt starkaste ämne, men känner ändå att jag lyckades hyffsat hehe...

Tyvärr måste jag nog citera mig själv eftersom Stelther glömt bort vad som sades verkar det som...

Skrivet av PaddanL:

Man kan väl göra en jämförelse...

2 man kan lyfta 200 kilo tillsammans, alltså 100 kg var. De tävlar mot 4 man som kan lyfta 320 kg tillsammans, alltså 80 kg var.
Om tävlingen går ut på att bära stockar som totalt väger 1000 kg, men man får bara använda 2 man samtidigt så innebär ju det att de 2 man som kan lyfta 200 kg tillsammans enkelt bör vinna mot två man som bara kan lyfta 160 kg. Skulle tävlingen dock tillåta det andra laget att använda 4 man så skulle ju givetvis dessa springa ifrån tvåmannalaget... Om man dessutom dopar fyrmannalaget så går det ju ännu fortare :).

Helt enkelt, Quad vinner när man kan nyttja flera kärnor, medans Duo vinner när man bara kan använda 1-2 kärnor.

Man skulle kunna fula lite och köra en analogi mot vanlig matematik... Duo 2x3=6, Quad 4x2.4=9.6.
Om du har 6 kr eller 9.6 kr så kan du ju göra mer för den sistnämnda summan... Hänger du med?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av Stealther:

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=DBPC-G04

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=DBPC-G03

Alltså menar ni att duon är bättre av dem? Jag trodde det var 4x2.4 på quaden och 2x3 på duon:P

Eller jaha, du kanske trodde att alla Duo var på 2.4 nu helt plötsligt? Hwergelmer ville väl bara påpeka att en Duo i 2.4 ghz (E6600 lätt går att klocka över 3ghz, liksom just Quaden på 2.4). Något sånt skulle jag tro...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Okej, nu hänger jag med! Har en Duo på 3.0 ghz och QUAD på 2.6 ghz att välja mellan, samma pris! Så jag tar ju quaden eftersom den är mer framtids säker... jag är en sån som har en dator i mer än 3 år:P


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Inaktiv

asså hade jag valt mellan en duo jhade jag inte valt en för ~2500kr, Då de är väldigt lätta att överklocka, och då är det ännu mera onödigt att lägga på 1000kr för högre orginal frekvens. Men har man stålar så tycker jag att man ska sattsa på en quad.

Medlem

ser att det är många som har mycket att lära.. så varför inte skriva up er på www.sweclockers.com

d:

Inaktiv
Skrivet av mirlamoooo:

svårare över huvud taget sen så blir dom ju varmare... har dock inte provat själv.. Alla har ju inte haft sån "tur" som du har haft. Å som jag fattat det så ska det vara enklare att klocka dual än quad, inte bara för temperaturerna.

Well, min går både i 3.8 och 4.0ghz.

Inga problem med värmen där heller, kör med Thermalright Ultra Extreme.

På vilket sätt skulle det vara "lättare" att klocka en Dual?

Det är ju samma inställningar, samma arkitektur...

Inaktiv

Som sagt så är jag imponerad. Men vad jag förstått å sett lite häråvar å vad man kan tänka sig. Som sagt så är antagligen risken för att en kärna är kass dubelt så stor, och kan då pajja hela skitten. Sen så blir de varmare då det är fler kärnor som värmer... Sen finns folk som fått duo över 4ghz, quad också, men duo högre vad jag sett(var itne väldigt nyligen men endå)

Inaktiv
Skrivet av mirlamoooo:

Som sagt så är jag imponerad. Men vad jag förstått å sett lite häråvar å vad man kan tänka sig. Som sagt så är antagligen risken för att en kärna är kass dubelt så stor, och kan då pajja hela skitten. Sen så blir de varmare då det är fler kärnor som värmer... Sen finns folk som fått duo över 4ghz, quad också, men duo högre vad jag sett(var itne väldigt nyligen men endå)

Jo, men en Quad i 4.0ghz klår en Duo i 4.2ghz, vilket tester visat.

Sen tycker jag såhär, om man nu ska diskutera hur högt saker & ting klockar så ska man ju köpa Allt till hela systemet för just denna klockning.

Att köpa en Cpu för att andra når 4.2ghz är ju ingen garanti för att du lyckas.
Samma som att köpa en Cpu som klockar bra men inte minnen, moderkort och nätagg, utan endast basera allt på hur högt _andra_ kan nå med en klock på just den Cpu´n.
Det finns aldrig någon garanti att någon av er ens tar er över 3ghz oavsett vad ni köper.

Har stött på flera st som köpt både Duo och Quad där dom inte tar sig över 3-3.2ghz utan en jäkla massa problem.

Man måste ju först ha det klart för sig, vad ska jag ha datorn till? Ska jag klocka den? Om ja, hur mycket? Hur ser resten av systemet ut?

Att te.x köpa pc6400 minnen och förvänta sig att "nej nu jäklar ska jag köra min cpu i 4.5ghz" går inte riktigt ihop.

Sen har jag svårt o se hur just en kärna skulle vara kass? De ligger någon millimeter ifrån varandra, temperaturerna går i par. Te.x så går mina 2 kärnor i 33*c och 2st i 37*c idle.

allt handlar om pengar, har man inte råd att klocka så ska man inte göra det heller, har man råd att köpa en Bra Cpu men inte bra kylning, då har man gjort ett dåligt köp.

Antingen satsar man systemet ut, eller så sätter man sig i skiten när väl antingen minnen, moderkort eller tempen tar stopp..

Medlem

vad jag menade var att olika kärnor klockar olika bra fast de är från samma serie, risken att en av kärnorna klockar dåligt är dubbelt så stor med dubbelt så många kärnor...

hur som helst, jag reagerade bara på stealthers uttalande om att man minsann kan klocka en 2,4 quad till 3,2 vilket tydligen inte skulle gå med duo. jag ville bara påpeka att det går med duo också, om man har någon aning om vad man håller på med. det om antal kärnor och klockvänlighet var bara en liten spekulation som egentligen inte har så mycket med saken att göra...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

så fort någon frågar "vilken processor/grafikkort ska jag köpa" så går genast snacket in på, "köp denna för att den går att överklocka lättare/mer/bättre". glömmer vi nu inte att man förbrukar garantin om man ändrar på frabriksinställningarna!

men vad ska man då välja? hade jag valt (ska jag dessutom snart göra) så hade jag valt en E6750 för 1500spänn och ett bra moderkort nu och väntat tills de nya Quad'sen kommer lite senare och köpa den nuvarande bästa quaden (Q6700) till ett duktigt reducerat pris.
tror inte man tjänar något nämnvärt på att ha en Quad nu, om ett par månader kanske det är värt det.

1
Skriv svar