Problem med datorn!

Medlem
Problem med datorn!

Hej! Det är så att min 3-4 år gamla Packard Bell har slutat fungera. Jag kommer få en ny dator till julen men det är lite drygt att använda bärbara datorn;) När man ska starta datorn så kommer en grå skärm upp som det står Packard Bell på, Press f2 For bios setup och Lite sånt, sen så Kommer den svarta rutan upp med en massa text där den kollar om man har någon Boot record på. Efter denna sökning så borde ju windows börja starta, det borde stå Windows startar å en blå skärm, men olyckligt nog så startar datorn bara om och samma procedur håller på hela tiden. Packard Bell- Boot record sökning- datorn startas om. Varje gång den startas om så hör man ett ljud, som om den läser av en diskett(trrrrrrrrr).

Om det hjälper så är dt operativsystemet Xp, och jag har haft problem före med spel och dylikt(blue screen).

Vet ni vad problemet kan vara eller om ni vet någon som kan hjälpa mej, snälla skriv det då;)


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

Lite information: Packar Bellen har en 3.6 ghz CPU, 1024 mb DDR2 minne(2 st 512 mbs) och en Radeon 9200 series (ATI).


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

Det skulle kunna vara din hårddisk som gått sönder. Gör så att du, på en annan dator (där du dessutom har CD-brännare), bränner en CD från http://www.ultimatebootcd.com/ och bootar din problemdator från den.

Under kategorin "Hard disk tools" finns det med program under kategorin "Diagnostic tools" som kan användas för att kontrollera om din hårddisk är trasig eller inte. Notera att du måste välja "rätt" verktyg i menyn berorende på vilket fabrikat det är på din disk, men vet du inte så kan du nog prova dig fram.

Troligtvis har du en disk från Seagate eller Maxtor (och väljer då "SeaTools for DOS (Seagate/Maxtor)") eller Western Digital (och väljer då "DLG Diagnostic (Western Digital)").

Väl inne i programmen kan man ofta välja att köra någon typ av snabbtest (Quick eller Short liknande alternativ). Gör det först.

Berätta hur det går.

Medlem

Jag laddar ner UBCD, zippad´, extractar och kör den snart på min problemdator, kommer med resultat imorgon, hade ltie problem att hitta en cd-brännare;)


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

Jag hade ett liknande problem, hade kopplat bort alla kablarna från datorn för att kunna ta fram den och rengöra invändigt. När jag kopplade ihop allt igen började problemet. Det gick felfritt fram till laddningssidan för windows, sen bootade den om, i en oändlig loop. Jag började plocka bort usb-enheter en efter en, vet inte hur jag kom på det.

I slutändan visade det sig att webcamen orsakade det hela, knepigt men sant, den satt i fel usb, motför var den tidigare hade suttit. Jag kopplade ur, startade up, det funkade åter igen, sen in med camen i en annan port, vilket funkade tack och lov. Problemet löst.

Övriga problem som kan uppstå via usb, är om man har en "usb-cupwarmer", opålitligt råbudget-crap, kan få nätagget att börja brinna.


signatur

/ Shuburn

Medlem

oj. trodde jag va ensam om det nästanXD har med likadant med min webcam. min dator startar inte heller när jag har den i kopplad. fast för min del spelar det nog ingen roll i vilken usb port jag har den kopplad i, utan den kan inte va i alls i starten för då startar inte datorn..:S konstigt, det är ed logitech qwickcam pro 5000 föresten. det råkar inte va samma som du har Munky84?


signatur

NinjaPojken

Medlem

jo, har likadan. har täppt igen alla mina usb-portar med prylar, de lär ju kräva mer än man tror.


signatur

/ Shuburn

Medlem

haha,jo de e nog så, har med massa usp prylar i datorn så de kanske blir för mkt med den webcamen med.? tror den drar en del.
den drar iaf en del cpu kraft har jag märkt:Phaha


signatur

NinjaPojken

1
Skriv svar