Behöver tips om bra fläktar

Medlem
Behöver tips om bra fläktar

Funderar på att klocka min processor och grafikkort. Jag tänkte dock köpa bättre fläktar till dessa än de som följer med som standard så att jag kan klocka lite mer...

Någon som kan tipsa om några bra fläktar? Jag kollade runt på datorbutiken men jag kan inte riktigt avgöra vad som är dåligt/bra/bättre när det gäller fläktar.

edit:
Ah, fan vad dumt av mig att inte skriva vilka grejer jag har...hehe...var lite morgontrött..

Jag har en Core 2 Duo E6600 (socket 775) och ett GeForce GTS 8800.

nj
Medlem

Vad är det för processor och grafikkort du har då? Är lite svårt att tipsa om kylare när du inte anger sådant.

Sedan kan det ju även vara bra att tänka på att ha ett vettigt luftflöde i chassit när du börjar överklocka. Så om du inte har några chassifläktar som flyttar den varma luften ut ur chassit så kan du även överväga någon sådan.

Inaktiv

säg gärna kylare förman blir så förvirrad, jag iallafall. Hur mycket stålar har du att lägga ut?
SJälv kör jag med Scythe Infinity och den är bra, en av de bättre. Inte specielt dyr heller. Artic freezer 7 är bra för sitt pris. Men annars så ska Thermalright Ultra-120 eller ultra 120 eXtreme vara den bästa, dock lite dyrare. riktigt billig vattenkylning kanske värt att kika på?

Medlem

håller med nj om att det är viktigt med bra chassikylning, spelar ingen roll hur många kilo metall man hänger på processorn om inte cirkulationen i lådan är bra. det handlar inte bara om antal fläktar, utan även om att det måste finnas tillräckligt stora/många hål i fronten så att luft kan sugas in.

har också scythe infinity


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

nj
Medlem

Scythe Infinity är en vettig kylare om man inte har något emot deras fästesanordning (som jag måste erkänna att jag är lite skeptisk till).
Annars så finns ju även Tuniq Tower 120, Noctua NH-U12F, Thermalright Ultra-120 (eXtreme) mfl.
AnandTech har varit väldigt duktiga på att genomföra tester av de flesta välkända (och mer okända) kylare på marknaden under samma förhållanden och jämfört dem mot varandra. Det sista testet de gjorde (innan de ändrade på sina rutiner, och pga det började om i jämförelserna) är av Thermalrights Ultima-90, kika under resultaten så ser du hur alla andra kylare klarat sig i de olika klockfrekvenserna de testar i och de mer detaljerade recensionerna av olika kylare finns i deras cases/coolings/PSUs-kategori.

När det gäller kylning för Geforce 8800-serien så är det lite värre, har för mig att det inte är så många företag som släppt alternativa kylare ännu. Thermalright är ett av de företag med en kylare de själva iaf certifierat för 8800-korten i form av HR-03 Plus, Zalmans VF1000 samt det relativt okända företaget Zerotherms Hurricane HC92. SweClockers har ett test av dessa tre kylare som du kan kika lite i.
Kan möjligen finnas fler kylare, men på rak arm så är de där tre de jag kommer på och känner till iaf.

Medlem

jo fästet på infinityn är lite speciellt, och lagom helvetiskt att fästa. speciellt om man har ett moderkort med kondensatorer nära sockeln. men när den väl sitter sitter den bra


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

nj
Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

jo fästet på infinityn är lite speciellt, och lagom helvetiskt att fästa. speciellt om man har ett moderkort med kondensatorer nära sockeln. men när den väl sitter sitter den bra

Var rätt rejält inne på att köpa en Infinity (numera Scythe Mugen såg jag precis, undrar varför de döpt om den) till min Opteron, dock när jag såg hur Scythe valt att lösa fästet för socket 939 så började jag leta andra alternativ.
Det kändes inte helt säkert att ha ~1kg kylfläns hängandes i plastramen som sitter runt processorsockeln (och att de två fästen som användes dessutom bara var clips som sattes fast lite enkelt i kylflänsen), för s775 så är det väl lite bättre iaf med push pins, men jag gillar inte lösningen helt för att vara ärlig.
Valet föll till slut på en Tuniq Tower 120 som skruvas fast i metallplattan som sitter på undersidan av s939-moderkort, kändes "lite" säkrare.

Dock riktigt nöjd med mina två Scythe S-FLEX 1600RPM-fläktar som jag använder för chassiventilation i mitt Sonata-chassi (bytte ut en uråldrig Papst 120mm och Antecs originalfläkt från första Sonata-modellen mot två sådana).

Inaktiv

körmin scythe infinity/mugen på s775, som gelmer också gör? Blir förbannad på fästanordningen faktiskt skaver alltid upp uden åvanför tummnaglarna för det är så förbajjat trångt, sen så går dom ju sönder, men det gick att byta ut ganska lätt mot precis likadana pushpins som satt på intels orginalkylare. Fördelen med pushpins är ju att man slipper plocka ut hela moderkortet för att montera om kylaren, har gjort det ett antal gånger till oss med Infinity har inte provat, men det kanske är värt? såg dessutom detta förvånansvärt billiga jämför med jädrans 200 som dom ska ha för fläktarna som dom har nu! Är också nöjd med mina s-flex 1600rpm, de låter inte så jätte mycket på full heller! Kör dom dock på en fläktkontroller.

Medlem

Schysst med svar! Jag tänkte börja med att fästa en fläkt fram på chassit som suger in luft. Dock så är det lite dåligt med hål fram så jag funderar på att ta bort en av luckorna till cd/dvd och låta fläkten suga in luft där. Sen tänkte jag även montera en fläkt som ligger och blåser på ram-minnena samt en till fläkt som suger ut luft ur lådan. Sedan bra kylare på processorn och för grafikkortet om det nu går att hitta några bra för 8800-serien....

Kollar Thermalright Ultra-120 på datorbutiken...den verkar inte ha någon fläkt på bilden. Ska det vara så eller måste man köpa till en fläkt separat?

nj
Medlem
Skrivet av Fedorov:

Kollar Thermalright Ultra-120 på datorbutiken...den verkar inte ha någon fläkt på bilden. Ska det vara så eller måste man köpa till en fläkt separat?

Du måste köpa en separat 120mm fläkt till Thermalrights Ultra-120 (Extreme)-flänsar.

1
Skriv svar