Nu startar deffen

Medlem
Nu startar deffen

Idag drar min "deff" igång, deff är kort för definition (engelska) och innebär att man vill uppnå synliga muskler, dvs ha en låg procent underhudsfett. I mitt fall siktar jag på 10-12%, just nu ligger jag runt 18% skulle jag tro.

Jag ökar träningsfrekvensen till 3 gånger per vecka och jag kommer att fortsätta köra helkroppspass med olika upplägg enligt ett 5x5 schema. Ett 5x5 upplägg innebär att man kör fem set med fem repetitioner på fem olika övningar med fokus på basövningar. Vikterna är samma på alla reps.

De övningar jag kör nu är knäböj, marklyft, bänkpress, militärpress/axelpress, chins, pullups, omvänd rodd, armhävningar, omvända situps, plankan. Har hittills kört tre pass och det känns riktigt bra, det tar bara 45 min och jag har tid över för att stretcha och duscha på en timme. Tilläggas bör att jag ökar vikten på alla övningar med 2.5 kg varje pass (ej kroppsövningarna), det ska bli spännande att se hur mycket ökning jag kan få till.

Vill ni veta mer om detta upplägg så kan ni googla stronglifts 5x5, jag vet att det finns flera olika 5x5 program (som kanske är bättre) men jag valde att köra detta eftersom det passar mig bra.

Annars tänker jag fortsätta att äta som vanligt men skippa allt onyttigt i den mån det går. Jag ändrar också min frukost från yoghurt till omelett för att få lite omväxling, har ätit yoghurt i ett år nu.

#blogg


signatur

Tempus fugit.

Medlem
Nu startar deffen

Välkommen in i sötsugets härliga land
Är inne på min tredje vecka på defen själv, och hitills går det bra. Tappar runt 0.5-1kg/vecka och ökar trots det i både styrka och muskelmassa.

Det är jobbigt ibland när alla polare ska dra en flottafton med pizza och chips eller tjejen är sugen på "myskväll" vilket såklart innefattar godis Men bara att stå på sig!

Lycka till och håll oss uppdaterad

Hur ofta blir det bara konditionsträning, för det kommer att behövas för att kunna bära alla synliga muskler...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ja det är jobbigt när det blir myskväll men jag är inte så mycket för godis och bullar och sånt. Däremot chilinötter och chips. Men det är bara att bita ihop och fokusera på sina mål! Jobbigast är nog när polarna vill dricka öl och tittar snett på mig för att jag skippar alkoholen. (Ganska konstigt när jag tänker efter?)

Konditionsträning kommer in om någon månad med simning, löpning och cykling. Jag cyklar/går till jobbet varje dag så jag underhåller min kondis lite iaf.


signatur

Tempus fugit.

1
Skriv svar