Recension - Mirror's Edge (PS3)

Medlem
Recension - Mirror's Edge (PS3)

Jag har hoppat på tak, glidit nerför tak och slagits mot fiender. Allt medans jag har känt vinden emot ansiktet. Nej, det där sista var inte sant, men det kan det kanske bli i framtiden.

Spelet jag pratar om är Mirror’s Edge, ett spel utvecklat utav svenska Digital Illusions CE.
Det utspelar sig i en nära framtid där all information noga kontrolleras av polisen och regeringen. Där kommer du in som Faith, en s.k. runner, som levererar information mellan organisationer i hemlighet ifrån regeringen genom att göra akrobat trick på taken för att förvirra och fly ifrån polisen. Men eftersom att det är olagligt att dela okontrollerad information så kommer du såklart inte undan ostraffat utan du blir jagad utav poliser och efter ett tag, även insatsstyrkan.

Spelet börjar med att man får lära sig grunderna som faktiskt inte är så komplicerade som man kan tänka sig. Efter en snabb genomgång så får du börja ett uppdrag där du ska leverera en väska till en annan runner då du har blivit upptäckt. Lite senare i spelet så börjar dess egentliga story. Faiths syster, Kate som är polis, blir ditsatt för ett mord och hamnar därmed i trubbel. Faith blir då Kates ända hopp och hon måste då försöka rentvå sin systers namn. Storyn är då rätt hyfsad men p.g.a. att spelet är ganska kort så känns det nästan som att allt tar slut för snabbt vilket är synd för det är ett väldigt bra spel.

När det gäller design och grafik i spelet så är spelet väldigt snyggt och tack vare att vissa föremål är färgade röda så vet man nästan hela tiden vart man ska och på så sätt kan behålla farten. Och om man ändå skulle tappa bort sig så finns det en ”hint-knapp” som direkt riktar siktet mot målet. Grafiken i spelet tycker jag är riktigt snygg, inte lika snygg som Uncharted-spelen men ändå riktigt grym. Speciellt snygg tycker jag att grafiken är då man ser små detaljer, såsom former på väggarna som sticker ut lite, lite grann eller som när man ser detaljerna på Faiths händer när man lutar sig emot en vägg. Ljussättningen i spelet imponerar också väldigt mycket tycker jag, då ljuset är realistiskt. Ljudet är ganska bra då ljudet förändras beroende på var du är. Om du är bakom en container till exempel så är ljudet ett annat än om du står framför den som skjuter. Även när någon pratar så ändras det om Faith för en stund tittar åt ett annat håll och sedan tittar rakt på den som pratar.

Det som uttrycker spelet mest ifrån alla andra är att det faktiskt då spelas i förstapersons-vy, något som inte används så ofta om det inte gäller skjutspel. Och det faktum att man faktiskt kan se Faiths ben och fötter när tittar nedåt är en ny grej. I andra skjutspel t ex så är det som att man är någon svävande figur med endast överkropp som springer omkring och skjuter.

Det som är negativt med spelet är t ex om man hänger ifrån en flaggstång som sticker ut ifrån ett hus så kan man se Faiths skugga på väggen, men inte stångens. Något annat negativt som jag noterade var att trots att spelet är riktigt bra så har det inte så mycket återspelningsvärde. Det finns ju saker att samla på men dessa är endast konceptbilder som kanske inte kan finnas så intressant.

Som en avslutning så kan jag säga att det är ett mycket bra spel som passar alla som vill prova på något nytt och originellt.

Grafik: 7/10
Ljud: 7/10
Spelbarhet: 8/10
Hållbarhet: 4/10

Slutbetyg: 7/10

#blogg


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Recension - Mirror's Edge (PS3)

Jag har PC-versionen + bonusdisc, har inte spelat det än...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Gör det!
Ett grymt bra spel!


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

1
Skriv svar