Age of Conan bantas kraftigt
yay, server merges. Då väntar jag bara på nästa patch sen är det dags att återvända!
Couldn't be happier with the server merge today between Bloodspire and Hyborea.
I've been critical of Funcom and AOC in the past, but this success really sets the pace for the remainder of the year.
Funcom - you deserve a solid pat on the back for a job well done.
Keep up the good work. Welcome to the resurgence of Age of Conan!
I'm a snake, follow me!
Förra årets stora flopp, känns som ett självfallet resultat av det.
Som några precis har nämnts, det har tagit för lång tid innan beslutet kom.
Enligt mig så "lever" det inte speciellt länge till, om ens till årets slut.
"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/
Förra årets stora flopp, känns som ett självfallet resultat av det.
Som några precis har nämnts, det har tagit för lång tid innan beslutet kom.
Enligt mig så "lever" det inte speciellt länge till, om ens till årets slut.
Ändå tog det hem "Massively Multiplayer Game of the Year" hos VE3D ([http://ve3d.ign.com/articles/features/43795/2008-Game-of-the-...]) - framröstad av spelare..
I'm a snake, follow me!
Hade tänkt börja spela igen, men nu tror jag inte det. Att banta ner antal servers brukar oftast innebära slutet för ett MMO. Dock så är inte AoC ett rikigt MMO spel då man måste gp igenom en massa laddnings zoner hela tiden.
-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-
Hade tänkt börja spela igen, men nu tror jag inte det. Att banta ner antal servers brukar oftast innebära slutet för ett MMO. Dock så är inte AoC ett rikigt MMO spel då man måste gp igenom en massa laddnings zoner hela tiden.
Jag ser det som positivt att de bantar ner servrarna. Se det inte som att de tar bort servar, utan att de "mergar" ihop dem. Jag ser fram emot att spela igen nu när det kommer finnas mer folk på servrarna.
Mergningen av servarna är någonting som nästan alla Age of Conan spelare längtat efter och är något som kommer att göra spelet roligare att spela.
Spelet kommer att leva vidare längre... Detta är det mmorpg som har den bästa fysik och grafik-motorn på marknaden för tillfället och det kan på så sätt utvecklas enormt (bara ekonomin tillåter). Ett spel behöver inte ha miljontals spelare för att överleva, kolla t.ex. Eve-Online som sägs ha drygt 200k spelare. Spelet har funnits i över 5 år (längre än World of Warcraft) och utvecklas ständigt med jämna mellanrum.
Om den omtalade expansionen kommer så lockas nog spelare tillbaka, sen vore inte en Xbox 360 release helt fel, dels för att spelet kräver en väldigt kraftful dator (som inte alla som vill spela det har), sen även för att majoriteten av spelare spelar på konsoller (det finns tom en möjlighet att dubbla antalet spelare om det släpps till boxen).
Det lever vidare som de flesta MMORPGen, anledningen till att många slutade var väl främst buggarna som fanns i början samt att det inte fanns nått att göra när man spelat upp en gubbe till max?
Det är ju inget stort hot det är ju nått de kan fixa i patcher, vilket jag tycker de ska göra istället för att klämma ut en expansion.
Var bara med i betan så kan faktist inte yttra mig hurvida spelet är idag.
Hade tänkt börja spela igen, men nu tror jag inte det. Att banta ner antal servers brukar oftast innebära slutet för ett MMO. Dock så är inte AoC ett rikigt MMO spel då man måste gp igenom en massa laddnings zoner hela tiden.
Ursäkta? Zoner är fullt normalt för MMOs... jag skulle nästan vilja påstå att ett MMO utan zoner inte är ett riktigt MMO. Problemet jag tror du försöker påpeka är att det är instanserat (många upplagor av en zon) och pga det väldigt folktomt.
Det är ju inget stort hot det är ju nått de kan fixa i patcher, vilket jag tycker de ska göra istället för att klämma ut en expansion.
Var bara med i betan så kan faktist inte yttra mig hurvida spelet är idag.
Spelet har patchats något enormt sen betan kan jag meddela. En expansion skulle inte innebära höjdt leveltak, utan mer innehåll, men främst den faktorn att "originalspelet" finputsats och är klart denna gång på riktigt (dvs att alla de hemska buggarna + det bristande innehållet fixats).
Det lever vidare som de flesta MMORPGen, anledningen till att många slutade var väl främst buggarna som fanns i början samt att det inte fanns nått att göra när man spelat upp en gubbe till max?
Det var en av anledningarna. En annan var den totala brist på information man fick av Funcom gällande framtiden. Dom delade ut informationen i alldeles för små portioner och med för stort mellanrum. Att trådar med seriösa frågeställningar i forumet dessutom låstes och folk blev varnande och bannade (jag blev varnad två gånger) hjälper inte direkt att få folk att stanna kvar.
Det är ju inget stort hot det är ju nått de kan fixa i patcher, vilket jag tycker de ska göra istället för att klämma ut en expansion.
Jag slutade spela när Warhammer kom men har ändå hållit ett litet öga på AoC sen dess och vad jag vet är att dom patchat rätt friskt. Man vad hjälper det när servrarna är tomma? Som jag skrev tidigare, det är ett bra drag, men på tok för sent.
Expansionen är bra, det lockar folk att hålla ut ett tag till, kanske kan det till och med locka tillbaka några gamla spelare. Jag la Warhammer på hyllan för några veckor sedan och vem vet, jag kanske testar AoC igen när server mergingen är klar, i alla fall tills Earthrise kommer.
Jag har skrivit en tråd om detta på "Synpunker och Förslag" forumet, så om ni vill kommentera denna post gör det där. "Age of Conan bantas kraftigt" fel av FZ
FZ beskriver denna "servermerge" som att spelet bantas rejält och att det närmar sig sin undergång, vilket jag tycker är helt fel. Jag får den uppfattning av denna nyhet att servrarna tas bort emot spelarnas vilja för att Funcom inte har råd att hålla dem uppe, vilket inte är helt sant. Jag kan inte kommentera om den ekonomiska delen, men denna "servermerge" var enormt efterfrågad och någonting som spelet behövde.
Jag är väl medveten om att Funcom bantade på sin personal nyligen, men detta kan nog vara direkt kopplat till denna "servermerge", dvs att många Game Master eller liknande som ansvarade för dessa servar förlorade sina jobb.
Jag tycker att FZ (redaktionen) har en allmänt dålig syn på Age of Conan. Jag tycker att nyheten var enormt riktad och hänvisade till något helt annat än positivt. Jag kan inte tänka mig att detta på något sätt kan locka nytt folk till spelet, då folk uppfattar nyheten som negativ när den egentligen är någonting positivt till Age of Conan - spelarna.
hur många spelare har de egentligen? har för mig att de sagt att de inte tappat många spelare alls sen releasen, men jag kan ha helt fel också. och om de nu sagt det så måste det ju vara en stor lögn. eller något.
De har tappat massor, men å andra sidan har de inte hävdat annat (dock varit ganska tystlåtna om det).
hur många spelare har de egentligen? har för mig att de sagt att de inte tappat många spelare alls sen releasen, men jag kan ha helt fel också. och om de nu sagt det så måste det ju vara en stor lögn. eller något.
Senast jag spelade (oktober eller något sånt) så var Wildsoul en kyrkogård. Det enda liv var 3 personer i White Sands och en av dom var high level som var ute efter att ösa lowbies.
Att det fanns 7 instancer av samma area gjorde det inte heller speciellt roligt.
Nä Funcom borde lära sig av andra MMOn att multiplayer funktion är viktigt speciellt i ett MMO.
Bronie: Funcom stänger drygt 60 procent av spelservrarna. Jag har svårt att tolka det som något annat än att spelet numera har färre spelare än vad utvecklarna hade räknat med. Därmed inte sagt att det är negativt för spelet. Men en del saker går ganska dåligt - nedskärningar hos Funcom, en av grundarna var missnöjd med spelet och sa upp sig, med mera. Vi är en nyhetssajt, vi rapporterar om både positiva och negativa aspekter. Och serverihopslagningen är knappast något som Funcom hade gjort om de inte behövt.
Bronie: Funcom stänger drygt 60 procent av spelservrarna. Jag har svårt att tolka det som något annat än att spelet numera har färre spelare än vad utvecklarna hade räknat med. Därmed inte sagt att det är negativt för spelet. Men en del saker går ganska dåligt - nedskärningar hos Funcom, en av grundarna var missnöjd med spelet och sa upp sig, med mera. Vi är en nyhetssajt, vi rapporterar om både positiva och negativa aspekter. Och serverihopslagningen är knappast något som Funcom hade gjort om de inte behövt.
Håller med dig på flera punkter där. Jag är helt medveten om att det inte går som planerat för Funcom och att de har förlorat en hel del spelare, dock behöver denna servermerge inte ses som just negativ då den dels kan locka nya spelare (mer tätbefolkade servar). Det är även många som ser denna merge som den "nya" starten för Age of Conan. Även om de mergar ihop de flesta servar så planerade de även att starta några nya. Server Merge Information
It?s important for us to ensure the best game-play experience for you all, and more healthy populations on each and every server will make sure we maintain healthy communities for the game in the future.
Also after the merges are complete we will be opening up new ?fresh start? servers in both the US and EU territories. One each for PVE and PVP rulesets.
Det jag försöker säga med min post är att jag tycker att nyheten var lite väl vinklad. Istället för att uppmana folk att prova spelet igen (nu när det kommer att finnas mer folk på servrarna), så skrivs den som att spelet är nära sitt slut och i motsats avskräcker folk.