Komma igång med q3

Inaktiv
Komma igång med q3

En polare övertygade mig att börja spela q3 men jag har ingen aning om vad som behövs för att man ska kunna spela över internet, vill ha den där modden som gör att allt får massa glada färger
Har frågat min kompis men han verkar inte veta vad han har installerat själv Han säger att man ska ha osp men efter lite googlande verkar det som att de gått ihop med cpma men han säger att man inte ska ha cpma :$

Så jag installerade q3, patchade upp till senaste versionen och installerade senaste versionen av cpma. Då var det tydligen något mappack man skulle installera men det står inte var det ska ligga, jag kan inte hitta någon maps-mapp i q3-mappen. Så jag la bara alla filer i cpma-mappen.
Sen provade jag att starta ett spel mot bottar och det fungerade inte :P, inte ens på de gamla kartorna. Får något felmeddelande i konsolen som säger "botlibrary used before being setup".

Så jag undrar:
1. Är det osp eller cpma man ska ha?
2. Behöver man ha team arena installerat för att de ska fungera?
3. Var ska cpma mappack ligga någonstans?
4. Är det något annat viktigt man behöver veta?

Inaktiv

1. Som ny spelare ser iaf jag ingen anledning till att använda OSP över CPMA. CPMA har bättre nätkod, fysik som är oberoende av FPS, support för MVD, konfigurerbar HUD, och säkert fler saker som gör det till ett självklart val för den som inte måste ha "125-fps fysik".
2. Nej
3. I Baseq3-mappen
4. Nej

CPMA 1.39
CPMA Map Pack
Quake3 1.32

Borde vara allt som behövs.

Citat:

Han säger att man ska ha osp men efter lite googlande verkar det som att de gått ihop med cpma

Det stämmer, OSP har inte uppdaterats på flera år medan det släpptes en ny CPMA-version så sent som igår.

Inaktiv

Går det att lira osp på cpma?

klarar inte av att lira med att man kan styra i luften på det sätt man gör i cpma

sen undrar jag hur man kan göra för att lira lite CA på q3dm6 i cpma... genom att använda snabbkommando?


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Inaktiv

Du menar egentligen VQ3 (Vanilla Quake 3, alltså originalfysiken), OSP har VQ3 inställt som default medan CPMA har CPM (aircontrol osv.) som default. Båda modsen klarar båda spelsätten.

För att få VQ3-fysik i CPMA så skriver du i konsollen när du har valt bana eller gått in på en server: /callvote gameplay VQ3
För att lira CA skriver du: /callvote mode CA
Genom att bara skriva /callvote så kan du se vilka kommandon som finns tillgängliga.

Inaktiv

thx


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Medlem

Hur långt har CMC XL kommit nu och hur går det i turneringen rokky? :]

Kollar man ESR då och då så ser jag inga nyheter från cuppen :/


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Inaktiv

Den är lagd på is nu pga inaktivitet, folk spelade inte sina matcher (inklusive mig ). Berodde delvis på att ammo-ändringarna förändrade så mycket, men jag hoppas att nån admin försöker dra igång den igen nu när 1.39 är släppt. Sen var det lite väl mycket med 128 platser, verkade som att många knappt lirat spelet tidigare.

Jag skulle iaf troligtvis åkt ner i losers-bracket efter nästa match då jag skulle ha mött silas. Annars väntade rat efter det.

Inaktiv

går det att få thinshaft i osp?
det var riktigt skönt med thinshaft när jag hittade den grafik jag letat efter, problemet är att shaften är typ över hela bilden i osp då bara


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Medlem
Skrivet av oLjud:

går det att få thinshaft i osp?
det var riktigt skönt med thinshaft när jag hittade den grafik jag letat efter, problemet är att shaften är typ över hela bilden i osp då bara

cg_altLightning "3" går inte att få i OSP, bara i CPMA, tror det är den du pratar om.


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Inaktiv

mm, osp ja vill ha det i


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Medlem

Om du nu ska envisas med att lira OSP så kan du glömma det såvida du inte gör ett thinshaft-script. Annars funkar det att skriva följande i consolen eller i en config som du execar varje gång du startat spelet:

/cg_drawgun 2
/cg_zoomfov "den-fov-du-vanligtvis-brukar-använda"
/cg_fov 300
/+zoom

Sen måste du skriva +zoom varje gång du byter map och din sens kommer att bli helt annorlunda så den får du också ändra tills du hittar något som är likt den du alltid haft annars, men exakt som den kommer den aldrig bli pga cg_zoomfov.

Inaktiv

okej, verkar jobbigt det där, tror ja hoppar över det

Men jag har stött på en annan sak nu, efter att ja installerat om datorn så har jag fått jättekonstig sens/accel

ngn som haft samma problem? den är seg eller jättesnabb i olika ställen...

har sens 5 / accel 0.7 i vanliga fall, men nu så måste ja köra med sens 4 / accel 0.122 / in_mouse -1 för att det ska vara någelunda likt...


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Medlem

Musens drivrutiner, sens-inställning i Kontrollpanelen - kolla om de är som förut.


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Inaktiv

d e som förrut.. har haft samma problem förrut oxå...


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

nj
Medlem
Skrivet av oLjud:

d e som förrut.. har haft samma problem förrut oxå...

Musacceleration (eller "förbättra pekarens precision" som det så "fint" är döpt till i Windows musinställningar) avstängd?

Inaktiv

har det på, men har alltid haft det på så det borde ju inte vara någon skillnad...

har provat utan och med utan resultat

har precis installerat om q3 samt även mus drivrutinerna. men det hjälpe inte heller


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Inaktiv

Provade utan win-accel. och nu funkar det!

Men nu är det ju jätte äckligt i windows istället
känns som den inte hänger med riktigt (ghostar)


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Medlem

Det är nog bara en vanesak


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv

mjo, ha typ redan vant mig

Men måste säga att det var mycke skönare med W-accel...


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

1
Skriv svar