Inaktiv
Tja!

Nu är de som så att jag blivit lite sugen på att installera quaket igen iom allt bra man hört om v1.3.
Har inte lirat på nån månad och inte hängt med sådär hemskt jätteväl. Har folket tex bestämt om det är q4max eller xbm som gäller? De kanske rent utav kommit nåt annat compmod?
Finns det nåt annat man borde veta?

Jo btw, vore schysst om nån kunde lägga upp en cfg som är bra för en dator, model mindre bra. Eller skicka på mirc, hänger i dom flesta kanaler, så som #q4.se #quake4all osv. Nickar 'ginyu'.
Får gärna se så dåligt ut som möjligt, sålänge man ser motståndarna och har bättre fps.

Inaktiv

Tjenare ginyu.. och välkommen tillbaka då

I och med att 1.3 patchen släpptes så har inte xbm, q4max eller någon annan mod riktigt hunnit uppdatera sig, så man kan förvänta sig bara 1.3 default servers just nu (vilket går alldeles utmärkt att spela än så länge). Dock så finns det en mod som har uppdaterat sig, GTR (GameType Revolution) som baserar sig på att göra Q4 lite snabbare, ungefär som cpm till q3 fast för q4. Deras hemsida finns här: http://gtr.quakedev.com/

Vad jag vet så jobbar XBM och Q4max allt vad dom har med att uppdatera sina moddar, så det lär inte dröja alltför länge tills en ny version av moddarna släpps - och då lär det bli ännu mer ös i Q4, då det är väldigt många som väntar på dessa mods. Kan berätta för dom som inte vet att XBM o Q4max gör Q4 lite mer multiplayervänligt (brightskins, ta bort onödiga grafikeffekter, gamemodes osv.) och man kan säga att dom förgyllar Q4 och gör spelet mer competetive (just så som man vill ha det), så det är starkt rekommenderat att ladda ner dessa när de kommer ut, då de flesta servers kommer att börja använda det.

Angående config så finns det några cmd's som är bra att ha när man ska börja spela q4 1.3:

r_forceAmbient 1 (detta tar bort ljuskällor i Q4 så att man kan få en kraftig framerate ökning, och det är nog en av dom sakerna som var mest speciellt med 1.3 patchen i och med att många har klagat på frameratesen. Värdet kan sättas mellan 0.1 och 1.0 - den enda skillnaden är ljusstyrkan, men ljuskällorna som tar fps försvinner hursomhelst så länge värdet inte är 0)

seta g_forceModel "model_player_marine_helmeted_bright"
seta g_forceMarineModel "model_player_marine_helmeted_bright"
seta g_forceStroggModel "model_player_tactical_transfer_bright"
(Detta gör så att du kan se dina lagkamrater och fiender lite tydligare och jag lovar att du kommer vilja ställa in detta, eftersom det är inte alltid är lätt att se fienden - speciellt om du spelar med lägre grafik )

Dessa commands skriver du in i q4config.cfg i q4base mappen. .cfg filer kan du öppna med notepad/anteckningar för dom inte vet. eller så kan du skapa en autoexec.cfg och sedan skriva in dessa cmd's så kommer dom laddas automatiskt när du startar spelet (då blir det dessutom lättare att hålla reda på vad du har ändrat osv.)

för er som vill tweaka ännu mer så finns det en väldigt bra tweakguide: http://www.tweakguides.com/Quake4_1.html

Sen får ni inte glömma att ha dem senaste drivrutiner till nästan allt ni har i datorn: grafikkort, ljudkort och moderkort (moderkortsuppdatering behövs inte alltid men det skadar ju aldrig.. och ta det lugnt när du uppdaterar moderkortsdrivrutiner, det kan väldigt lätt bli krångligt så gör det bara om du är säker på saken - men grafikkort och ljudkort SKA uppdateras!)

ginyu, om du vill ha mer fps till pris av fulare quake, så kan jag skicka min autoexec.cfg till dig på irc. Hojta till bara.

Gl hf nu då, och hoppas du gillar Q4!

(Jag, och som många andra svenska Quake4ers, kan hittas på #Quake4All och #Q4.se @ Quakenet, så besök gärna!)

Medlem

eh.. samma tråd som på quake4alls/gamereadys hemsida eller va de va.. kolla va jag svara där ginyu.. jag är daiyn från edome.. vi får böörja spela igen ;D

Medlem

Qmax har faktiskt släppt en 1.3 compitabel uppdatering.
Så typ bara den som liras på Duel numera

Inaktiv
Skrivet av Maloken:

eh.. samma tråd som på quake4alls/gamereadys hemsida eller va de va.. kolla va jag svara där ginyu.. jag är daiyn från edome.. vi får böörja spela igen ;D

tja! long time no see.. ja, vi borde sannerligen börja lira igen. ska ta tag i mig själv här i dagarna, kanske ikväll rent utav. nu då vintern kommer måste man ju ha nåt att göra på fritiden!
synd bara att man inte har en fet comp så man nångång får smaka på hur de känns att lira med 50+ fps ;D
nåja, ses på irc!

Medlem
Skrivet av ginyu:
Skrivet av Maloken:

eh.. samma tråd som på quake4alls/gamereadys hemsida eller va de va.. kolla va jag svara där ginyu.. jag är daiyn från edome.. vi får böörja spela igen ;D

tja! long time no see.. ja, vi borde sannerligen börja lira igen. ska ta tag i mig själv här i dagarna, kanske ikväll rent utav. nu då vintern kommer måste man ju ha nåt att göra på fritiden!
synd bara att man inte har en fet comp så man nångång får smaka på hur de känns att lira med 50+ fps ;D
nåja, ses på irc!

Tror inte du behöver ngn fet comp.. mitt gfx kort paja och jag sitter o kör på ett geforce fx. Q4max har tweakat o grejer så de flyter på fint.. Aja väntar på dig på irc (;

1
Skriv svar