Öl alt Ol

Tjena alla polare! (och fz-forum)

Har suttit och funderat länge på det här med Öl (q2-språk: Ol). Hur stavar ni Öl egentligen? Och, framförallt, hur dricker ni eran öl och vilka sorter? Dricker ni ensamma eller framför datorn med era nära och kära? Dricker ni ur glas, flaska eller burk? Och hur mycket per klunk (jag har förståelse för att klunkens mängd kan variera från gång till gång men man brukar ju kunna ha en ganska precis uppskattning - give or take a centiliter)?

Jag läste en bok om öl förut, och kan rätt mycket om öl. Btw, lite kuriosa - nu när "Fotbolls-VM" är i *full gång* (lol full - fattar ni skämtet? - Dessutom springer man mest i fotboll så *gång* är ju också rätt roligt he he): Öl på tyska betyder: "olja" !!

Alltså, för er fotbollsgalningar som är kvar i Tyskland trots att Henke är i HBG sedan en tid tillbaka (och resten av landslaget sitter väl på puben och dränker sina sorger i: öl (inte olja, hoppas _JAG_ *asg* !!)) - ta till er detta tips: beställ *ALDRIG* en "ÖL" !! heh eh he heh hehhe he heh he he he heh he he he h fattar ni?

Om nån vet vart man kan köpa öl eller speciella ölglas så vore tips jävligt uppskattat, eftersom google verkar ha satt mig på "ignore." *LOL*

En gång polare, inte alltid polare - verkar det som! Eller hur? *kollar på google och asgarvar med glimten i röven*

Men "iaf" *tipstack* hade inte VARIT _helt fel_

Ha det *bra* ALLA !!

Mvh,

FZ's Q2-forum.. öh.. antisocial

Medlem
Inaktiv
Skrivet av Butcha:

höghus?

Radhus ?


signatur

Man slutar inte leka för att man blir gammal, man blir gammal för att man slutar leka.
quakenet@#plus30

Medlem

Nej nej, mentalsjukhus.

Öl ur burk är bäst.


signatur

<3

Medlem

Den glade dansken 2.8%, direkt ur burken. Ganska klassisk.

Rekommenderar 2.8% då den är god och billig eftersom man inte betalar alkoholskatt. Kan vara värt att tänka på.


signatur

[MM] Moderna Misstag. R.I.P Antisocial (?)

Medlem

Lapin Kulta 5.2% på flaska. Det är bra skit.

Inaktiv

jag har bryggt öl, e ba å fråga om ni undrar nåt om bryggandet O_o


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Ljust lager är enda kravet just nu, börjar iofs att tycka om dom mörkare sorterna (dock ej i klass Guinnes). Blir mest Sofiero, Pripps Blå eller Millenium (fräck burk ).
Blir mest öl på burk som hälls upp i lämpligt ölglas som rymmer mellan 40 och 50 cl. Tempen på ölen vill jag ha runt 8-10 +C, dock så är det inga problem att dricka fesljummen ;). Öl smakar som bäst med alkoholhalt runt 5 volym%, även här så kan man tänka sig nån starkare sort runt 7 volym%. Kopparbergs 10 volym% är dock vidrig och kräver att man häller i lite "folköl" för att bli drickbar :).

Ljust lager var det ja, jag är ingen kännare och tittar nästan bara på priset när jag köper ölen på bolaget, köper man av en polack efter vägen så skiter man nästan var det är. Dock så brukar det då mest bli Carlsberg sort guld eftersom det är det som dom har i lastbilen.

Nu på ålderns höst så har man börjat att överge ölen mot malt whisky, där känner man iaf skillnad mellan sorterna ;).

Btw, är denna topic seriös?

Medlem

Finns många bra ölsorter, Miller,Grolsch,Red Stripe och Celtia.
Ljust och och på flaska iskall så är det bara att tuta o köra.

Inaktiv

Miller e ingen höjdare medans Grolsch är en höjdare :). Grolsch såldes förr med en "kork" av gammal modell, är det nån som vet om dom bara har vanliga kapsyler idag ? Har ej funnit den gamla fina i bolagets utbud.

Flakmonkey

UT-spelare dricker iaf Staropramen

Medlem

Själv är jag väldigt förtjust i en porter öl som heter Anchor. Tyvärr verkar det som att systembolaget har städat bort den ur sitt sortiment, så man får ta kanoten över till Danmark och handla den där istället.

Inaktiv

Är folk oseriösa nu bara för det är en [20+] som håller i tråden? jävla stereotyper!

Inaktiv

Sommartid föredrar jag ljusa kylskåpskalla lager, vintertid svalskåpssvala porter och stout.

Vad gäller porter blir det mest Carnegie Porter och av stouts så blir det mest Guiness, Murphys eller Beamish.

Favoriten på ljusalagerfronten är sedan ett par år Landsort Lager från Nynäshamns Ångbryggeri.
Även Bedarö Bitter kommer från samma bryggeri och för den som gillar en Bitter så är den av hög klass.
Tyvärr säljs de bara över disk i systembolaget i Nynäshamn och då tar de slut ganska fort ... det är inte bara jag som gillar dem skarpt.
Jag får vara glad att vi har landställe i närheten av Nynäshamn så jag kan passera in och köpa en kasse godis då och då.


signatur

Man slutar inte leka för att man blir gammal, man blir gammal för att man slutar leka.
quakenet@#plus30

Medlem
Skrivet av kaffe-gren:

Är folk oseriösa nu bara för det är en [20+] som håller i tråden? jävla stereotyper!

Skicka mig ett PM, så skall jag berätta hur du gör för att länka till andra sidor (jag antar att du inte har klurat ut hur man gör det och att det är därför som du sitter och surar) ... din jevla monotyp!

Medlem

Eh, alla fattar väl att kung gäller 24/7 nu när den är GOD och BILLIGAST(8.5kr typ)


signatur

[MM] Moderna Misstag. R.I.P Antisocial (?)

Medlem

haha Kung är så kass, varför inte slänga på 80 öre eller nått och få ett fin öl istället?

Medlem

Det spelar väl ingen roll vad det smakar, bara det är dyrt.
Kostar de så smaugar de!

Inaktiv

ta och testa lite belgisk öl säger jag bara.. Leffe och Kwak t.ex.. där har ni gott öl tamigfan!

Inaktiv

Jag håller med bhynd. Hoegaarden och det där Trappistölet är riktiga höjdare också.

Medlem

http://mer-beer.does.it/

Där är en bra guide Jag var dock bara med på öl-test 10, men det är mkt säker riktlinje. Väl mött i dimman!


signatur

[MM] Moderna Misstag. R.I.P Antisocial (?)

Inaktiv

bra där kreml! chimay blå är en annan favorit.

Inaktiv

OK, ska vi prata om bra belgare också. Det finns ju en drös bra sådana :
* Westmalle dubbel/trippel
* Leffe Brune
* Rochefort 6 (Putte[+30] antyder att Rochefort 10 är bra)
* Chimay (alla färgerna)
* Hoegaarden Grand Cru (iskall på en sommardag)


signatur

Man slutar inte leka för att man blir gammal, man blir gammal för att man slutar leka.
quakenet@#plus30

Kanske glömde säga att endast seriösa svar var välkomna, men där ser man vilka följder en liten tabbe kan få. Nåväl, god jul på er!

1
Skriv svar