Shareware Quake för 10 år sedan

Medlem
Shareware Quake för 10 år sedan

Jepp, idag är det tydligen 10 år sedan första shareware-versionen av Quake kom ut. Har ni några fina minnen från er karriär som ni kan dela med er av? Någon som hittat bra läsbart material dagen till ära kanske? Har bara hittat nedanstående än så länge.

Club Fnatic skriver om hur det började


signatur
Medlem

Kommer så väl ihåg mitt allra första minne från Quake för 10 år sen. Hade precis kommit hem från att ha varit ute och skejtat ett par timmar, så ringer telefonen och en kille som jag kände då var helt lyrisk i telefonen och bad mig och brorsan att komma förbi och se "det nya doom-spelet" som han fått hem. Den här killen var 30 års åldern och jobbade som elevassistent på våran skola och hade ett gäng burkar stående i sin källare som vi brukade få komma och lira på mot/med varandra, så det innebar att man blev sittandes i den där källaren med några andra och köttade varandra i shareware-versionen av Quake i flera dagar. Men det tog ju inte slut efter bara ett par dagar utan det gick såpass långt att killen som vi var hos blev utslängd av sin sambo och blev så illa tvungen att flytta till en annan ort. Antar att hon inte gillade att hennes sambo hade en massa fragkåta snorungar i 14-15 års åldern hos sig hela dagarna 8)

Nåja, det roliga var över och man blev så illa tvungen att vänta tills man fått sina sommarjobbspengar för att kunna köpa sig en ny dator som klarade att köra Quake med 40 fps(!) och sedan vänta yttligare till julen innan jag fick ett 33.6 modem. Sen att farsan inte blev så glad när han fick se telefonräkningen efteråt var ju en annan sak.... men nörd som man var så blev ju beige boxa ett alternativt till att komma runt en sån småsak, but that's history.

QW FÅR ÄVER!

Medlem

Haha, låter ju som en riktig solskenshistoria. Själv kom jag inte i kontakt med spelet så jättetidigt faktiskt. Det var nog runt -98 det drog igång för min del så jag missade ganska mycket av det tidiga Quakandet vilket är lite synd. Kommer dock ihåg t.ex. Rapture 99 när EU spelade mot NA med DOOMer, Kane m.fl. Det var coolt.

Känns surt att alla nya spel hypas så mycket när QW fortfarande är fett och utklassar de nya spelen gameplay-mässigt.


signatur
Medlem

Tidigt på morgonen 1996-06-23 tankade jag hem shareware för Quake1 från ftp.cdrom.com till ABC-klubbens programbank.

Jag minns att jag, med systemet Pentium 75MHz samt Matrox Millennium 4MB, fick runt 13-17 fps på 320x200. Senare under hösten köpte jag ett speciellt 3D-kort, Orchid Righteous 3D, för detta spel.

Medlem

Det här väcker gamla minnen för mig.

http://www.fz.se/oldnews/fznews_9704.html

(Står ju nämnd 4 gånger på sidan )

Hade telefon räkning på 2-3000 i månaden för allt modemspelande, vansinne.


signatur
Medlem

Haha, nice där cammo. Antar att ni inte lirar fortfarande?


signatur
Medlem

Hehe, nej, vi kör bara lite Rocket Arena ibland


signatur
Medlem

Jag spelade närapå varje dag på Fragzones FFA-servrar, 16 spelare, på DM4, med GL, Quad, och Red Armor FTW!


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

DM4 & DM6 kunde man nöta hur länge som helst


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem
Skrivet av johanp:

Tidigt på morgonen 1996-06-23 tankade jag hem shareware för Quake1 från ftp.cdrom.com till ABC-klubbens programbank.

Jag minns att jag, med systemet Pentium 75MHz samt Matrox Millennium 4MB, fick runt 13-17 fps på 320x200. Senare under hösten köpte jag ett speciellt 3D-kort, Orchid Righteous 3D, för detta spel.

Orchid Righteous 3D YEAH BABY!!!
Har kvar mitt fortfarande! Inte i datorn dock
Det bästa kort jag någonsin köpt till min burk. Om man skulle jämföra mot dagens kort så var det en förtrollande förändring av spelen.

Jag körde på ett Tseng Labs ET6000 + Orchid Righteous 3D.

for the win!

http://www.tdfx.de/hw_pics/righteous3d_01.JPG
http://www.tdfx.de/hw_pics/righteous3d_02.JPG


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Saknar faktiskt det rejäla lyftet som Orchidkortet gav spelen. Kommer nog aldrig igen så jag är jäkligt nöjd med att ha fått vara med om den obeskrivliga känslan


signatur

"nothing is always worth somthing too...."

Medlem

Hade Orchid Righteous 3D och sedan Voodoo 2't med samma namn. Om jag minns rätt hehe. Förändringen med 3dfx var magisk! Alla spel blev så TOK grymma om dom hade stöd för det. VILKA TIDER.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

1
Skriv svar