Whisky alt Whiskey

Inaktiv
Whisky alt Whiskey

Saknar tråden från det gamla forumet där det snackades om drycken från Skottlan.. Whisky.

Ok, detta är Q2 forumet och det ska snackas om Q2 i olika former. Men med Gandalf4i:s kunskaper om Whisky och hans kunskaper om Q2 så känns det som att tråden ligger rätt

Sitter just nu och smakar på en Macleod´s 8year och den är inte helt fel kan jag säga :). det enda jag saknar är lite tjärsmak men det kanske inte finns i Macleod´s sortiment ?

Inaktiv
Skrivet av MegaMan:

Sitter just nu och smakar på en Macleod´s 8year och den är inte helt fel kan jag säga :). det enda jag saknar är lite tjärsmak men det kanske inte finns i Macleod´s sortiment ?

Jodå det finns det. Macleods har fem sorter :
Highland, Island, Speyside, Lowland och Islay (uttalas "aj-la").

Islay har tjärsmak i lagom portion. Har en här ute på landet och den är helt klart en prisvärd "tjärbunke"

Här är lite mer info :
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=476&But...

Ett litet tips är att testa Caol Ila (uttalas "kal ila") som är lite mer diskret i röksmaken, men är riktigt bra.
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=377&But...


signatur

Man slutar inte leka för att man blir gammal, man blir gammal för att man slutar leka.
quakenet@#plus30

Inaktiv

Tackar för det svaret Gandalf4i Båda sorterna finns i min lokala butik och kommer att inköpas.

I den förra traden skrev jag nagonting om ouzo, sa det känns helt rätt att nämna ouzo igen eftersom vi atergar till samma ämne. Ouzo.

Medlem

Ouzo är gott.

Inaktiv

Trodde bara man drack skumpa när man var VD för Sony Ericsson Annars då jyx? Det rullar på?

Medlem

Ouzo, är inte det cider? Kanske är något annat. Har inte fallit för whisky ännu, kanske jag som dricker fel sort.
Hur avnjuter man en whisky som bäst?

Inaktiv
Skrivet av zorixa:

Ouzo, är inte det cider?

Det är väl någon form av anisbrännvin. Genomskinligt tills man späder det med vatten, då det blir grumligt. Smakar "laktrits". Franska varianten kallas väl Pernaud om jag minns rätt.

Skrivet av zorixa:

Hur avnjuter man en whisky som bäst?

Mina egna åsikter och ingen regel, men ändå ...

* Hitta en bra single malt whisky (de håller högst kvalitet)
* Har du inte tillgång till ett whiskyrpovarglas använd ett litet vinglas
* Ha ALLTID lite vatten i en whisky. Det är en kemisk reaktion som frigör smak/doft. Meningen är att få ner det spritstarka och få fram smak/doft. Olika whisky behöver olika mängd vatten beroende på personlig smak. Ta en vanlig kaffesked och tillsätt vanligt rumstempererat vatten en sked i taget tills du tycker att du hittar en nivå du själv är nöjd med. Själv brukar jag hamna på ca 35-40 procents styrka när jag hittar min nivå.
Tillsätt ALDRIG is, is kyler ner och dödar smak/doft.

Vill du ha förslag på sorter som kan vara bra att börja med så föreslår jag några milda billiga single malt :
Drumguish
Bunnahabhain
Macleods Speyside (har inte provat själv men har hört att den ska vara OK)

Har du mer pengar och vill du testa lite mer smakrika "tjäriga" (och dyrare) saker så testa gärna :
Ardbeg
Laphroaig Quarter Cask
Caol Ila


signatur

Man slutar inte leka för att man blir gammal, man blir gammal för att man slutar leka.
quakenet@#plus30

Inaktiv

annars kan du testa Johnny Walker 1805, den är jävligt fin. det gick åt en flaska här igår på pokerkvällen

Medlem

pfft, du din tattare har väl inte ens råd med gold label o den e bara 25årig!

Medlem
Skrivet av MegaMan:

Ok, detta är Q2 forumet och det ska snackas om Q2 i olika former.

Måste varit 4-5 årsedan någon ställde en Q2 fråga som inte ballade ur i en OT-orgie.

Sen finns det, som nån nämnde Ouzo eller liknande stavelse på flaska.. Men det smakar som Vodka/redbull. Den suger.

Den Glade Dansken 2.8% är annars en god öl.


signatur

[MM] Moderna Misstag. R.I.P Antisocial (?)

Medlem
Skrivet av kaffe-gren:

annars kan du testa Johnny Walker 1805, den är jävligt fin. det gick åt en flaska här igår på pokerkvällen

En flarra för runt 23.000:- drog du på en pokerkväll? Blir fan avundsjuk ^^


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av Gandalf4i[+30:

"]* Har du inte tillgång till ett whiskyrpovarglas använd ett litet vinglas

Angående glasen, i regel hur mycket påverkar det smaken av en whisky?

Skrivet av Gandalf4i[+30:

"]Macleods Speyside (har inte provat själv men har hört att den ska vara OK)

Det var den första whiskyn jag testade tror jag, smakrik och väldigt... kraftfull om man säger så. Men jag drack den fel, inget vatten och ur ett vanligt rundt konjaksglas.

Inaktiv
Skrivet av zorixa:

Angående glasen, i regel hur mycket påverkar det smaken av en whisky?

Rätt glas påverkar såtillvida att det "styr" mer av dofterna mot näsan och dofterna kan dominera över/påverka smaken.
Ät melon medans du luktar på ett äpple och du tror att det är äpple du äter.

Ett rakt glas är som öppen lägereld och ett tulpanformat glas är som en smal skorsten. Ett litet vinglas, ett riktigt whiskyprovarglas eller en liten cognacskupa är ju i stort sett likadana.


signatur

Man slutar inte leka för att man blir gammal, man blir gammal för att man slutar leka.
quakenet@#plus30

Inaktiv

jag vet iaf vilken jag skulle välja Gman var så "ohyfsad" att fixa en flaska av den ädla drycken ett par år sedan så nu är man frälst i en viss sort.
Jag lägger mi rek. på Caol Ila mycket fin till ett bra pris

Inaktiv

Köpte mig en Ardbeg 10år. Blandade lite vatten enligt Gman rekommendationer. satan i gatan, vilken skillnad i dofter och smak. Den grumliga effekten tar dock en stund har jag märkt Men det blev mycket godare och det är inte fel, enligt min mening, att det luktar tjärtunna i hela huset ;).

Inaktiv
Skrivet av MegaMan:

Den grumliga effekten tar dock en stund har jag märkt

Den effekten syns mer eller mindre bra beroende på whisky och om den blandats ut med vatten innan buteljeringen.
Har för mig att Ardbeg 10yo är på 46 % och därmed redan utblandad med vatten så effekten syns mindre där.
Tar man en annan sort t.ex. Laphroaigh Cask Strength så syns grumligheten mer där.


signatur

Man slutar inte leka för att man blir gammal, man blir gammal för att man slutar leka.
quakenet@#plus30

Om man häller lite vatten (kallt) i kaffet så är den visuella effekten obefintlig men om man provsmakar kaffet ur en så kallad "kaffekopp" så märker man en viss skillnad i temperatur. Eftersom det kalla vattnet är kallt, till skillnad från kaffet som är varmt, så sjunker temperaturen beroende på hur mycket vatten du har spätt ut kaffet med. Att hälla kallt vatten i kaffet är jävligt dumt. Gör aldrig det.

Inaktiv
Skrivet av denbästaantisocial:

Om man häller lite vatten (kallt) i kaffet så är den visuella effekten obefintlig men om man provsmakar kaffet ur en så kallad "kaffekopp" så märker man en viss skillnad i temperatur. Eftersom det kalla vattnet är kallt, till skillnad från kaffet som är varmt, så sjunker temperaturen beroende på hur mycket vatten du har spätt ut kaffet med. Att hälla kallt vatten i kaffet är jävligt dumt. Gör aldrig det.

Är det nån som har hällt kallt vatten i din chillo ?

Medlem

GlenFiddish 12årig går inte av för hackor heller ;), märkligt nog tycker jag den smakar bättre än den 15åriga :S men dyrt är ju inte alltid godast.

Is, frysta granitstenar, vatten, rumstempererat eller kylskåpssval, hur dricker ni ert whisky?
Testade med stenar men dom kylde så förbaskat dåligt så jag gick över till en liten isbit istället


signatur

För din skull: www.piratpartiet.se

Inaktiv
Skrivet av Burglar:

Is, frysta granitstenar, vatten, rumstempererat eller kylskåpssval, hur dricker ni ert whisky?
Testade med stenar men dom kylde så förbaskat dåligt så jag gick över till en liten isbit istället

Jag har varit med i en single malt whiskyklubb sedan 1995 och har på ca 6-7 whiskyresor till Skottland lärt mig en del råd av destillery managers ... och de borde ju veta bäst tycker man. Några gratis råd :

Citat:

* Har du inte tillgång till ett whiskyrpovarglas använd ett litet vinglas som för dofterna till näsan bättre
* Ha ALLTID lite vatten i en whisky. Det är en kemisk reaktion som frigör smak/doft. Meningen är att få ner det spritstarka och få fram smak/doft. Olika whisky behöver olika mängd vatten beroende på personlig smak. Ta en vanlig kaffesked och tillsätt vanligt rumstempererat vatten en sked i taget tills du tycker att du hittar en nivå du själv är nöjd med. Själv brukar jag hamna på ca 35-40 procents styrka när jag hittar min nivå.
Tillsätt ALDRIG is, is kyler ner och dödar smak/doft.

Testa gärna hur smaken är olika genom att ta en kylskåpskall whisky med is i ett glas och samma sort fast rumstempererad med lite rumstempererat vatten i ett annat glas.
Samma whisky kommer smaka helt olika, sen är det en fråga om personlig smak vad man tycker om.
Gillar du den "kalla modellen" så finns ju alltid kolsyreis eller flytande väte för att verkligen kyla ner din whisky.
http://web.telia.com/~u88706207/smileys/wink.gif


signatur

Man slutar inte leka för att man blir gammal, man blir gammal för att man slutar leka.
quakenet@#plus30

Medlem

tack för att man blev sugen på whisky nu...
dricker helst whisky ren i rumstemperatur, blir då i irish coffee-glas (ser ungefär ut som vinglas och de brukar ha sådana på krogar... ) som är det närmsta ordentliga glas hemma hos mig... men det funkar bra det med...
dricker sällan så dyr whisky då ekonomin sätter stopp för det...

Medlem

Var till morsan och farsan idag och tog en massa glas Finns det några whiskey-drinkar som är värda att prova(halshuggning på g?). Irish coffee kan ni hoppa över. Whiskey och cola också..

Gärna som passar i öl/cognac/whisky/irish coffee-glas.

Nån som vet vart man kan köpa billiga men fina longdrink glas? samt om det finns nån bra metod för att krossa is

Nån som är polare med google?


signatur

[MM] Moderna Misstag. R.I.P Antisocial (?)

Inaktiv
Skrivet av Wimp:

Finns det några whiskey-drinkar som är värda att prova(halshuggning på g?). Irish coffee kan ni hoppa över.

Har för mig att det ska finnas en som heter Lumumba, som är ungefär som Irish Coffee men med varm choklad istället för kaffe.

Skrivet av Wimp:

Nån som är polare med google?

Jag försöker, men när jag vill vara artig och fråga saker så får jag bara en massa olika konstiga svar. Försöker jag gå vidare med svaren blir jag oftast bara förvirrad.
Jag börjar tro att google försöker dissa mig


signatur

Man slutar inte leka för att man blir gammal, man blir gammal för att man slutar leka.
quakenet@#plus30

Inaktiv

lumumba drink: man tar ett glass med oboy och tillsätter så mycket whiskey man vill ha
ps! man behöver inte ta den bästa man har i detta fall
fler sorter finns här:
http://www.dricka.se/lista-drinkar.asp?kat=whiskey

Medlem
Skrivet av Wimp:

Var till morsan och farsan idag och tog en massa glas Finns det några whiskey-drinkar som är värda att prova(halshuggning på g?). Irish coffee kan ni hoppa över. Whiskey och cola också..

Gärna som passar i öl/cognac/whisky/irish coffee-glas.

Bourbon alternativt whisky och Ginger Ale är imho kanon. Plundra inte farsans goa single malt flaskor bara
Rätt sak i rätt glas.

Citat:

Nån som vet vart man kan köpa billiga men fina longdrink glas? samt om det finns nån bra metod för att krossa is

Nån som är polare med google?

Är det typ Highball glas du tänker på?
Eftersom billigt är ett relativt begrepp så är tips a) IKEA, b) Duka/Cervera som har många sjyssta glas. Min högst personliga åsikt är att höga, raka och tunna ska de vara.
Beroende på var du bor finns det ju andra affärer som har sjyssta priser. Sen är det ju frågan om man är sugen på att ränna runt och leta efter det ultimata glaset eller om man hellre använder plastmugg istället för att slösa tid.
Lagerhaus, Bolagret och Granit

Det som funkar bäst för mig för att få krossad is är IKEAs genomskinliga variant med en vev på. Den är formad som ett ägg ungefär och kostar inte så mycket har jag för mig.

Medlem

Låter kanon, för krossad is är något jag vill ha Får väl strosa runt på IKEA då(även om det luktar illa från resturangen där).


signatur

[MM] Moderna Misstag. R.I.P Antisocial (?)

Medlem

Eftersom detta är q2 forumet så glömmer vi whiskyn ett tag..

Fick en fin champagne av farsan idag

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=7548&Bu...

Den där är dock från 95, min är från 93. Fin låda och flaska att ha i hyllan.


signatur

[MM] Moderna Misstag. R.I.P Antisocial (?)

Medlem

95 är i och för sig ansett som ett bättre år än 93, även om din 93:a säkerligen är smarrig som attans

plz, inte stående i bokhyllan. Möjligtvis när du tömt flaskan. Optimalt 10-12 grader, liggandes och mörkt. Fast det är ju en jäddrans önskedröm att ha den möjligheten.

Medlem

Ojje hur kunde jag gissa att du skulle dominera denna tråd G-man Väl mött och trevlig sommar!


signatur

^Katten, idle extreme.

12
Skriv svar