Gen
Medlem
Datorprestanda

Ni som är nöjda med spelbarheten på upplösningar bättre eller lika med 1024x768 + 4xAA & 8xAF, vad kör ni för burk?

Det finns ju ett gäng med optimisationer av den där filen men det känns som att man bara tjänar några FPS.

Kört spelet lite på en :
A64 3200+ s754
1GB minne
6800GT 256MB AGP

...men är inte nöjd m resultatet. Tänkte skaffa mig en uppgradering men hur mkt ska jag satsa på?

Tanken är :
A64 X2 3800+ s939
2Gb DualChannel
7900GT PCIe (plus ett till några månader senare)

Medlem

Skulle nog satsa på ett bättre grafikkort, uppgraderade till 4200+ nyligen och spelet gick inte ett dugg snabbare.

Medlem

Mer RAM är inte nödvändigt, skillnaden med 1 gb ram till är tydligen rätt marginell, grafikkortet är det som påverkar Oblivion mest.

Och så länge du har en duglig processor (Typ din 3200+) så borde du inte behöva uppgradera den.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Inaktiv

Och jag som funderat på att uppgradera till 2 GB RAM, eftersom jag fick för mig att det är just internminnet som är flaskhalsen. Men faktum är att jag är väldigt positivt överraskad över hur min stackars dator klarar av Oblivion.

Kör i:
1600x1200
2xAA (Temporal) & 4xAF
Det mesta maxat med Qarl's 2048-texturer

Har:
AMD Athlon 64 3500+
Kingston DDR 400 1024MB
ATI Radeon X800XT PE 256MB

Och, visst, vi pratar inte 100 fps precis, men det är helt OK till 95%. Stundtals sirap vid Oblivion-gates och sen stannar allting upp nån sekund ibland - oftast vid laddningen av nåt så fånigt som ett fågelkvitter eller en skylt med namnet på var man är. Det var det som fick mig att tro att det handlar om internminnet.

Sen går det väldigt sirapigt inne på en del Mages Guilds t.ex. Och det kan ju knappast ha med grafiken att göra utan snarare med att processorn bearbetar scripts (antar jag att det är) från så många NPCs samtidigt. Vilket fick mig att misstänka att min processor inte hänger med, men det verkar ju inte vara fallet då.

Men datorn får helt klart arbeta till sitt yttersta. Man läser ju ofta att det är viktigt med defragmentering och att rensa registret. Oblivion är det första spelet jag verkligen märker en tydlig skillnad i vad det gäller sånt.


signatur

By the Nine Divines, there's a psychopath on the loose!

Medlem

Jag har gjort mig så beroende av HDR så jag kan inte spela utan det. Jag skulle vilja få högre fps, men samtidigt tycker jag att spelet blir klart fulare utan HDR.

Jag har:
AMD64 Dual Core 3800+
2 GB RAM
Geforce 7800GT
1024x768, HDR, Distant land


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

1
Skriv svar