Medlem
Mod-Tips

Mod-Tips

Och annat trams

2009-04-01 - Slår vad om att 98% av alla länkar i detta inlägget är trasiga. Då jag inte har hjärta nog att ta bort skiten uppmanar jag er att gå till The Something Awful Forums utmärkta tråd Let's Reinstall Oblivion v.2!

Citat:

Viktig information om 1.1 patchen!!

BETA-Patchen som finns att ladda ner kan skapa problem (bla med Qarl's Texture mod). Använd först OBLIVION CONTENT VALIDATOR för att se till att din "ArchiveInvalidation.txt" är "up to date".

Sedan måste du ändra tillbaka datumet på filen "Oblivion - Textures - Compressed.bsa" som ligger i din Data-mapp till (24th Jan 2006). Detta gör du med programmet FileDate Changer.

Citat:

Länkar:

Buddah's Online List-O-Links - NEW!!!
Otroligt stor lista över de mods som släppts till Oblivion, och letar du efter en mod så finns den garanterat här. Kan filtreras efter namn på modden och skapare. Kan även laddas ner här (Kräver XL Viewer).

The Oblivion Face Resource Archives - För dom som inte gillar att sitta och pilla i timmar för att få det perfekta ansiktet. Dessa är redan färdiga, finns antingen som sparad fil eller "slider value". Vissa är faktiskt förbluffande snygga.

The Elder Scrolls Forums > Oblivion Mods
Det officiella forumet för mods till Oblivion. Värt att kolla då nya versioner släpps hela tiden.

Optimising Oblivion v3.0: Into Modblivion
Lång lista på mods, har dock inte uppdaterats på ett tag, men värt att kolla in.

ArchiveInvalidation Revisited
Bra guide som beskriver ArchiveInvalidation.

Elder Scrolls IV: Oblivion Tweak Guide
Uppdateras med jämna mellanrum.

Citat:

Mods som är ett måste:

Direnni's Advanced Alchemy Apparatus Mod - NEW!!!
This mod adds a new set of alchemy equipment that was used by the great Asliel Direnni thousands of years ago. The new apparatus has a 125% effectiveness making for more potent and valuable potions and poisons.
Screenshot
ladda ner

Oscuro's Oblivion Overhaul by "Oscuros"
Den största "Scaling-modifikationen" till Oblivion, både till storlek och popularitet. OOO ändrar mycket, och man gör bäst i att skumma igenom readme-filen innan bestämmer sig för att installera, speciellt då man måste starta om såvida man inte kör med version 1.2 eller uppåt.

Modden ändrar tex Loot Tables, magiska föremål är nu sällsynta, och banditer springer inte runt i glasrustningar. Det finns även nya typer av fiender och nya items. Merchants säljer nu bättre items tidigare.

Better Gold v2.0 by "VagabondAngel"
Liten mod som ändrar utseendet på guldmynten, eller "Septim" som valutan heter. Nytt jämfört med version 1 är en helt ny mesh.
Before - After (Version 2) - Ingame
Download from VagabondAngel.com

Citat:

Installation av mods

Läs alltid readme.txt (eller tråden) så du vet hur och vad du installerar. Tänk på att vissa mods kan vara inkompatibla med andra mods, så läs tråden eller instruktionerna innan du installerar. För er som har problem med "ArchiveInvalidation", så kan ni hitta en guide här.

Realism:

Survival Suite
REL-Tread
[http://www.tessource.net/files/cache/2436.html]
Hunger - Hunger drains str End and spd, as well as making you weaker to disease
Thirst - Thirst drains endurance and makes you weak to disease fire and poisons.
Sleep - Sleep drains nearly all stats just a bit. When you get really tired you start to see things. IE you hallucinate monsters.

Grafik:

Better Letters
This plugin changes every generic letters, notes, recipes, instructions and the such with unique ones.
Ladda ner

Qarl's Texture Replacements
Länk
Länk 2
Download 1024 version
Download 2048 version Obs! Krävande!
Bilder

Jarrod's texture replacements - Alternativ till Qarl's Texture Replacements
Länk
Download (högerklicka & spara som)
Bilder

Steep Parallax: AyleidRuin Parallax texture pack v1.0
Länk
Download (Rapidshare)
+
Steep Parallax: Sewer Parallax texture pack, v.1
Länk
Download (Rapidshare)
+
Steep Parallax: Prison parallax texture pack.
Länk
Download (Rapidshare)
Bild

Shaja's landscape LOD replacements
Download
+
Bluesteel's Landscape normal map fix
Download

Illumination Within
Länk
Bild

Short Grass
Download
Tråd

Natural Faces V9
Download

Better Nightsky
"This mod replaces the default textures for the two moons Masser (the big moon) and Secunda (the small moon) with new textures."
Länk

Utrustning:

Better Staff Texture
Länk
Bild

Glass Armor & Weapon Retex
Relz-tråd
Download
Bild 1 Bild 2

Replacer Items & Rare Trade Goods
Relz-tråd
Download (längst ner)
Bild 1 Bild 2

Elegant Vests by Kafei
Länk
Bild 1

Battle Dress v0.8
Download
Front Behind

Archmage Battle Armour v1.0
Download
Download (v1.1 Update)
Download (v1.2 Update)
Bild

Armor Of the night
Download
Bild 1 Bild 2

Armor Pack
This is a Armor Pack of Armor from ingame BUT with a twist...
If you put on all 5 Pieces you get a nice Bonus...Like in Diablo...
Download
Bild 1 Bild 2

Assassins Light Armor Mod 20 Update
Download
Bild 1 Bild 2 Bild 3 Bild 4

Axefaces Blades Ceremonial Armour omod
"This Oblivion mod adds a new set of Heavy armour to the Cloud Ruler Temple armoury, the Blades Ceremonial Armour. This glorious suit of armour was commissioned by Uriel Septim himself as a reward and thank you to his blades."
Download
Bild 1 Bild 2

Blackjack 300
Download

Blades Ceremonial Armour
Download
Bild 1 Bild 2 Bild 3

Bloodeus' Unique Stuff v1.2
Download
Bild 1 Bild 2

Blood Elven Armor
Download
Bild

Chaindress
Download
Bild 1 Bild 2 Bild 3

Custom Romanesque Armor
Download
Bild

Daedric Katana and Daikatana v04
Download
Bild 1 Bild 2

Dark BrotherHood Hood Replacer V1.4
Download
Bild 1 Bild 2 Bild 3

Dark Dragon Armor v1.2
Download
Bild 1 Bild 2

Noble Armor mod v3.0
Download
Bild 1 Bild 2 Bild 3

Pegasus Set
Download
Bild 1 Bild 2 Bild 3

Severians Katanas
Download
Bild

Golden Elven Armour recolor
Download
Bild

Recolored Elven Weapons
Download
Bild

Mjollnir, Hammer of Thor, New Blunt
Download
Bild 1 Bild 2

Gameplay-förbättringar:

No more annoying messages
Removes annoying messages that apperes now and then. For example "Your horse is stabled outside the city gate." and the infamous "Loading area...".
Länk

Keychain v1.5
Download
Bild

No psychic guards V1.2
V1.2 (both plugins) reduces the crime sound alarm to a shorter distance. The alarm distance is now the same as the voice sound distance in the game. This distance is now 1000, down from 1500 in v1.1. The original game alarm sound distance was 3000. When an NPC is yelling for help, their voice will travel a little bit farther distance than the fartherest distance you can hear them talking in the game. The NPC talking voice distance is 750. I feel this is much more realistic now.
Länk

Real Sleep v1.0
Download

Slof's Horses, Nightmare version!
Download
Bild1 Bild 2

Smart Bookshelf V0.1, + Movable Furniture
?The smart bookshelf attempts to ease your task by snapping the books upright and turning the spine to face the front. Other objects can be tried with no harm done, but I expect everything but books to end up their side.?
Download

More Realistic Sneaking + Throat Slitting 1.8
Penalty to those who wear heavy armor while sneaking, harder to run while sneaking, etc.
Download

Arrow Velocity
Increases arrow velocity according to arrow quality. Iron
arrows still fire at standard rate, whereas higher quality arrows
now fire twice as fast. Beware: this increases the relative
difficulty of fighting and archer, as it will be harder to dodge
his shots.
Länk

VanityCameraSmoother
"Slows down or "smooths" the camera movement when moving the mouse to rotate around your character while in Vanity mode (third-person)."
Länk

Regional Bounties
Dina Bounties gäller bara där du utfört ditt brott
Download
+
Bounty reduction over time
Download

Combat Behaviour
Vastly improved AI for NPC combat.
Länk

TF_Timemod
Länk

Turn off lights
"Allows most candles to be snuffed, and even adds water arrows that can do it." Tråden är borta pga inaktivitet, och ingen readme-fil följer med, så var försiktig.
Download (högerklicka & spara som)

Arcane Velocity
Makes direct magic faster, harder for you and enemies to avoid.
(högerklicka & spara som)

Immersive Health Indication
This mod causes your vision to blur substantially when you are at very low health (<25%) and the effect gradually increases (from 25% health to death).
Download
Bild

Interface/kartan:

BTmod v2.20
Improves many aspects of the stock Oblivion UI.
Hemsida
+
Darnified BTMod configs
Download

Combined SneakEye Mover & Crosshair size reducer
Two files, one reduces the crosshair size, the other reduces it and moves the sneak-eye to the bottom of the screen.
Download

Coloured Enemy Health
Download
Download (Desaturated Version)
Bild Desaturated

Daegors Retextured UI Mod
Download
Bild 1 Bild 2

Daegors Retextured UI Mod 75% view
Same as v1.0 except the status bar and icon housings are 25% larger as requested.
Download

Genos Sneak Reticule v1
Download
Bild 1 Bild 2

Elven Cartographers
[http://www.elderscrolls.com/forums/index.php?showtopic=376809]
Before 1 After 1
Before 2 After 2

Antiquated Map
Download
Bild 1 Bild 2

Borderless Map Icons
Download
Bild 1 Bild 2

Rarity/Balancing/Leveling:

Wilderness Creatures List
No more wolves stopping existing once you hit level 10 magically, and percent chances to have harder things spawn at lower levels. Be careful exploring, you are no longer able to survive against everything in existence.
Download

Axebanes Hunters Mod v2.0
Länk

NPC Equipment Rarity Mod
Länk

Remy's NPC Equipment Rarity Mod
Länk

PFMS Equipment Rarity Patch Mod Pack V21 - (Tack till Rizzt)
Generally, this mod helps to solve the problem of rare armors being far too common in stock oblivion, and also adds several other features to balance armor/weapon rarity and gameplay.
Download

Adrenaline Oblivion
You've felt it. You've been playing with a realism mod, like Oscuro's Oblivion Overhaul. You see one bear every five square miles, maybe three deer. You entered the lair of the Worm King and discovered it was staffed by maybe ten necromancers. You've been to Oblivion, and fought ten to 15 daedra.. not much of a world-destroying threat to be sure. You've watched your character turn into a living God compared to all the bandits, marauders, conjurers, necromancers, and creatures around you.
Now, I present to you the solution known by pen and paper RPG DMs for years... instead of creatures that simply get more powerful with you, you get MORE CREATURES!
Länk

Sagerbliv Creature Balance Fixes
"Many enemy types have been modified because they now spawn in multipes."
Arena fights are now statically leveled, and much more difficult. The Grey Prince is level 40.
"Many main quest encouter lists have been changed. Kvatch is now suitable for characters between abotu level 12 and 20 & The main quest final encounter is level 55.
Because fights are so challenging, areas will stay cleared much longer. If you clear a road of bandit gangs, it will usually stay cleared for about 6 weeks."
Download

Fixes:

No Persistant Enchantment Glow Fix
"This mod simply removes the glow that occurs when you equip a piece of enchanted armour. (The initial glow is still there, but the horrible glow/aura that stays afterwards has been removed)."
http://www.tessource.net/files/cache/1843.html

Better Female Fighting Sounds
Tagna från "random Morrowind sound pack mods".
Tråd
Download

Faster mercantile levelling
Fixes the horribly broken mercantile level rates in Oblivion.
Download

Less Frequent Oblivion Gates
Download

Lion Pelt Fix
Fixes the problem with the lion pelt mesh being invisible in the game world.
Download

Mages Guild Quest Fixes
Fixes numerous critical flaws with Mage Guild quests.
Download

Fathis Fix
Fixes Fathis the Thieves Guild fence, bugged in the original release of Oblivion.
Download

Artifact Fix
This mod rebalances several daedric artifacts and the armor you get as a result of beating the game. Most of these items were not only non-unique, but were significantly lower quality than the equipment you'd loot off of random bandits.
Download

Less "peachy" male elven cuirass
Edits the male light Elven armor so the peachy looking portions on the cuirass doesn?t look as "peachy" and odd.
Download
Bild 1 Bild 2

Misc:

Advent Children Tsurugi
This plugin adds the model of the First Tsurugi from Advent Children
Download
Bild 1 Bild 2

Creature Armor
Download
Bild

Crystal Ball Lamps
Download
Bild

Multitude of Magecraft 1.0
Adds a multitude of spells for sale in Chorrol near the great tree.
Look for Pyro Manicus to buy the spells.
Lift Crowd, Whirlwind, Weakness to Sun Damage, Meteor Storm bland andra.
Download

Tips-tack till Demiurg, Rizzt.

Inaktiv
Medlem

Riktigt trevligt, tack.


signatur

Niet.

Medlem

Tack för moddarna, såg några st iaf som jag inte har sett förut!

Medlem

Mycket bra post, skönt att ha allt på ett ställe. Ska komma med några förslag snart på moddar.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

lägg till BTmod människa!


signatur

<3

Medlem

Glöm inte att nämna BETA patchen som släpts oxå

Medlem
Skrivet av urken:

lägg till BTmod människa!

Att jag kunde glömma BTmod, jag börjar bli gammal.

QRT
Medlem

Finfint!:up:

Skrivet av redmac:

Mycket bra post, skönt att ha allt på ett ställe.

Verkligen!

Medlem

Bra gjort, dags att testa lite.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Skönt att alla gillar det, satt uppe till 4 och pulade.

Finns en som alla måste ha, Get Wet, lägger till den så snart jag har fixat min nya dator!

Medlem
Skrivet av Crenshaw:

Skönt att alla gillar det, satt uppe till 4 och pulade.

Finns en som alla måste ha, Get Wet, lägger till den så snart jag har fixat min nya dator!

hum get wet? låter lite pervo! ska genast testa


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Ah, bra Crenshaw. Då tips & trix-tråden försvann med massa gott i så kör vi upp denna som klistrad.

Inaktiv

Lysande mod-lista. Saknar ett par stycken mindre viktiga, men givna, mods, typ:

Better Nightsky
"This mod replaces the default textures for the two moons Masser (the big moon) and Secunda (the small moon) with new textures."
http://www.tescreens.be/oblivionmodwiki/index.php/Better_Nigh...

Better Gold
"A very small and simple addition... simply replaces the two textures for the gold coin."
http://www.tescreens.be/oblivionmodwiki/index.php/Better_Gold

VanityCameraSmoother
"Slows down or "smooths" the camera movement when moving the mouse to rotate around your character while in Vanity mode (third-person)."
http://www.tescreens.be/oblivionmodwiki/index.php/Vanity_Came...

Annars får jag heta Demiurg X ett tag efs. jag inte kan logga in på Home för min mail just i samma veva som FZ lägger om forumet.

Medlem
Skrivet av Demiurg X:

Lysande mod-lista. Saknar ett par stycken mindre viktiga, men givna, mods, typ:

Better Nightsky
"This mod replaces the default textures for the two moons Masser (the big moon) and Secunda (the small moon) with new textures."
http://www.tescreens.be/oblivionmodwiki/index.php/Better_Nigh...

Better Gold
"A very small and simple addition... simply replaces the two textures for the gold coin."
http://www.tescreens.be/oblivionmodwiki/index.php/Better_Gold

VanityCameraSmoother
"Slows down or "smooths" the camera movement when moving the mouse to rotate around your character while in Vanity mode (third-person)."
http://www.tescreens.be/oblivionmodwiki/index.php/Vanity_Came...

Annars får jag heta Demiurg X ett tag efs. jag inte kan logga in på Home för min mail just i samma veva som FZ lägger om forumet.

Jäkla skillnad med Better gold!

Lägger till alla tips i första posten, så det är samlat och lättare att hitta, komplett med tipstack såklart

Medlem

Vart kan man hitta modden som gör att rövare INTE bär Elven Armour när man är i högre levels?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Riktigt snygga texturer dom har gjort. Fattar inte varför dom gjode det från början. Riktigt coolt.


signatur

Niet.

Inaktiv
Skrivet av Nestor:

Vart kan man hitta modden som gör att rövare INTE bär Elven Armour när man är i högre levels?

Inte testat själv, men dessa två gör väl just det?:

NPC Equipment Rarity Mod
http://www.tescreens.be/oblivionmodwiki/index.php/NPC_Equipme...

Remy's NPC Equipment Rarity Mod
http://www.tescreens.be/oblivionmodwiki/index.php/Remy%27s_NP...

Hittade också en ganska grundlig genomgång av de bästa/viktigaste moddarna. Till exempel de bästa leveling moddarna:

Optimising Oblivion v3.0: Into Modblivion
http://www.atomicmpc.com.au/article.asp?CIID=36919

Medlem
Skrivet av Nestor:

Vart kan man hitta modden som gör att rövare INTE bär Elven Armour när man är i högre levels?

Själv använder jag mig av denna..

[http://www.tessource.net/files/file.php?id=3112]

riktigt nöjd med den modden.

Medlem

Så synd att de inte går o leka med 360 på detta sättet....


signatur

Twitch: Twitch.tv/one_eyed_gamer | Twitter: Twitter.com/1iGamer | Youtube: Youtube.com/oneeyedgamerchannel | Facebook: Facebook.com/1iGamer

Medlem

Det skall ju finnas nån extreme-makover mod "eget uttryck" som gör att fiender oftare spawnas i grupper med lägre level istället för att de spawnas 1st med hög level som de ofta gör nu.

Detta skall göra fighterna lite mera epic och svåra. Verkar roligt men jag har inte vågat prova den. Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter heller...

Medlem

adrenaline oblivion tror jag den hette.
eller det e en mod iaf (har inte testat) som ska lägga till grupper av fiender istället för en-två åt gången.

Inaktiv

Sagerbliv's Creature Fixes (eller något sånt, sök på Sagerbliv på t ex TESSource) gör samma sak, och det är en rätt populär mod. Jag testade den ett tag, tyckte det var halvkul, men blev överdrivet. Värsta jag mötte var en grupp av 9 dremoras (lite olika sorter) och 2 spider daedras. Och visst tog den striden tid, men man klarade den. Bestämde mig efter det för att avinstallera modden.

Inaktiv

Som någon påpekade på den gamla goda tiden i det förra forumet, så är ju Umbra-svärdet ganska fult.

Umbra as SoulDrinker gör det åtminstone något coolare:
http://www.elderscrolls.com/forums/index.php?showtopic=415118

http://www.tessource.net/files/file.php?id=3839

Inaktiv

Jag har inte hittat så många moddar som jag själv gillar, är det några som ni anser att man måste ha?


signatur

When I'm not here, people die.

Inaktiv
Skrivet av Meller:

Jag har inte hittat så många moddar som jag själv gillar, är det några som ni anser att man måste ha?

Måste är kanske att ta i, men nog är det åtminstone en mod som jag nästan skulle ha svårt att klara mig utan, nämligen (nästan alla länkar finns i Crenshaw's första post):

BTmod (+ DarN's modifiering av det i mitt fall), som gör om HUD:en så att den blir PC-mässig. Dels är det mycket snyggare och dels är det praktiskt - snabbare översikt över vad man har i inventoryn, snabbare att scrolla etc.
Colour Terrain Map (och några andra alternativ) är också bättre än standardkartan tycker jag.

Annars har jag inga moddar som ändrar på gameplayet, men däremot gillar jag LOD-moddarna och Qarl's hi-res texturer. Har man dator som klarar av det, så är det ju inte helt fel med ännu bättre grafik.

Andra grafikmoddar som jag tycker förgyller tillvaron i Cyrodiil, men som väl knappast är måsten:

IlluminationWithout och Within
Better Gold
Better Nightsky
Natural Water (i Natural Environments, som jag inte gillar så mycket)
Natural Faces
Eshmes Female Bodies

Plus några småmoddar:
VanityCameraSmoother (mjukare kamerarörelse när man beundrar sin skapelse i tredje person).
No More Annoying Messages (man slipper "Loading vad det nu är" och "Din häst är..." etc.)

När och om jag spelar om Oblivion är jag nyfiken på Adventurers eller liknande moddar som tweakar gameplay och leveling och sånt.

Medlem

Sök Magic Words på tessource så kommer DL upp.

Det är en mod som aktiverar voice recognition för Oblivions vanliga spells. Säger du "weak fireball" så equippar du den spellen. OBS funkar endast med standard spells.

Lite bättre än att pause varje gång man ska byta magi (om inte 8 hotkeys räcker).

Medlem

Är det bara mig eller är tessource otroligt segt nuförtiden? Kommer inte ens in på sidan, kanske inte är så förvånande då spelet är populärt, sen att det släpps moddar hela tiden gör väl inte saken bättre.

Edit: Bra nyheter angående Tess:

"I've installed my own custom made site caching system today to the file database that has greatly improved the load times on the site. Pages should now load almost instantly pretty much anywhere across the site. There are a few draw-backs and features that still need to be coded. For example file views and the total number of downloads for each file will only be updated once a day now. Similarly new files might not show up in the relavent categories straight away at the moment. Either way I'm sure you'll all agree the site loads a hell of a lot faster now. Feedback and bug reports to this thread please!"

Medlem

Finns det någon mod som gör att man kan ha en robe utanpå sitt armour?
Man kunde ju göra så i Morrowind.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Är det detta du letar efter: Armor robe grej fast det verkar inte vara klar än dock då...


signatur

* Always remember to pillage BEFORE you burn

Skriv svar