Medlem
Tank frågor

Hej.
Blir så trött.
Är nu lvl 78 och ska bli tank vid 80.

Igår läste jag att warrior är mycket sämre som tank än Pala och DK. Svårare att hålla aoe aggro, gör ca 10 % mindre skada. Sämre gear. bla bla bla

Vad föredrar ni som Tank i en grupp?

Orkar fan inte lvl:a upp en Pala eller DK nu när jag är så nära.

Spama på nu med svar:up:

Medlem

Pallies och Dks håller väl bättre aoe aggro kan tänkas, annars så tycker jag inte dom är bättre.
Ett hett tips om det är din första gång som tank, börja inte med tanking i heroics. Det är visserligen inte sådär superknivigt men det är värt att få in känslan före heroics. Folk gillar inte tanks som fuckar upp hela tiden.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Damage meters är inte allt... En warrior tank med koll är en av mina favoriter då de i slutänden tar mindre skada och kan ta lite tyngre smälla med shield wall och sånt.

Jag spelar inte tank utan priest så jag vet inte vad de gör, bara att de stundtals är lättare att hålla i liv när tex kung Dino pucklar på dem i heroic

Medlem

Warriors är vad jag som raid leader föredrar som tanks. Inte för att de nödvändigtvis är mer stryktåliga än de andra klasserna, och inte för deras fantastiska förmåga att hålla aggro, för faktum är att de är nog sämsta klassen av alla tanks på att skapa threat, men de har många finurliga egenskaper. Spell Reflect, Intervene, Sunder Armor, en hel uppsjö med saker för att plocka aggro som Taunt, Mocking Blow och Heroic Throw, och dessutom Enraged Regeneration.

Bland det effektivaste jag sett hittils för att överleva Frenzy el. dyl. på olika bossar är warriors som intervene-spammar main tanken och hjälper till att absorbera skada.

Självklart behövs ofta en AoE-tank som paladin eller DK, men bara för att warriors inte kan tanka grupper eller har exceptionellt mycket avoidance eller hitpoints så ska de inte förringas.
I vanliga instanser (inte raider) har de dessutom Shield Bash att leka runt med.

Sen tycker jag som healer personligen att de har bäst balans mellan avoidance och mitigation. Paladins som är mitigationtanks och druider som är avoidancetanks är så situationsbaserade på när de är bra och när de är dåliga på att ta stryk. En warrior fungerar jämt.

Medlem

Ni verkar ha lite konstig syn på tank-klasserna av någon anledning.

Hur du får druider till avoidance-tanks eller inte kvittar. Alla tanks kan geara för avoidance eller för att suga upp dmg. Beror på hur man gearar.

Aoe är väl ungefär samma på alla, dk´s har väl en tendens att kunna pressa på aoe-trash bättre iom att de inte har mana som behöver fyllas osv, men rent generellt kvittar det.

Specca å geara rätt och gör det du ska så är det bra


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem

Hur ser en uber specc ut för prot Warrior???

Medlem

Än så länge är inte gearen som droppar tillräckligt bra för att en paladin ska bli bra avoidancetank, eller en warrior en bra mitigationtank. Kanske med loot från Ulduar, men med det som finns nu tycker jag inte att det fungerar så bra att försöka göra saker klassen inte i grund och botten är byggd för.

Vad gäller druider tycker jag personligen inte om dem som tanks. De har antingen mycket avoidance (tokmycket dodge) eller vansinnigt mycket hp och en duglig self-heal, men det är det. Där tar det slut. De har inte direkt några händiga egenskaper på samma nivå som en warrior, vilket gör att jag föredrar warriors som tanks över druider. I vissa fighter är självklart druider överlägsna andra tanks (tänker t.ex. på första bossen i Zul'Aman), men generellt sett ligger de långt ner på min lista.

Och hur en über-spec för en prot warrior ser ut? Lite svårt att säga. En del satsar på att komma till Impale i Arms-trädet och så för att dela ut mer stryk (mer threat), andra satsar på Imp. Spell Reflection och Safeguard och dylikt. Beror på hur man gillar att tanka och vilka möjligheter man ges att göra det.

Generellt sett för att se specs och lära sig (iaf de matematiska) grunderna för hur man bäst ska använda sin klass, kolla på www.elitistjerks.com

Medlem

Funderar på detta spec när dual-spec kommer, tänker i alla fall testa det.

http://talent.mmo-champion.com/?warrior=050030000000000000000...

(edit)

la till glyphs också

Medlem

Nu har jag iofs lagt ner min warrior, har rerollat deathknight istället, men under tiden jag körde så stod jag som main tank i mitt guild, och denna speccen fann jag väldigt tillfredsställande att köra med, http://talent.mmo-champion.com/?warrior=350000000000000000000... , din specc har två fel som jag ser det, som är dundertabbar, ingen last stand och improved disarmed, last stand är prio 1 vad folk än säger, imp dis funkar inte på bossar så det är onödiga poäng, trash ja, men att specca för trash är kanske inte det du borde göra

Min specc utgår från tre saker, att passivt göra så mycket skada som möjligt, att ta så mycket skada som möjligt och att göra aktivt så mycket skada som möjligt. Avsaknaden av impale som många tanks använder sig av tycker jag vägs upp av väldigt billiga alternativt gratis Heroic Strikes.

Men detta är min uppfattning, testa dig fram, huvudsaken är vad du själv känner är gångbart och passar din spelstil, det finns mer möjligheter att göra det personligt nu än tidigare.

Medlem

Bra tips.

Jag har ju aldrig haft ett tank spec förrut så det ska nog bli kul.

Medlem

Jo, Last Stand är ett måste. Finns hundra anledningar att ta den. Ingen anledning att inte göra det ^^

Medlem

Jag har speccat om till prott nu och tankade i The Nexus en av dom lättare instancerna.
Jag tyckte att allt kändes väldigt rörigt och det var svårt att holla koll på allt.
Vet inte vilka atacker jag ska använa?
Ska man använda Cleave nått?
Jag började med att använda Charge, Thunder Clap, Devastate, Shockwave och sen tryckte på med Devastate. La på Demoralizing Shout och Shield Slam ibland.
Vad kör ni för spell rotation när ni tankar med warrior?
Ska man anväda Heroic strike?
Märker ni alltid upp mobbsen?
Vad kan man avända för bra addons som tank?

Cleave är ganska bra enligt mig, särskilt ifall Thunder Clap eller Shockwave är på CD.

Rotation är upp till en själv att komma på den bästa, för jag brukar köra: Charge - Shield Slam - Shockwave - 2 Devastate - Thunderclap, och sen bara trycker jag på den knappen som behövs vid rätt tillfälle. Folk tycker att jag är en komplett idiot på grund av det men jag håller aggro.

Heroic Strike kan man säga är ett måste nästan. Den gör skada och ganska mycket threat.

Och sätta "Skull" på det target som man vill ska dö först är nog det enda jag gör. Sen blir det AoE spamm på resten av dom små underliga fienderna.

Omen är nästan ett måste. Sen vet jag inga fler som man behöver.

Detta är så jag kör som tank, så tro inte att jag är "The All Mighty." - Eadcruzher (Emeriss - EU)


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Ett måste för alla tanks: http://www.tankspot.com/
...och en ganska ok blog: http://www.tankingtips.com/

Medlem
Skrivet av Blackbeard:

Funderar på detta spec när dual-spec kommer, tänker i alla fall testa det.

http://talent.mmo-champion.com/?warrior=050030000000000000000...

(edit)

la till glyphs också

tog mig friheten att tweaka till din build lite

http://talent.mmo-champion.com/?warrior=050000000000000000000...

Medlem

Detta är min build jag tankar med atm;
http://talent.mmo-champion.com/?warrior=350200002000000000000...
Har provat lite olika men jag trivs bra med denna.

De flesta talents i prot ser roliga ut på pappret men är ganska onödiga. 51-54 räcker absolut för att fylla allt nödvändigt.

Så här "bör" du prioritera dina abilitys i singel target situationer, dvs först #1, har #1 cooldown, gå till #2 osv.
Det kan vara ide att lägga i allafall 2x devastate (för 4 sunder armor debuffar) efter första shieldslammen, men det är då endast för att physical dps ska göra något mer skada. Det spelar i princip ingen roll för ditt threat.

1) Shieldslam
2) Revenge
3) Concussion blow
4) Shockwave
5) Devastate

#) Heroic Strike - Om du har nog med rage för minst 2-3 attacker. Oftast har man "oändligt" med rage, så då är det bara att spamma Heroic strike samtidigt som du följer den andra rotationen.
#) Thunderclap - När debuffen håller på att ta slut.

Finns det risk för adds så spara Shockwave/Concussion blow.

I AoE situationer (de flesta thrash pullsen) så kör jag något såhär.

Thunderclap->Shieldslam->Shockwave->Revenge->Thunderclap
Använd Shield Block när/om Shockwave stunnen har tagit slut för att maximera skadan från Damage Shields.

Sen är det bara fortsätta följa din vanliga rotation med skillnaden att Thunderclap har prio1 och du använder Cleave för att dumpa rage istället för Heroic strike.

Warrior funkar absolut att tanka med, men det blir mycket knapp tryckande vill maximera sin effektivitet.

Min profil: http://eu.wowarmory.com/character-sheet.xml?r=Stormscale&n=bl...


signatur

shortbow.gif

Medlem
Skrivet av MickeFree:

Jag har speccat om till prott nu och tankade i The Nexus en av dom lättare instancerna.
Jag tyckte att allt kändes väldigt rörigt och det var svårt att holla koll på allt.
Vet inte vilka atacker jag ska använa?
Ska man använda Cleave nått?
Jag började med att använda Charge, Thunder Clap, Devastate, Shockwave och sen tryckte på med Devastate. La på Demoralizing Shout och Shield Slam ibland.
Vad kör ni för spell rotation när ni tankar med warrior?
Ska man anväda Heroic strike?
Märker ni alltid upp mobbsen?
Vad kan man avända för bra addons som tank?

Det är precis det som skiljer en bra tank från en dålig. På samma sätt som en bra healer från en värdelös.

Rutin.

Det enda som gäller är faktiskt träning. Efter ett tag blir du bättre och bättre på att se vad som kommer att hända och veta redan innan det händer att "Ajfan, nu får min healer snart aggro så det är bäst att jag håller koll på de där addsen...". Fördelen med WoW är ju att det är så förbannat roligt att träna
8)

Medlem

Tankade i VH igår. Första rundan gick så där, en del mobbs gick förbi mig mot dörren. Vi vipade på Xevozz. Visste inte att man ska hålla Xevozz borta från svären.

Jag låg trea på dps meater som Tank???

En lämnade gruppen och vi körde en runda till. Den gick skitbra.
Dom var mycket nöjda med Tankingen på andra rundan.

Medlem

de kunde inte haft hög dps, en warrior ligger på runt, 1000-1500 i dps om jag inte minns fel

Skrivet av Blackbeard:

de kunde inte haft hög dps, en warrior ligger på runt, 1000-1500 i dps om jag inte minns fel

Till och med lägre...


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

På tal om tanking kommer druider få det kul i 3.1. Halverad staminabonus i bear form, från +20% till +10%.

YES! Äntligen så kan dom inte skryta med att dom har mest HP!


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Nej, men deras bästa egenskap är att ha mycket hp. Dessutom har jag för mig att de ska få minskad armour också efter de lyckades bli armour-cappade på PTR för 3.1. Som ersättning för båda ovanstående får de en sköld som absorberar 1-2k skada nästa gång de blir träffade, men den skölden får de bara efter de crittar en attack. De får dock inga mer attacker.

Kanske att de kan komma upp i samma gamla avoidance som i TBC i 3.1, men jag undrar om det hjälper. Som de ser ut att bli nerfade undrar jag om någon kommer välja en druid framför en warrior när de i princip har lika mycket hp, lika mycket armour, men warriorn har både bättre avoidance och förmågor.

Vi får se...

Men, nu får man hoppas att 3.1 blir bra annars är det nästan "döden" för WoW...


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

enligt mig är det inget fel med warriors som tank varken aoe eller single target. bara folk inte slänger upp 10x blizzard o 10x seed of corruption precis efter pull så kan man bygga upp threat på dem. bara att dra shockwave + thunderclap och sen shifta mellan targets och dra revenge och shield slam och hålla på så. mot bossar så ere inge fel på oss heller eftersom vi kan hålla fin tps och har bra avoidance.

Medlem

Warriors har absolut igna problem att hålal threath även på malygos, DK's däermot är rätt kassa domt ar tid på sig att få ignång sina rotationer och är väredlösa på bossar där du msåte flytta på bossen. t.ex malygos.

aoe tnakign ett problem? ursäkta?, Shockwave tinderclapp som initial agggro sen fixar damage shield resten, spamam lite cleave när du ändå håller på.

Jag har inteä ns full 25-manna naxx gear men pumpar ut ca 8k TPS utan att behöva tänka.

Och så har vi ju världens bästam itigation stat, BLOCK, det räknas ut efter all annan mitigation och är löjlgit bra per itemisation point.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Har en polare som är väldigt inbiten prot warrior, och han har stött på rätt så skoj problem med "cookie cutter"-speccen (dvs Impale, Deep Wounds, Improved Revenge och Gag Order men ingen Puncture eller Focused Rage) efter att ha respeccat för att prova på den, och det är off/backup tanking.
Det är stört omöjligt att bygga threat på någonting om han inte själv åker på stryk, så han kan aldrig automatiskt ligga tvåa i threat på bossar utan måste förlita sig på Taunt om något av någon anledning skulle gå åt skogen.

Tyckte att det kan vara en värdeful notis för de som inte kan klassen utan och innan och som inte alltid är main tanks.

Inaktiv
Skrivet av Inkompetent:

Har en polare som är väldigt inbiten prot warrior, och han har stött på rätt så skoj problem med "cookie cutter"-speccen (dvs Impale, Deep Wounds, Improved Revenge och Gag Order men ingen Puncture eller Focused Rage) efter att ha respeccat för att prova på den, och det är off/backup tanking.
Det är stört omöjligt att bygga threat på någonting om han inte själv åker på stryk, så han kan aldrig automatiskt ligga tvåa i threat på bossar utan måste förlita sig på Taunt om något av någon anledning skulle gå åt skogen.

Tyckte att det kan vara en värdeful notis för de som inte kan klassen utan och innan och som inte alltid är main tanks.

ja warriors kan ju bara göra sina attacker när de får rage. och när får warriors rage? när de klappar ett monster på 500 dmg? nja. utan när de blir slagna för 10k dmg så ja. det är jävligt svårt att typ offtanka när man inte blir slagen särskilt mycket.

Medlem

@Inkompetent
Måste bara fråga vad resonemanget ligger bakom att inte ha Focus rage?
Har han inte 51 prot talents? Vars går poängen annars in i?


signatur

shortbow.gif

Medlem

Bl.a. att han vill ha Safeguard då den är ruskigt bra på att rädda livet på andra tanks.

Och jag säger inte att det är konstigt att det blir svårare att diska ut threat med cookie-cutter-spec, men skillnaden var bra mycket mer enorm än vad han hade vågat drömma om. Det var inga problem för honom att ligga två i threat annars även utan att bli slagen alls med sin andra spec, men som det är nu har han inte längre en suck

12
Skriv svar