Räkna ut dps..?

Medlem
Räkna ut dps..?

frågor som alltid dyker upp när man skall in i raider:
- vad är din totala dps?

Hur räknar man ut det på en rogue med 2 daggers?

finns det nån sida eller addon man kan använda sig utav?

Medlem
Antikvitet

Jag kör en som kort och gott heter DPS Meter, den ger dig en behaglig hastighetsmätarliknande grej. Recount som xplejjn tipsade om är grymt kompetent och har allt, men kan vara lite rörig.

Sen finns det ju ofta theorycrafters som gjort Excel-filer för att räkna ut det mesta. Inte minst för rogues! Kika här:

http://elitistjerks.com/f78/t27244-roguecraft_spreadsheet/


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

What John said.
På elitistjerks finns det s.k. spreadsheets för alla klasser där man på ett effektivt sätt kan räkna ut sin maximala dps.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

mycket bra!

Tusen tack för svaren gott folk!

Medlem

Sedan är en sådan fråga en smula irrelevant.
Hur mycket DPS du gör beror ju på vad du möter och vilken typ av damage du gör.
Det är ju rätt stor skillnad på att lägga en overkill spell/skott/slag på ett lvl 1 djur i elwyn forrest jämfört med samma spell mot något lvl 80+ med resist/armor.
Manuell inspekt är nog det enda som duger.

Bättre nu iaf för i TBC tittade de bara på om dina prylar var lila eller inte oavsett vilka stats/enchants du hade

Recount är kanon men kan tynga ner systemet något löjligt när det pangas på maximalt i tex bg

Medlem

Istället för spreadsheet kan en del klasser testa programmet Rawr - http://www.codeplex.com/Rawr

Som ett spreadsheet bara mer grafiskt och bättre. Stödjer dock inte alla klasser.

Medlem
Skrivet av Spiff:

Sedan är en sådan fråga en smula irrelevant.
Hur mycket DPS du gör beror ju på vad du möter och vilken typ av damage du gör.
Det är ju rätt stor skillnad på att lägga en overkill spell/skott/slag på ett lvl 1 djur i elwyn forrest jämfört med samma spell mot något lvl 80+ med resist/armor.
Manuell inspekt är nog det enda som duger.

Bättre nu iaf för i TBC tittade de bara på om dina prylar var lila eller inte oavsett vilka stats/enchants du hade

Recount är kanon men kan tynga ner systemet något löjligt när det pangas på maximalt i tex bg

Grejen är den att när man frågar någon om DPS inför en heroic t.ex. så är det ju just dpsen i heroics man vill veta. Jag är välgearad healer och kan med andra ord vara riktigt kräsen i grupper. Idag t.ex. så trodde en retri paladin som låg på 890dps efter 5 packe mobs i halls of lightning att han skulle få vara kvar i gruppen efter det. När jag inspectade honom så visade det sig att han hade lvl 70 epics.

Jag försökte förklara för honom att spelmekaniken har blivit så nu för tiden att DPSen har blivit minst lika viktigt som healning och tankning, detta ville han självklart inte förstå utan jag fick en fin ignore efter ett tag, även fast jag var riktig trevlig mot honom. Nå, hans förlust.


signatur

En styck signatur.

Medlem

Har samma problem med min storebror haha. Nä men dps är jätteviktigt nu, men å andra sidan är wow ett enkelt spel så kan man inte punga ut rätt dps med sin klass och sitt gear har man ju lite problem (om man nu har den inriktningen, dvs att raida etc annars betyder ju inte dps nått).

Medlem

Som ren fingervisning kan man säga att 1400-1600dps i heroics (ALLA dps borde klara detta om de har 100% 78-80 blues) betyder att man är vettigt gearad. Närmare 2000 och man borde inte ha några som helst problem att göra 10-mannaraider, och lite till och 25-manna blir lätt som en plätt (med undantag för tanks som behöver ha lite bättre gear kan man raida 25-manna så fort man kan raida 10-manna).

Allt går såklart med sämre gear, men ökar också kraven på att folk verkligen kan spela sin klass.

På samma sätt kan man mäta healing på ett ungefär. Den är ju delvis beroende på hur mycket stryk tanken tar, men man kan säga 1400 spell power för heroics och 1700 spell power för raider för att orka med (och självklart anta att gearen är välbalanserad så att man har en vettig mängd mana i proportion till spell damage)

Medlem
Skrivet av orkaupptaget:
Skrivet av Spiff:

Sedan är en sådan fråga en smula irrelevant.
Hur mycket DPS du gör beror ju på vad du möter och vilken typ av damage du gör.
Det är ju rätt stor skillnad på att lägga en overkill spell/skott/slag på ett lvl 1 djur i elwyn forrest jämfört med samma spell mot något lvl 80+ med resist/armor.
Manuell inspekt är nog det enda som duger.

Bättre nu iaf för i TBC tittade de bara på om dina prylar var lila eller inte oavsett vilka stats/enchants du hade

Recount är kanon men kan tynga ner systemet något löjligt när det pangas på maximalt i tex bg

Grejen är den att när man frågar någon om DPS inför en heroic t.ex. så är det ju just dpsen i heroics man vill veta. Jag är välgearad healer och kan med andra ord vara riktigt kräsen i grupper. Idag t.ex. så trodde en retri paladin som låg på 890dps efter 5 packe mobs i halls of lightning att han skulle få vara kvar i gruppen efter det. När jag inspectade honom så visade det sig att han hade lvl 70 epics.

Jag försökte förklara för honom att spelmekaniken har blivit så nu för tiden att DPSen har blivit minst lika viktigt som healning och tankning, detta ville han självklart inte förstå utan jag fick en fin ignore efter ett tag, även fast jag var riktig trevlig mot honom. Nå, hans förlust.

Jag hade ignorerat dig.. seriöst man frågar inte om dps till heriocs.

Medlem
Skrivet av highspeed:

Jag hade ignorerat dig.. seriöst man frågar inte om dps till heriocs.

Tja, med tanke på att många i WoW inte kan spela sin klass för fem öre så brukar iaf jag fråga om dps eller kolla upp dem på Armory. Om de har vettigt gear så kompenserar iaf det för om de är kassa spelare. Men att få med en som både är kass och inte har vettigt gear kan ju stoppa en från att komma genom vilken heroic som helst.

Har ett exempel från här om dagen i Azjol-Nerub på sista bossen. Två av våra dps (båda shamaner) låg på ca 1000dps. Det hade väl gått bra om de bara använt Earth/Wind Shock för att interrupta venomcasters eller vad de heter, men som det var nu så lärde de sig aldrig det, och vi fick stryk gång på gång.
Bad båda att lämna gruppen och fick in en warrior och rogue som båda visste vad "interrupt" är, och vi spöade bossen hur lätt som helst, trots att deras dps inte var mer än 1200-1300 i var.

Medlem

Allt under 1000dps i heroic går bort.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Vem fan kör heroics..körde det bara första veckan dock

Medlem

jag kör för rep

och nu samlar jag EoH's till det billiga PvP gearet

Medlem
Skrivet av highspeed:
Skrivet av orkaupptaget:
Skrivet av Spiff:

Sedan är en sådan fråga en smula irrelevant.
Hur mycket DPS du gör beror ju på vad du möter och vilken typ av damage du gör.
Det är ju rätt stor skillnad på att lägga en overkill spell/skott/slag på ett lvl 1 djur i elwyn forrest jämfört med samma spell mot något lvl 80+ med resist/armor.
Manuell inspekt är nog det enda som duger.

Bättre nu iaf för i TBC tittade de bara på om dina prylar var lila eller inte oavsett vilka stats/enchants du hade

Recount är kanon men kan tynga ner systemet något löjligt när det pangas på maximalt i tex bg

Grejen är den att när man frågar någon om DPS inför en heroic t.ex. så är det ju just dpsen i heroics man vill veta. Jag är välgearad healer och kan med andra ord vara riktigt kräsen i grupper. Idag t.ex. så trodde en retri paladin som låg på 890dps efter 5 packe mobs i halls of lightning att han skulle få vara kvar i gruppen efter det. När jag inspectade honom så visade det sig att han hade lvl 70 epics.

Jag försökte förklara för honom att spelmekaniken har blivit så nu för tiden att DPSen har blivit minst lika viktigt som healning och tankning, detta ville han självklart inte förstå utan jag fick en fin ignore efter ett tag, även fast jag var riktig trevlig mot honom. Nå, hans förlust.

Jag hade ignorerat dig.. seriöst man frågar inte om dps till heriocs.

Varför hade du ignonerat mig? Det är en viktig fråga, jag kanske förstår dig om du har svårt att hitta grupper men varför ska jag ta in en DPS i min grupp som inte ens kommer över 1000dps? Det finns ingen anledning, då letar jag hellre 30sekunder till och hittar en som är bättre gearad, så om du vill ignonera mig, så visst gör det, men om du nu är så pro som du vill verka, så hade du väl närmare skrytit med din dps?

Jag gör fortsvarande heroics för att det är roligt och för att boosta kompisar, en vänlighet som ni "pro players" väl inte hört talas om.


signatur

En styck signatur.

Medlem

Ett tips till för att testa din DPS och testa olika kombinationer och se vilken som ger bäst DPS är att testa dig själv på target dummy's i någon storstad.
Finns dummy's för både level 80 monster och 83 boss monster. (Använd Recount eller någon annan simpel addon som klarar att räkna ut din DPS.)
Folk som inte klarar hålla över min DPS som druid tank kickar jag från gruppen direkt, orkar verkligen inte med att jag som tank gör mer DPS på single target än en annan klass.
Har du lyckats slita dig upp till level 80 så bör du ha 2000 DPS med grön/blå gear. Som druid tank hade jag 1500 DPS på single target i level 80 som blå/grön gear. Bara hitta rätt kominationer av skills på en target dummy så är det inga problem.


signatur

- PiDuT

Medlem
Skrivet av orkaupptaget:
Skrivet av highspeed:
Skrivet av orkaupptaget:
Skrivet av Spiff:

Sedan är en sådan fråga en smula irrelevant.
Hur mycket DPS du gör beror ju på vad du möter och vilken typ av damage du gör.
Det är ju rätt stor skillnad på att lägga en overkill spell/skott/slag på ett lvl 1 djur i elwyn forrest jämfört med samma spell mot något lvl 80+ med resist/armor.
Manuell inspekt är nog det enda som duger.

Bättre nu iaf för i TBC tittade de bara på om dina prylar var lila eller inte oavsett vilka stats/enchants du hade

Recount är kanon men kan tynga ner systemet något löjligt när det pangas på maximalt i tex bg

Grejen är den att när man frågar någon om DPS inför en heroic t.ex. så är det ju just dpsen i heroics man vill veta. Jag är välgearad healer och kan med andra ord vara riktigt kräsen i grupper. Idag t.ex. så trodde en retri paladin som låg på 890dps efter 5 packe mobs i halls of lightning att han skulle få vara kvar i gruppen efter det. När jag inspectade honom så visade det sig att han hade lvl 70 epics.

Jag försökte förklara för honom att spelmekaniken har blivit så nu för tiden att DPSen har blivit minst lika viktigt som healning och tankning, detta ville han självklart inte förstå utan jag fick en fin ignore efter ett tag, även fast jag var riktig trevlig mot honom. Nå, hans förlust.

Jag hade ignorerat dig.. seriöst man frågar inte om dps till heriocs.

Varför hade du ignonerat mig? Det är en viktig fråga, jag kanske förstår dig om du har svårt att hitta grupper men varför ska jag ta in en DPS i min grupp som inte ens kommer över 1000dps? Det finns ingen anledning, då letar jag hellre 30sekunder till och hittar en som är bättre gearad, så om du vill ignonera mig, så visst gör det, men om du nu är så pro som du vill verka, så hade du väl närmare skrytit med din dps?

Jag gör fortsvarande heroics för att det är roligt och för att boosta kompisar, en vänlighet som ni "pro players" väl inte hört talas om.

lol wtf har inget med pro att göra, utan att det inte behövs. jag körde nexus med en absolut horibel grupp, där tanken inte kunde aggro, roguen låg på 600 dps och hunter på 700 dps. men vi klara den ändå. Tycker det är mest drygt å fråga om sånt eftersom det inte behövs. Om någon är sämre på å spela så kan dem väl få haka å lära sig än å dissa dem, speciellt till något som enkelt som wotlk heriocs.

Medlem

Hög dps behövs egentligen bara på timed events (CoS Heroic)
Och på raid-bossar som enrage'ar efter en viss tid (Patchwerk)

Gen
Medlem

Om någon frågar om något så är det hur mkt spellpower healers har innan de får invite till heroix.

Sen att folk inte förstår att bara för att lvl 70 epix är lila behöver inte betyda att de är bättre än blå Northrend gear. De gamla goda BT epixen scalar dåligt och stats gör mer än man tror i början iallafall.

Slutligen så kan inga epix i hela världen kompensera för att folk inte fokuserar i dungeons eller inte spelar bra/rätt

Medlem
Skrivet av Gen:

Om någon frågar om något så är det hur mkt spellpower healers har innan de får invite till heroix.

På vilket sätt är detta relevant?


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem

+spelldmg och +healing är sammansatt till spellpower idag. Så en healer med mycket spellpower har mycket +healing. Så att fråga efter spellpower idag, är som att fråga efter +healing förr.


signatur
Medlem
Skrivet av TixFrix:

+spelldmg och +healing är sammansatt till spellpower idag. Så en healer med mycket spellpower har mycket +healing. Så att fråga efter spellpower idag, är som att fråga efter +healing förr.

Jag vet. Men det är fortfarande irrelevant.
Frågar du tanksen du puggar med hur många % total avoidance de har?
Eller om dps har rätt specc och kan hålla sustained 3k dps?

Spellpower i sig är ungefär att fråga hur mycket AP en rogue har.

Det ger dig ingen mätning eller någon som helst "garanti" på att healern vet/kan spela eller är bra/rätt gearad.


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem
Skrivet av Rincewind:
Skrivet av TixFrix:

+spelldmg och +healing är sammansatt till spellpower idag. Så en healer med mycket spellpower har mycket +healing. Så att fråga efter spellpower idag, är som att fråga efter +healing förr.

Jag vet. Men det är fortfarande irrelevant.
Frågar du tanksen du puggar med hur många % total avoidance de har?
Eller om dps har rätt specc och kan hålla sustained 3k dps?

Spellpower i sig är ungefär att fråga hur mycket AP en rogue har.

Det ger dig ingen mätning eller någon som helst "garanti" på att healern vet/kan spela eller är bra/rätt gearad.

Nej det är klart, men det ger ändå en liten fingervisning om vad man kan förvänta sig. Som erfaren tank så är det ganska stor skillnad på spellpower på healern, då en med mycket snabbt kan heala kraftigt så jag vet hur mycket jag kan pulla utan att själv stryka med. Spelade för ett tag sen heroics med en healer i blues och det va en jävla skillnad mot att spela med en 25-man gearad healer, och det va liknande spelstil på dem. Så jo, jag håller lite koll på om de har låg spellpower för det hjälper mig, och spellpower är inget som jag ser genom inspect utan måste ut till Armory annars.


signatur
Medlem

Det finns en sida där du kan räkna ut din teoretiska dps ganska exakt.

http://www.maxdps.com

Där kan man även på ett lätt sett se vad för uppgraderingar du har till din gear och vilken stat som ger störst ökning i dps.

Kan ju tillägga att allting inte är fixat för Wraths nya speccs än så länge.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv

Lite OT bara, men någon som vet den högsta DPS:en någon har varit uppe i (utan några specifika buffs, t.ex. malygos sparks och sånt) I WotLK?

Medlem

Mages med rätt spec, deep arcane me lite frost tror jag det var kommer ju lätt upp i 6000 dps.

Min Warrior kommer just nu up i 2300 dps

Ska försöka hitta sidan som det finns en film man kan se Magen

[edit] http://www.mmo-champion.com/index.php?topic=36816.0

Medlem

Du har nog betydligt högre dps på thaddius än malygos

kolla runt lite på
www.wowwebstats.com

Kikade in på thaddius och en av de snabbaste trysen fans det folk som låg på 12k dps.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

det är fan inte dåligt det, med det kan man ju köra vilken heroic som helst med healer bara

Inaktiv
Skrivet av Pojii:

Vem fan kör heroics..körde det bara första veckan dock

haha, grabben.. seriöst. det finns en gräns där det inte går att skryta med att man är "1337" och spelar mycket.

du vet vad dom säger, ju bättre epics in-game desto mer fail IRL.

förövrigt on-topic: jag kör recount och lirar en heroic då o då (raidar inte), inte för att jag är intresserad av loot utan för att leka med dps. har ingen märkvärdig gear alls; Frost DK med vanliga craft/reputation/heroic-epics + blå shoulder & chest och jag brukar faktiskt nå 2.2-2.3k dps, beroende lite på vilken heroic vi kör.

många borde se till o lära sig spela sin klass innan dom lägger all tid på att slacka i raid-instancer o bara jaga loot.

12
Skriv svar