Sänkt moms på spel?

Ti.
Medlem
Sänkt moms på spel?

http://www.e24.se/dynamiskt/prylar/did_17270529.asp

Jaa.. Inte jobbar hon i medvind iaf. Men hon förtjänar all respekt som tog upp saken (förhoppningsvis inte för sista gången).

Medlem

respekt till henne!


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Han har så rätt, och borde även få det! Skulle betyda massor. Att få ned momsen skulle minska priset rätt rejält, och därmed, som jag går i tron, skulle sannolikt en o annan ytterligare vara mer benägen att lägga ut för spelen, istället för att enkelt tanka ned.. olovligt, alltså. Ämnet borde tusan ges en namnlista, ställa lite krav, banne mig.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Inaktiv

Alldeles utmärkta argument har hon också! Var hon folk-partist förresten?

Inaktiv

dom flesta varor och prylar har samma moms ?

typ 25% nåt sånt eller.

Inaktiv

Skriv på för sänkt moms på TV och Datorspel!

Namninsamling!


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

Jag tycker att det låter hur bra som helst.
Skulle gärna vilja få veta vem som skrattade. Vad betyder "kollegor". Vilka partier och partikamrater har sådana åsikter.

Medlem

Faktiskt... varför ska man sänka momsen på nåt som redan säljer bra?
Så, om försäljningen skulle öka, så får spelföretagen mer vinst.
Jag vill inte betala för det genom försämrad välfärd eller vad-dom-nu skulle tvingas försämra för att kompensera.
För, det kostar att sänka momsen, det betyder mindre pengar till staten. Så då kanske vi kan sänka studiebidraget för att kompensera?

OK nu var jag elak, men det ligger mycket mer i det än att bara sänka momsen.


signatur

yolo

Medlem

Därför skulle skatten istället kunna höjas på exempelvis skräpmat, godis, läsk o.s.v.

Medlem

Spel -> skräpmat, finns ingen koppling där så det är väl ologiskt.
Nyttig mat -> skräpmat däremot.
Dessutom, vem ska bestämma vad som är skräpmat eller inte?
Bara att hålla reda på alla produkter skulle kosta massor med pengar.
Det finns ingen anledning att sänka momsen på spel, jag tvivlar på att det ens skulle bli så mycket billigare...


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Spel -> skräpmat, finns ingen koppling där så det är väl ologiskt.
Nyttig mat -> skräpmat däremot.
Dessutom, vem ska bestämma vad som är skräpmat eller inte?
Bara att hålla reda på alla produkter skulle kosta massor med pengar.
Det finns ingen anledning att sänka momsen på spel, jag tvivlar på att det ens skulle bli så mycket billigare...

Måste det finnas en koppling? Räcker det inte med att skräpmaten och godis faktiskt konsumeras vid färre tillfällen. För bara 15 år sedan fanns det något som hette lördagsgodis... Idag är det tregångeromdgengodismedläsk.

Menar du att spelföretagen hade varit sluga och höjt priserna på spelen med så mycket som skatten sänkts?
(Skulle det hända hade jag aldrig någonsin mer i mitt liv köpt ett spel)

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:

Spel -> skräpmat, finns ingen koppling där så det är väl ologiskt.
Nyttig mat -> skräpmat däremot.
Dessutom, vem ska bestämma vad som är skräpmat eller inte?
Bara att hålla reda på alla produkter skulle kosta massor med pengar.
Det finns ingen anledning att sänka momsen på spel, jag tvivlar på att det ens skulle bli så mycket billigare...

Varför måste det finnas en koppliung då? Här kan regeringen slå två flugor i en smäll: Minska piratkopiering genom sänkt moms på dator & TV-spel, och minska (barn)fetman genom höjd moms på snabbmat, godis/snacks, läsk o.s.v.

"Nyttig" mat ligger ju på 12%, precis som godis, snacks, läsk o.s.v. Dessutom blir förhållandet godis/läsk/snabbmat <-> all annan nyttig mat riktigt stort, de skulle behöva höja momsen på de förstnämnda produkterna med sjukt mycket för att ens få ned momsen på allt annat med 1%-enhet.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

Tja, det måste inte finnas en koppling men..
* Utan koppling kommer ALLA att gnälla och vilja sänka momsen på sina varor (och det finns onekligen hälsosammare saker att sänka momsen på än spel).
* Problemet med att definiera vad som är läsk, godis & skräpmat skulle förstärkas när livsmedelsföretagen ändrade sina produkter för att kringgå lagen, fifflade och undanhöll fakta för att slippa den höjda momsen.
* Jag tvivlar starkt på att en momssänking skulle påverka prissättningen i ländgen, pengagirigt och utlandsstyrt som den marknaden är.
Ett spel som kostar 400 kr + 25% moms = 500 kr skulle kosta 424 kr med 6% moms.
Det är så pass lite att det skulle kunna försvinna på ett år, i o m att folk hade köpt spel iaf.
Ledsen, men det är alltigenom ett kasst förslag...


signatur

yolo

Medlem

125ks billigare tvspel tackar jag för iaf. o köper man mer än ett spel om året så sparar man ett par hundralappar. Men visst jag kan hålla med dig att om det även skulle gå igenom så troro jag inte butikerna sänker sina priser

Inaktiv

Att hon blir "utskrattad" i riksdagen för sin motion visar på vilken mental efterblivenhet alt. mognad som råder i Sveriges riksdag...

Medlem

vad är momsen på film?
vad är momsen på böcker? (6%, that I know)
vad är momsen på spel?

räknas alla dessa som kultur? (ja)
varför inte behandla dom jämställt då?


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Werzion:

vad är momsen på film?
vad är momsen på böcker? (6%, that I know)
vad är momsen på spel?

räknas alla dessa som kultur? (ja)
varför inte behandla dom jämställt då?

Film och spel säljer bra redan, böcker gjorde inte det förrän momssänkningen.
Sen så ska vi inte glömma musik, är det inte kultur det med? Ska vi inte sänka momsen där också?
Då ska vi väl sänka momsen på konsertbiljetter, bio... nöjesparker?
Nä, det finns helt enkelt inga hållbara argument, därför blev hon utskrattad.


signatur

yolo

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:

Tja, det måste inte finnas en koppling men..
* Utan koppling kommer ALLA att gnälla och vilja sänka momsen på sina varor (och det finns onekligen hälsosammare saker att sänka momsen på än spel).
* Problemet med att definiera vad som är läsk, godis & skräpmat skulle förstärkas när livsmedelsföretagen ändrade sina produkter för att kringgå lagen, fifflade och undanhöll fakta för att slippa den höjda momsen.
* Jag tvivlar starkt på att en momssänking skulle påverka prissättningen i ländgen, pengagirigt och utlandsstyrt som den marknaden är.
Ett spel som kostar 400 kr + 25% moms = 500 kr skulle kosta 424 kr med 6% moms.
Det är så pass lite att det skulle kunna försvinna på ett år, i o m att folk hade köpt spel iaf.
Ledsen, men det är alltigenom ett kasst förslag...

"När förändringens vind blåser. Bygger du vindskydd eller vindkraftverk?"

Nu gäller det att tänka konstruktivt!

1) Jag tror knappast alla skulle vilja ha sänkt moms på allt bara för att man sänker den på TV & Datorspel. Så var inte fallet med den nya bokmomsen och så blir inte fallet med en ev. ny TV & Datorspels moms.

2) Förslaget om att höja moms på godis o.s.v. var bara ett förslag. Man skulle kunna tänka sig att återinföra förmögenhetsskatten istället igen t. ex, politiken är full av möjligheter. Vad gäller definitionen av onyttiga och nyttiga produkter kan det knappast vara ett problem. Regeringen har ju redan varit ute och surrat om att man funderar på att börja märka alla produkter med en hälsotabell: Grönt - Gult - Rött, där grönt är nyttigast och rött onyttigast.
Detta ska definieras av en expertpanel och för staten är det då bara att lägga en högre moms på de röda produkterna.

3) Om vi kollar på normalpriset på ett PC-spel, som är 399-449 så hamnar vi på 338-380 istället med en 6% moms. Det tycker jag är ett stort prisfall som antagligen skulle locka fler att köpa mer spel.
Konsolspel som ligger på 599-649 blir priset istället 508-550:-.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

Vad kan jämföra sej med böcker? Läsande anses ju vara "bra" och vem skulle kunna påstå att deras produkt är lika bra? Livsmedel har redan lägre moms så det faller bort.
Spel däremot.. vilka konkreta anledningar finns det att sänka priset på spel? På sistone har det ju uppmärksammats med tv- och datorspelsmisbruk så det finns snarare en vilja att få barn/undomar att minska sitt spelande.
Återinföra förmögenhetsskatten kommer INTE denna regering att göra och nästa (sosse-) regering kommer väl knappast att vilja finansiera en skattesänkning utan snarare något välfärdspaket (fixa till A-kassan t ex).
Som jag redan nämnt, en momssänkning garanterar inte en reell prissänkning, troligen (enl mej) kommer priset att sänkas något till en början för att så småningom gå tillbaks till samma nivå som folk betalar idag. Momssänkningen kommer m a o att rakt ner i säljarnas fickor.

Men, viktigast av allt: Det finns inget politiskt intresse att sänka momsen på spel då man skulle skapa en debatt i media där en stor del av föräldrar med barn hemma, pensionärer, moralister o s v skulle vara emot dom som genomförde förslaget.


signatur

yolo

Inaktiv

Vad är moms igentligen? tributskatt för att få verka? och varför ska då spel utvecklade i andra länder köpta därifrån utan mellanhand mervärdesskattas?.

MFC
Medlem

Hur kan man bli utskrattad för något sånt?

Säger mer om de övriga folkvalda.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Vad kan jämföra sej med böcker? Läsande anses ju vara "bra" och vem skulle kunna påstå att deras produkt är lika bra? Livsmedel har redan lägre moms så det faller bort.
Spel däremot.. vilka konkreta anledningar finns det att sänka priset på spel? På sistone har det ju uppmärksammats med tv- och datorspelsmisbruk så det finns snarare en vilja att få barn/undomar att minska sitt spelande.
Återinföra förmögenhetsskatten kommer INTE denna regering att göra och nästa (sosse-) regering kommer väl knappast att vilja finansiera en skattesänkning utan snarare något välfärdspaket (fixa till A-kassan t ex).
Som jag redan nämnt, en momssänkning garanterar inte en reell prissänkning, troligen (enl mej) kommer priset att sänkas något till en början för att så småningom gå tillbaks till samma nivå som folk betalar idag. Momssänkningen kommer m a o att rakt ner i säljarnas fickor.

Men, viktigast av allt: Det finns inget politiskt intresse att sänka momsen på spel då man skulle skapa en debatt i media där en stor del av föräldrar med barn hemma, pensionärer, moralister o s v skulle vara emot dom som genomförde förslaget.

Böcker är bra men även de varierar i kvalitet.
Blir vi bättre människor av att läsa månadens deckare? en sådan bok skulle rätt detaljerat kunna beskriva hur ett mord kan genomföras.

Livsmedel faller inte alls bort.

Men även om prisskillnader försvinner över tiden så lär ju lönerna stiga och på så sätt håller man ändå vid det lägre priset. Och man kommer säkert kunna beställa varor via försäljare som inte valt att höja priset samt genom steam-varianter. Hur skulle valve kunna krydda priserna i steamshoppen?
Tycker att det är bättre att ge det ett försök än att låta det va och säga. Jaja, allt blir skit ändå.

edit: "föräldrar med barn hemma"
Vad har de att klaga över? Om ett barn spelar så är det väl föräldern som köpt spelet eller så har barnet fått spelt på annat sätt och då spelar priserna ingen som helst roll längre.

Medlem

det blir ju skitbra, och eftersom datorspelande är en hobby så ska alla andra hobbys likställas med det. alltså förväntar jag mig 6% moms på datorkomponenter, cyklar, fiskeprylar, motorcyklar osv. osv.

den s.k. bokmomsen infördes för att de stackars korkade medborgarna skulle bli motiverade att börja läsa mer. om det är rätt att försöka styra på det sättet kan diskuteras, men det råder hur som helst ingen tvekan om att behovet saknas när det gäller spel. eller menar någon att svensson spelar alldeles för lite?

red: verkar som döbringer i princip redan sagt allt detdär redan


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar