Vad faan är det som händer i detta jävla land...

Medlem
Vad faan är det som händer i detta jävla land...

Vill gärna ha en diskussion men jag är så förbannad nu så detta inlägg förmodligen kommer te sig stötande.

En grupp snorungar som kallar sig "gäng" terroriserar och hotar en familj under en lång tid, 3 polisanmälningar men inget händer...
Rädsla och förmodligen vansinne driver en äldre karl till att döda respektive skada 2 av dessa "gängmedlemmar".

Och nu postas hotelser via Lunarstorm (vilket i sig borde säga rätt mycket om mognaden i dessa "gängmedlemmar") där den redan terroriserade familjen nu ska slaktas, brännas, dödas och så vidare...

Jag är ledsen över de anhöriga till båda sidor i den här historien. De som förlorat en son, bror, pojkvän, bästa kompis.
Eller de vars liv vart ett rent helvete, och nu är helt raserat pga faderns agerande.

När det gäller fadern så vill jag tycka att han borde ställas vid galgen även han, men kan inte undgå att känna med honom. Jag hade själv inte tolererat att ett gäng jävla barnrumpor går an som de har gjort, och om polisen absolut inget gör så måste man ju ta saken i egna händer...Eller?

MEN, jag är inte det minsta sorgsen även att en ungdomsligist och blivande samhällsmarodör nu är död. Jag hoppas det där förbannade "gänget" nu splittras eller att samtliga medlemmar går samma öde till mötes. Förhoppningsvis mognar de en aning medans de gråter sig till söms de kommande nätterna men det är väl att hoppas för mycket...

Om alla jävla värdelösa föräldrar i detta värdelösa jävla land kunde sköta sitt jobb som förälder, eller ge faan i att knulla runt, så skulle problemet inte finnas...
Men våldet och den totala respektlöshet för ALLT som dagens ungdomar har kommer förstöra detta land helt och hållet.

Föräldrar uppfostrar inte sina barn och lägger ansvaret på lärare, lärare som inte ens får ta mobilen av en elev eller skicka dem från klassrummet. Läraren som, efter ett slag i ansiktet, inte får dela tillbaks en örfil utan att bli anmäld, avskedad och uthängd.

Lärare är rädda, föräldrar är rädda, ALLA är rädda för snorvalpar som fortfarande inte kan någonting om livet. Och eftersom det idag inte finns någon som tvingar in kunskap bakom deras flottiga pannor så lär de sig ingenting, gör som de vill, och slutar upp som idioter, kriminella, socialfall eller nått annat jävla värdelöst skit.

Och folk vill att 16-åringar ska få rösta...Det blir sista spiken i kistan, och ett enorm uppsving för alla extremhöger/vänster partier.

Inte faan vill jag sätta ett barn till livet i ett land som detta.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Måste hålla med. Någorlunda oturligt att ungen dog, men han hade enbart sig själv att skylla. I det här fallet känner jag nog mer för pappan, även om valet att gå ut med geväret kanske inte var det bästa.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

det är helt enkelt så att dom flesta föräldrar blundar för det deras ungar gör.

och dom flesta föräldrar har noll koll på vad deras ungar gör på dagar å kvällar,
det finns knappt nån uppfostran längre för föräldrar verkar tro att det räcker att skaffa mat å kläder till ungarna sen är det bra.

Medlem

Kan inte annat än att hålla med, samhället är verkligen på väg rakt ner i rännstenen. Det är en ond cirkel som är väldigt svår att stoppa. En unge som inte fått någon bra uppfostran blir med stor sannolikhet ingen vidare förälder själv, och ungen till den föräldern blir i sin tur en dålig förälder osv...

Medlem

i sånna härna saker undrar jag, har barn inga föräldrar idag?
uppfostra era barn!

skäms på dom som inte gör nått.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

tycker inte det är synd att snorungen dog, däremot att pappan kommer bli straffad.

hans, hans son och hans familj och nära har redan haft ett rent helvete till liv i en lång tid.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Jag tycker personligen inte synd om vare sig den som dog, den som vart skadad eller deras kompisar som var med. Kanske de resterande inser vad som händer när man går för långt nu. Det här är för vanligt i Sverige nu, polisen är rädda för att ingripa då det handlar om ungdomar för att de i princip riskerar sina jobb eftersom att den svenska polisen har mindre rättigheter än uteliggare idag.

Detta är samma fenomen som då snorungar runt 10-12 står och skriker på äldre personer och så fort någon så mycket som tittar på dem snett skriker de att de ringer polisen och står där och ser uppkäftiga ut.

Satt och funderade på det en dag, hur reagerar en sådan unge den dagen någon helt enkelt tänker "Jaja, några månader i fängelse kan jag ta för detta...." och sedan slår honom sönder och samman utan någon som helst hänsyn till ålder? Ska det måsta gå så långt innan vissa fattar att de inte är odödliga?


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Polisen hade ju sagt till pappan samma dag.

"Ring om det händer något, annars kan vi inte göra nånting".

Pappan borde få medajl för sitt civilkurage.


signatur
Medlem

Alltså, jag förespråkar inte en polismakt som den USA skyltar med, men "Övervåld" är en term som borde tonas ner rejält i min mening, man säger att våld inte löser något, nog fan kan det göra det alltid, vissa personer måste i princip blöda ordentligt innan de blir medgörliga även då det är poliser som ska gripa dem.

Fattar inte att poliser utsätter sig för sånna risker då de så fort de använder batong, pistol eller händerna riskerar sina jobb pga "övervåld" eller liknande. Vi gav dem träning, vapen och en batong av en anledning, inte för att de ska se häftiga ut.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem
Medlem

Att skjuta var väl inte den smartaste lösningen, men vissa ungar verkar inte fatta vad som gäller innan de stirrar in i en gevärspipa.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Youtube-proffs

Tycker att farsan borde gått på gym, biffat upp sig , flexat sina muskler och blivit galen så hade de små fjortisarna bajsat i byxan.

Onödigt att skjuta pojkvaskern dock. Förstår inte hur man kan vara rädd för sånna här sketungar. Går ju alltid att lösa på något sätt. Antagligen med föräldrarna, eller med våld. Helst med föräldrarna då.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

har läst
http://www.kvp.se/nyheter/1.872731/familjen-berattar
-sjalv-om-dodsskjutningen

nu, och jag tycker att den där mannen i 50års åldern har gjort sin plikt, försvarat som fru, sina/sitt barn och sina ägor.

inga tårar ifrån mitt håll.

VART är föräldrarna? vart är uppfostran?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

VART är föräldrarna? vart är uppfostran?

Troligen hemma och super upp socialbidraget.


signatur
Medlem

Baserat på det jag läst och om man tar det för fakta så tycker jag synd om familjen som fått stå ut så med terrorn.

"Vad faan är det som händer i detta jävla land..."
Inget... Och det är det som är problemet.

Inaktiv
Skrivet av Polish:

Tycker att farsan borde gått på gym, biffat upp sig , flexat sina muskler och blivit galen så hade de små fjortisarna bajsat i byxan.

Onödigt att skjuta pojkvaskern dock. Förstår inte hur man kan vara rädd för sånna här sketungar. Går ju alltid att lösa på något sätt. Antagligen med föräldrarna, eller med våld. Helst med föräldrarna då.

i flera fall så tror föräldrarna mer på sina barn än på nåt främlingar säger.

Inaktiv

För att anhålla en 15-17 åring måste det finnas "synnerliga skäl" enligt Sveriges Rikes Lag. D.v.s. måste det finnas typ 5 gånger mer bevis för att häkta en 17-åring än en 18-åring till exempel, rätt lamt egentligen. Det medför ju att det inte finns en likhet inför lagen, eftersom man häktas olika beroende på vilken ålder man har. Ett brott är ett brott, varför tveka med det?


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

polisen lämnar dessa fall till sociala, och socialkontoren har fullt upp med all annan skit som pågår.

att våld inte löser något är iof delvis sant. den trakasserade familjens liv blir ju inte bättre nu. pappans liv blir definitivt inte bättre.
och, baserat på vad snorungens kompisar skriver på sina lunarstorm så har de inte lärt sig ett jävla skit.

DÄREMOT så tror jag att övriga gäng av trakasserande snorvalpar landet runt kommer tänka om innan de bröstar sig mot vilken stackars familj de nu valt att terrorisera.
Så våld löser nog nått i slutändan.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

har läst den där artikeln nu och vill korrigera mina uttalanden.

Om det som står i artikeln stämmer, vilket är högst troligt, så förtjänar snorungarna det de fick, och mannen är i allra högsta grad en första klassens hjälte!

Synd bara att den andra ungjäveln inte strök med också...
INGEN ska behöva stå ut med det som familjen fick ta emot, INGEN.

Jag hade ALDRIG tillåtit det, om jag så ska in i fängelse på kuppen skulle inga jävla pubertetsoffer få trakassera mig på det viset.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

har läst den där artikeln nu och vill korrigera mina uttalanden.

Om det som står i artikeln stämmer, vilket är högst troligt, så förtjänar snorungarna det de fick, och mannen är i allra högsta grad en första klassens hjälte!

Synd bara att den andra ungjäveln inte strök med också...
INGEN ska behöva stå ut med det som familjen fick ta emot, INGEN.

Jag hade ALDRIG tillåtit det, om jag så ska in i fängelse på kuppen skulle inga jävla pubertetsoffer få trakassera mig på det viset.

Instämmer helt.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Fan för poliserna att det ska ta en sån jävla tid också. Typiskt.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Jag brukar vanligtvis vara en sån som manar till besinning, hävda att så kallade hårdare tag sällan har avsedd effekt och så vidare, men...

Nej, jag känner ingen sympati för dom där glinen. Dom visste vad dom gjorde, kom inte och försök säga något annat, och nu fick dom (låt gå för ovanligt brutalt) känna på konsekvenserna. Det här kunde ha stoppats långt tidigare, och dom har bara sig själva att skylla. Hårt sagt? Kanske. Sorglig historia? Absolut. Men min medkänsla ligger hos pappan. Kan inte ens föreställa mig hur han måste må just nu.


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem

Känns hoppfullt att läsa många responser här på FZ. Står stolt med i klungan av sympati för familjen. Var människa kan bara stå ut till den vissa droppen, sedan brister det. Det är känt att bråkstakar, särskilt en som inte utvecklat tänkande kring konsekvenser av handlingar, testar gränser och annat dumt.
Jag har inte läst mig in på det hela ordentligt, mer än nån artikel och det man hört, och jag tror denna stora uppmärksamheten fallet fått är på grund av den "kontroversiella" sympatin många svenskar nu har för fadern i detta fall, och jag hoppas verkligen att detta leder till någon positiv utveckling. Handlar inte om att straffa någon, som så ofta förr, utan ändringar i system och finansiella prioriteringar, som inte kan komma för tidigt, som det ser ut.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

Tycker de förtjänade att bli skadade respektive dödade, ingen ska bli utsatt för detta.

Tycker poliserna borde gjort något tidigare istället för att sitta på sina rövar lika föräldrarna till glinen.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

många ungdomar som halkar snett och är på väg utför har växt upp utan uppfostran, ansvar och aldrig fått känna konsekvenser av de misstag och fel de gjort.

en 16åring är långt ifrån vuxen/mogen och kommer förändras enormt innan de är 21. men om de som 16åring haft en sådan konsekvenslös och regelfri uppväxt, krävs det dels att de får börja känna av konsekvenserna av sitt agerande, och dels att vuxna människor verkligen försöker tvinga i dem sånt de redan borde lärt sig tidigare i sin barndom.

Det fungerar inte att be dem snällt och tänka på sin framtid, de bryr sig helt enkelt inte. Man måste TVINGA in kunskap och ansvar i dem. Det skulle säkert inte fungera på alla, men jag tror de flesta skulle mogna rejält om de utsattes för detta under några års tid.

Jag pratar om en typ av tvångsvård, inte en omplacering där problembarn placeras i en ny, snäll och omsorgsfull familj som kommer ringa socialen gråtande och förtvivlad så fort ungen gör något dumt, utan en isolering från alla möjligheter att återuppta sitt stökiga liv, men med alla möjligheter att göra rätt ifrån sig. Om de visar förändring och ansvar samt konsekvenstänkande ska de belönas och kanske inser de under årens gång att detta är ett bra mycket bättre liv än de vart på väg emot.

Dessa 16 och 15åringar som överlevde har nu fått känna av konsekvenserna av sitt agerande, och på ett väldigt brutalt sätt.
Men om ingen tyglar dem, och får dem att förstå att det var deras EGET agerande som orsakade deras kompis död, så kommer denna nya känsla de känner att eskalera i våld och ännu mer problem. Dessa ungdomar måste tas omhand NU om det är tänkt att vi ska försöka hjälpa dem (och oss) till ett bättre liv.

Jag vet inte vad man kan göra för att stoppa det eskalerande våldet och den helt förkastliga rangordning vi har i dagens samhälle, men första steget är att sluta acceptera dagens situation, och förhoppningsvis får vi det resultatet efter helgens händelser.

Jag är less på tomma ord, facebook grupper, och tysta minuter, kan ingen som har möjlighet att förändra något ta sitt jävla ansvar och få nått gjort. Om inget görs kommer vi om 20 år måsta sitta tyst 8 veckor om året...

edit:
Om till alla som säger att polisen borde göra något, till viss del stämmer det, men dagens lagar och byråkrati gör det i många fall omöjligt för polisen att agera när det gäller mindreåriga.

Det lämnas åt socialen och socialen har samma problem där. Byråkrati och bestämmelser stoppar dem från en massa åtgärder som skulle kunna hjälpa/stoppa/förändra MASSOR med människors liv, unga som gamla.

Polisen och socialen gör (oftast) allt de kan, men problemet ligger i byråkratin. Varje år försvinner mer och mer av deras befogenhet till åtgärder så snart kan de lika gärna lägga ner alltihopa och se på när landet brinner ner.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Kan någon förklara kort vad 15/16 åringarna gjorde mot familjen?

Medlem
Skrivet av dcxs:

Kan någon förklara kort vad 15/16 åringarna gjorde mot familjen?

Läs:

http://www.kvp.se/nyheter/1.872731/familjen-berattar
-sjalv-om-dodsskjutningen

2 års trakasserier, förnedring, dödshot, vandalism, förtal, stöld och förföljelse...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

kalla mej kall men jag känner mer för mannen som sköt än för anhöriga till 15åringen

jag kan inte säga själv exakt vad jag hade gjort men hade jag haft en hagelbössa i stundens hetta så kanske hade jag gjort samma sak

Medlem

Instämmer här med. Det är kanske hemskt att säga det men jag struntar fullständigt i de anhöriga till pojken som blev skjuten. Jag hade aldrig gått så långt att jag hade skjutit någon, däremot hade jag tveklöst sett till att ungjävlarna inte kunnat gå själv på ett bra tag. Känns som att straffet för misshandel är relativt lindrigt jämfört med skiten som familjen fått stå ut med i två års tid.

Inaktiv
Citat:

Familjen i Rödeby talar ut om trakasserierna och hoten som slutade med katastrof

Det började som trakasserier och slutade med ren förföljelse och dödshot.

Nattlig telefonterror, mobbning, skadegörelse, stölder och vandalisering eskalerade och slutade med katastrof.

Nu talar familjen i Rödeby själva ut om händelserna som ledde fram till hagelskotten som dödade en 15-åring och skadade en 16-åring natten mot lördag.

Samtidigt fortsätter hoten mot dem.

Terrorn tog fart på allvar redan 2005.

Idag valde familjen till den man som häktats för mord och mordförsök att skriva ner och offentliggöra sin berättelse om händelserna som föregick den katastrofala sammanstötningen natten mot lördag.

– Vi tänker mycket på de andra drabbade, på pojkarnas familjer, säger de i ett pressmeddelande som överlämnats till Blekinge Läns Tidning.

Familjen berättar att man ansatts hårt av media, men också förstår behovet av information och därför väljer att ge sin version i ett långt skriftligt utalande till BLT.
Grova hot

I pressmeddelandet berättar familjen om hur de utsatts för grova trakasserier, hot och skadegörelse under flera års tid från ungdomsgänget.

Vänner och bekanta har “på ett aggressivt sätt” uppmanats att sluta umgås med familjen.

Man har fått meddelanden om att “alla handikappade skall utrotas”.

Familjens telefonnummer las ut på internet med uppmaningen till alla som läste att ringa numret och skrika på nätterna.

”Det inleddes med ständigt upprepade nattliga telefonsamtal där förnedring och hot var återkommande inslag. Situationen eskalerade genom att någon började sprida samma budskap på Internet. Man skapade exempelvis användarnamn på Lunarstorm som överensstämde med den nu anklagade 50-åringen och dennes hustrus identiteter.” skriver familjen.

Den 19-årige sonen i familjen har vid ett stort antal tillfällen utsatts för verbala och även fysiska hot. Han har blivit prejad och knuffad när han kört moped.

Efter en allvarlig incident vågade mamman inte låga sonen köra ensam längre.
Ständig skadegörelse

“När hustrun vid ett tillfälle eskorterade sonen och hans kompis blev de ifattkörda av några mopedister som, prejade hennes bil och slet upp bakdörren. När de stannade körde mopederna runt dem i cirklar” berättar familjen.

De beskriver också en ständig vandalisering och skadegörelse på familjens gård.

”Den nattliga skadegörelsen på familjens egendom kunde bestå i klotter, sabotage av fordon, stölder av bland annat en moped och uppklippta fårstängsel. Familjens brevlåda har tömts på försändelser samt saboterats så många gånger att man gett upp försöken att ha en egen låda. Numera tvingas familjen ha sin post eftersänd till en annan adress.”

Upptakten till tragedin började redan under fredagen med flera allvarliga händelser.
Prejad av vägen

”Tre ungdomar på en moped körde i hög fart upp längs bilen och slet upp förardörren. I situationen tappade mannen för tillfället kontrollen på bilen och kom över på andra körbanan”.

Ett par timmar senare förföljdes och hotade mamman ytterligare en gång.

På kvällen innan skotten beskriver familjen hur den 19-årige sonen flera gånger blir uppringd hemma och hotad till livet.

Gänget upptäcks inne på gården när de välter en soptunna.

Samtidigt kommer mamman i familjen hem.
Hotade med tillhyggen

”Mot bilen kommer då en av ynglingarna beväpnad med en planka varpå mamman känner sig hotad, får i backen på bilen och lyckas köra iväg från platsen. Hon ringer 112 och blir kopplad till en telefonkö, där hon får vänta som hon upplever det "en evighet" tills hon får prata med en polis” skriver familjen.

– Jag berättar att det finns folk i trädgården med tillhyggen, att jag inte vågar gå in och att barnen befinner sig i huset, säger mamman som ber polisen att skicka en patrull till gården, berättar kvinnan.

Polisen uppmanar nu mamman att hålla sig därifrån tills man hinner fram.

Även sonen ringer nu polisen eftersom gänget är på väg mot huset med tillhyggen.

Det är i detta läge som den 50-årige pappan bestämmer sig för att gå ut med hagelbössan.

Exakt vad som händer här vill familjen inte berätta, med hänsyn till den kommande rättegången.

Men man skriver att ”efter en stund kommer han in, tar över telefonen och säger att han skjutit två personer.”

Det tog 20 minuter för den första polisbilen att hinna fram.

Flera polisanmälningar har gjorts under de två år terrorn pågått.

Socialtjänsten säger idag att man inte hört talas om problemen alls.

-----------------------------------------------

Man kan ju fråga sig vad dessa ungar har för liv egentligen. Att förfölja en hel familj grundat på att en är handikappad är sjukt, och att samhället inte hjälper familjen är ännu sjukare.

Ungarna borde låsts in på en psykosocialanstalt tills de skaffat sig en rimlig människosyn.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Skriv svar