Ett par paralleller till Muhammed-rondellhundar

Inaktiv
Ett par paralleller till Muhammed-rondellhundar

Jag vill INTE starta en tjugosidors diskussion om fenomenet intolerans eller nåt, utan bara skriva ner en observation.

Då det blir protester ifrån båda håll när rondellhundar föreställandes en religiös figur upprör några, så bör man kunna se efter paralleller till sådant som händer på mer nationell nivå, som drar till sig intoleranta och/eller väldigt arga människor. Sådant som finns, men inte diskuteras på samma sätt. För när det upprör just muslimer, så är det spektakulärt i mångas ögon, for some reason. ^^

Jag tänker först på något som hände samtidigt som rondellhundarna protesterades emot. De som protesterade då anklagades för att vara antidemokratiska, emot yttrandefriheten och extremister..
Samtidigt så ville några klubbledningar slå ihop ÖIS, GAIS och Häcken.
Det tog ett par dagar sedan de planerna föreslagits, till att de lades ner pga mordhot och 'uppenbar fara för person'.
Är fotboll så jäkla mycket heligare än religion för oss, att vi inte kan diskutera sådant beteende på samma sätt?

Sen läste jag precis idag om hur någon högerextrem grupp tagit på sig skulden för att en konstutställning föreställande 'udda sex' förstörts.
Men folk verkar inte dra samma paralleller till den yttrandefrihet som känns så viktig när folk blir sura över rondellhundar.
Är det inte lika viktigt att få visa vad man vill på konstgallerier Oavsett om det upprör vissa muslimer eller vissa högerextrema?

Men ändå är debatten helt annorlunda, eller nästintill obefintlig, när det inte kan anknytas till religion etc..

Det kanske är eftersom det finns människor som är motiverade att blåsa saker ur proportion, i rondellhundarnas fall.

Som sagt bara en reflektion, ta det inte som mer än en tankeprovokation.

Medlem

Är nog snarare så i de flesta fall att människor är jäkligt snabb att spy ur sig en massa galla så länge det inte är något som ligger dem själv nära hjärtat.

Angående rondellhundarna så tycker jag att det är konstigt att folk blir så upprörda att man börjar mordhota folk.
Har full förståelse för att man enligt deras tro inte får avbilda Muhammed osv, men nu är det ju så att Sverige är både demokratiskt (yttrandefrihet har vi också) och kristet så det är väl bara att gilla läget eller flytta.

Undrar vad som skulle hända om nån smackade upp en Jesus rondellhund i ett muslimskt land?

Förövrigt finns det i mina ögon inte nåt mer skrämmande är religiösa fanatiker (oavsett tro).


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

Samma sak skulle nog inte hända, dock så skulle det bli stora rubriker och ett hat mot muslimer skulle fortfarande späs på, sen så är väl länder i mellanöstern (där majoriteten faktiskt är muslimer) ganska liberala när det gäller religioner?

Sen så är ju inte Jesus lika helig som Mohammed, snarare motsatsen


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Fotboll är tydligen vår nya religion, d v s källa till meningslös fanatism.
För någon månad sedan läste jag om en fotbollsdomare som blivit misshandlad, på en division 7 -match.
Jag menar, vafan, här hemma finns inte ens någon division-7...
Det är ungefär som att spöa upp sin kompis för att man förlorar en LAN-match.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Fotboll är tydligen vår nya religion, d v s källa till meningslös fanatism.
För någon månad sedan läste jag om en fotbollsdomare som blivit misshandlad, på en division 7 -match.
Jag menar, vafan, här hemma finns inte ens någon division-7...
Det är ungefär som att spöa upp sin kompis för att man förlorar en LAN-match.

Läste nått liknande på aftonbladet för inte så längesen . Det var en Somalisk person som dömde en match . Han dömde gul kort för att en spelare A glidtacklat spelare B och då sa spelare A jävla ne**r till domaren . Då fick han rött kort och då plötsligt jagade dom han och sparkade han i ansiktet elr nått sånt . Kommer inte riktigt ihåg nyheten men det kanske var den du menade elr en liknande

Inaktiv
Skrivet av prophetic:

Det kanske är eftersom det finns människor som är motiverade att blåsa saker ur proportion, i rondellhundarnas fall.

...eller kanske är det så att mordhot smäller högre på löpsedlarna.

Medlem

finns idioter i alla klasser av samhället och i alla delar av världen...

sedan att 2000 demonstrerar och bränner flaggor nere i något mellanöstern-land med stor fattigdom och utan utbildning och med ledare som använder religion som redskap för att få och utnyttja makt kan jämföras med att 20 kristna skulle göra samma sak i valfri park... det skulle troligen inte ens bli en notis
(men nu har aftonblaskan m.m. full rapport från demonstrationerna och öser på med superlativ m.m för att tjäna pengar på lösnummer...)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv
Skrivet av teX:
Skrivet av prophetic:

Det kanske är eftersom det finns människor som är motiverade att blåsa saker ur proportion, i rondellhundarnas fall.

...eller kanske är det så att mordhot smäller högre på löpsedlarna.

Hm? Som jag skrev så mordhotades folk även i samband med snacket om att slå samman fotbollslagen.

Inaktiv

nåt annat som hände under tiden var att metro vägrade publicera bush-kritiska helsideannonser i usa (metro är för något som kommer från sverige, och koncernen finns här som jag förstod det)
DET är för känsligt för att publicera.. men det är samtidigt varenda tidnings jävla PLIKT att publicera rondellhunden?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Utan motiv att starta långkörare, prophetic, så tror jag man lyckas ganska bra om man tar upp samhällskritiska eller ansett kontroversiella ämnen.
Samma sak i denna fråga, angående tidningar, så skriver de ju bara om saker som folk vill läsa. När man kommer till kritan (vad ska man dit och göra?) så är det fortfarande företag och de har inkomst och anseende att tänka på. Vad som kan tyckas intressant/av vikt i den förnuftiges ögon, skrivs ned i en annans. Oavsett så håller jag med i din tankegång och alltför mycket är för vrickat. Som en och annan påpekat så finns det väl alltid någon djuprotad fanatism i var kultur, och som sagts, fotboll är mer heligt än religioner, här. Fanatism är aldrig bra, kort sagt, oavsett färg.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

1
Skriv svar