Nordisk union

Medlem
Nordisk union

En nordisk union - är det en utopi? Är det möjligt? Är det kanske rent av en dystopi? Personligen tror jag inte att det varken är en utopi eller en dystopi.

Nordiska Unionen vs Europeiska Unionen:
I jämförelse är NU bättre i många, många fler avseenden än EU.

Makten.
- Just nu är makten centrerad i Bryssel. Vi mindre länder i Europa har mycket lite att säga till om. Dessutom pekar mycket mot att EU håller på att sakta utvecklas till en diktatur.
- I NU skulle alla nordiska länder ha ungefär lika mycket makt och varje land skulle ha en stark röst.

Byråkratin i EU.
EU bestämmer att morötter inte får vara böjda, att kor måste vistas inomhus (som om inte bönder med sekel av erfarenhet vet själva hur de ska behandla sina egna djur) och en massa andra saker som vi i Sverige och Norden måste anpassa oss efter. Se föregående punkt.

Naturresurserna och ekonomin i Norden.
- Norden har enorma naturresurser: Olja, skog, fisk och malm - bara för att nämna några som vi har väldigt gott om. Dessutom har vi en strategisk kontroll över Östersjön och ett starkt försvar (särskilt Finland, det är bara att referera till Andra Världskriget så förstår man).
- De nordiska länderna har också en väldigt stark köpkraft och bra BnP. Tillsammans skulle allt bli ännu bättre.

Stormaktstänkande? Inte precis.
Alla de nordiska länderna har under långa tidsperioder varit i många och långa unioner. Det har misslyckats av olika orsaker. Ofta på grund av felaktig maktbalans. Är tankarna om NU bara ett utopiskt stormaktstänkande? Faktum är att vi skulle bli en stormakt ekonomiskt, land- och befolkningsmässigt, ja. Men nästa punkt är för mig den viktigaste:

Det historiska, kulturella och känslomässiga:
Som sagt har vi nordiska länder alltid haft starka band mellan oss. Skandinaviskan är i princip bara grova dialektala skillnader. Svenskar, norrmän, danskar och finnar har en speciell hatkärlek till varandra (med betoning på kärlek ). Norden känns hemma. Vi har ju i princip varit samma land under långa tidsperioder. Det är bara synd och onödigt att splittra upp oss och isolera oss från varandra när vi blir så starka tillsammans (på alla möjliga vis) och när vi kan ha så kul tillsammans.

Synd att Kalmarunionen kollapsade på grund av dålig maktbalans. Jag tror att vi kan göra bättre än våra förfäder!

Vad tror Du?

Medlem

Anledningen att svenskar vill unifiera Sverige och Norge åter, kan jag tänka mig ha en del med deras ojletillgångar att göra.
Men jo, jag tror inte så mycket på den här globaliseringen som sker, med EU bland annat.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

nej o åter nej


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Fjornsvavne:

Anledningen att svenskar vill unifiera Sverige och Norge åter, kan jag tänka mig ha en del med deras ojletillgångar att göra.
Men jo, jag tror inte så mycket på den här globaliseringen som sker, med EU bland annat.

För mig är det absolut inte bara en ekonomisk fråga. Jag är övertygad om att jag hade tyckt exakt likadant även om Norge inte hade någon olja alls.

Btw... alla norrmänn som jag har träffat älskar Sverige. ^^

Medlem

Bara vi inte blir fattigare än nu(inte för att vi svenskar är fattiga egentligen)...

Medlem

Sverige är i topp när det gäller välstånd. Likaså skatt.

Medlem

Till vilket syfte?

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Till vilket syfte?

Vilket syfte unionen skulle ha? Jadu... ungefär samma syfte som EU - fast inom Norden.

Samma valuta, lätt att flytta och resa inom Norden, gemensamma kanaler, gemensamma satsningar etc etc...

Syftet är att stärka relationerna länderna emellan och få ett uppsving gentemot stormakterna.

Medlem

Håller med till fullo!


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

Jag tror jag ska skapa ett parti som förespråkar detta! ^^ Jag har ju fått jättebra respons på flera sidor.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Karmalicious:

Till vilket syfte?

Vilket syfte unionen skulle ha? Jadu... ungefär samma syfte som EU - fast inom Norden.

Samma valuta, lätt att flytta och resa inom Norden, gemensamma kanaler, gemensamma satsningar etc etc...

Syftet är att stärka relationerna länderna emellan och få ett uppsving gentemot stormakterna.

Är det inte då bättre om man kan göra det som vi har nu i hela europa istället för begränsat till norden? Ser inte vad som skulle vara bättre med endast nordiska länder.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Karmalicious:

Till vilket syfte?

Vilket syfte unionen skulle ha? Jadu... ungefär samma syfte som EU - fast inom Norden.

Samma valuta, lätt att flytta och resa inom Norden, gemensamma kanaler, gemensamma satsningar etc etc...

Syftet är att stärka relationerna länderna emellan och få ett uppsving gentemot stormakterna.

Är det inte då bättre om man kan göra det som vi har nu i hela europa istället för begränsat till norden? Ser inte vad som skulle vara bättre med endast nordiska länder.

Hela Europa är, som sagt, för stort och oöverskådligt.

Medlem

Jag tycker att vi skulle ha union med Norge men kalla det för Svea Rike

Medlem
Citat:

Är det inte då bättre om man kan göra det som vi har nu i hela europa istället för begränsat till norden? Ser inte vad som skulle vara bättre med endast nordiska länder.

Bättre inflytande. Sen så behöver man inte ta hänsyn till länder 100tals mil ifrån. Utan "endast" bry sig om hur det är i ens omgivning.

Inaktiv

Jag är emot både EU och en NU.


signatur

supernoodle strikes again

Medlem

http://www.nordiskunion.nu/

*EDIT*
Synd att de är så politiska, bara. Deras huvudmål hade ju enbart kunna att vara att ena Norden - och sen bildas det nya partier som man kan välja. Själva NU ska inte ha nån speciell politisk inriktning!

Medlem

Om man nu tycker att det är svårt att ta hänsyn till folk som bor 100-tals mil bort så förstår man ju varför som det ser ut som det gör. Norrlänningar tycker att det är svårt att relatera till stockholmare, och tvärt om.
Varför skulle man då vilja skapa en union som gör Sverige större? Fri rörlighet mellan de nordiska länderna har vi haft otroligt länge.

Det verkar mera som ni/du pratar om något ni tycker verkar roligt, och har dålig koll på historia. Vi har redan haft exakt det du efterfrågar (vi har det ju än idag, bara att hela Europa innefattas). Efta hade den fria rörlighet som nu gäller i hela Europa. Iom inträdet i EU lämnade Sverige Efta, men det har ju i praktiken inte ändrat något för gemene man, förutom att vi har större rörlighet då. Så det ni efterfrågar är alltså ett utträde ur EU, och för det finns det redan ett parti. Det heter Miljöpartiet.

Det är ju kul och fint med folk som sitter och grubblar lite, men detta var ju lite för mycket högstadienivå.

Edit: Om man nu känner att EU begränsar en, eller på annat sätt gör att man tvingas ta hänsyn på ett sätt man inte vill, får man gärna utveckla detta vidare och ge exempel på tillfällen då det skett.

Medlem

de nordiska länderna är ganska lika varandra, kulturellt och människorna som bor här. Vi har väldigt mycket samarbete med varandra redan idag.
Jag känner en klar gräns med norden och övriga europa, vilket egentligen borde vara samma sak, men inte är det.

Jag tror att det skulle vara enklare och framför allt snabbare att besluta saker och på nåt vis rättvisare, vi "små länder" skulle få vår röst hörd bättre.

Så jag svarade Ja.

Som vanligt med mig använder jag min lilla klausul, det finns inga garantier att det vore bättre, jag bara tänker mig det så. Det skulle lika gärna kunna vara skit och EU vore guld jämfört med NU


signatur

thank you, come again

Medlem

Men sluta prata i skägget.

Först förmodar du att jag inte vet någonting om Norden alls. Sen utövar du åsiktsdiskriminering genom att kalla NU-idéerna för "högstadienivå".

Hur hade du tänkt att man skulle kunna ta dig på allvar?

För övrigt är efta enbart en frihandelssammanslutning.

Medlem

Vad får någon att tro att vi får mer inflytande om vi LÄMNAR EU? :crazy:


signatur

yolo

Medlem

Dags och ta tillbaka Norge istället tror jag!


signatur
Inaktiv

Nordisk union och ett nordiskt försvar låter inte så tokigt faktiskt.
kanske till och med en nordisk valuta ?

fast finnarna borde byta språk och prata så att vi övriga i norden förstår dom.

som det är nu med finska språket så fattar ingen i norden vad dom säger.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Men sluta prata i skägget.

Först förmodar du att jag inte vet någonting om Norden alls. Sen utövar du åsiktsdiskriminering genom att kalla NU-idéerna för "högstadienivå".

Hur hade du tänkt att man skulle kunna ta dig på allvar?

För övrigt är efta enbart en frihandelssammanslutning.

Hur ska jag kunna ta en diskussion med någon som uppenbarligen inte kan sin historia, eller bemöter något man säger, utan bara känner sig sårad över att man inte har förståelse för att han tycker att han kommit på något nytt. Det är inget nytt. Det är gammalt. Det var inte intressant.
Det var större skillnader förr mellan norden och övriga Europa och t o m då sökte sig nordens länder till resten av Europa.

Misstaget jag gör är att förmoda att du hade någon kunskap i ämnet, eftersom du ändå hade en idé kring det. Åter igen. Det du eftersöker är inte något som inte redan finns. Det gör det. Vi har redan ett ENORMT samarbete mellan de nordiska länderna. Samarbeten som går långt utöver samarbeten vi har med andra länder. Man har kunnat arbeta och verka fritt i norden sedan säkert 40-talet (jag kommer inte ihåg exakt). EFTA gjorde det intressant på riktigt. EU har gjort det ännu intressantare.

NU är högstadienivå. Det är bara att läsa deras manifest. Så åter igen. Rösta på MP. De har i mångt och mycket samma åsikter. Det är bara att ta deras manifest och hålla vid sidan om.
Sedan bjuder ju NU på lite garv då de vill skapa en nation, men inte att man ska skapa samhällsnormer.

Inaktiv

det är nog inte bara norge som har tillgång till olja.

har för mig att det vart tal om provborning i östersjön också för där finns nog en hel del olja också.
så jag tror nog lugnt att med olje inkomsterna så skulle en nordisk union bli väldigt rik och vara inflyteserik i omvärlden.

och så kan vi köpa tillbaks saab och volvo för dom går ju med vinst och blodsugarna ford och General motors går ju med förlust och täcker sina förluster med volvos och saabs vinster.

Medlem

Ja en nordisk union skulle stärka dom goda relationer vi redan har, det enda negativa med EU är att det oftast ställs krav och så som funkar i dom andra länderna i europa men kanske inte gynnar vårat väder eller situation.

Men om vi skulle slå ihop tror jag bara att det skulle kort sikt öka våra ekonomiska intressen, men sen skulle det säkerligen komma tillbaka till hur vi har det nu, sen så är regeringarna emellan ganska olika, och det är väldigt stor chans att eftersom vi har mest folk så blir det vi som bestämmer, möjligtvis om man höll interna val, och sedan fick representanter tillsammans skapa sig ett parti som innehåller 4 partier med olika inriktningar.

Hur det skulle funka vet jag inte, men det är ju en fin tanke om att norden skulle bli på pappret ett helt nytt land, skulle göra det lättare för jänkarna att veta vad vi är för land också
Språket skulle bli riktigt svårt tror jag också, kan tänka mig att det skulle bli för mycket bråk om vilket språk det skulle vara, sverige med sina 9 miljoner invånare skulle såklart säga svenska, norge med sina 3-4 miljoner (eller är det fler?) skulle rösta norska, ja ni förstår bilden


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Vad får någon att tro att vi får mer inflytande om vi LÄMNAR EU? :crazy:

Därför att vi inte har något inflytande i EU ändå. Vi får mer inflytande inom Norden. Vi är ju störst i Norden.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Döbringer:

Vad får någon att tro att vi får mer inflytande om vi LÄMNAR EU? :crazy:

Därför att vi inte har något inflytande i EU ändå. Vi får mer inflytande inom Norden. Vi är ju störst i Norden.

Låter mer som att du romantiserar kring hur det var förut när sverige var en stormakt?
Vi har inflytande, men det ganska litet men såklart är det något
Det enda jag skulle kunna tänka mig ge oss mer inflytande om vi i norden blev just ett land, men se min förgående post om lite mer problem med det.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

undra hur det hade varit om sverige lyckats behålla det vi erövrade.

för vi tog en bra bit av både våra grannländer och europa.

tänk om vad var det han nu hette igen vikingen som upptäckte usa hade gjort anspråk på amerika.

då kanske usa hade hetat New Sweden

Avstängd
Skrivet av Döbringer:

Vad får någon att tro att vi får mer inflytande om vi LÄMNAR EU? :crazy:

Vem tror att vi får något inflytande av att stanna i EU? Vi har 19 ledamöter av 785 - alltså 2,4 %. Vi har alltså lika mycket att säga till om som typ Sverigedemokraterna har i riksdagen - alltså inte mycket alls. Dessutom är ju våra 19 ledamöter inte ens från samma parti utan från våra 9 största.

Jag tycker att det är en kul tanke om med Nordiska Unionen. Det är något som jag har funderat i högstadiet en del. Då funderade jag också om inte Norrland borde göra sig fritt från södra Sverige just för att ALLT i Sverige händer söderut.

Sedan att gå ihop med Norge på grund av oljan är ju bara dumt. Norrmännen är inte så fruktansvärt mycket rikare än oss - de har bara fruktansvärt mycket högre priser på det mesta.

EU tycker jag är uruselt. En fin idé som utvecklades till något dåligt och nu går mot en diktatur. Ni kanske har hört att de håller på att genomföra en ny, reviderad grundlag inom EU, men det blir ingen folkomröstning då "de [folket] inte förstår vad de säger nej till".

Praktiskt sett så skulle det nog fungera ganska bra språkmässigt mellan Norge - Sverige, Norge-Danmark och kanske Danmark-Island. Jag förstår inte ett ord av vad danskarna säger för de har så konstiga uttal på allting. Att läsa det går ganska bra, men det är hopplöst att försöka höra vad de säger.
Däremot, norrmännen förstår jag riktigt bra. Det är väl kanske någon enstaka oklarhet ibland, men annars så är det mest bara som en grov dialektsskillnad.

Det är kul att spekulera i det här ämnet, men jag tycker det fungerar ganska bra som det är nu mellan de nordiska länderna. Däremot, EU - fy, urkas, blä och usch.

Medlem

Har länge gillat tanken med ett Nordisk union/land.

Vi är så pass lika så jag tror det skulle funka.
skulle vara kul, vi skulle få en större och starkare valuta, kunna göra ett större försvar (och om vi har finnarna med oss så klarar vi vilket invasions hot som helst)

ett starkt norden skulle vara mycket trevligt
SWE-DK-NOR-FIN.

Ett Rike, Ett Folk, En Ledare.


signatur

R.I.P The_maxx

Skriv svar