Nordisk union

Medlem

Undersökningar som har gjorts i Norge pekar i samma riktning. Men de vill väl bara åt vår malm?

Medlem

Och folkomröstningar i Österrike pekar på att 20% vill ha en ny fürer.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

MFC
Medlem

En nordisk union skulle bara tillåtas om EU kollapsade


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Ja. En sammanslutning av en grupp obetydliga länder med skitsvaga valutor, slitliten befolkning och små industrier agda av utländksa inrtessen sluter sig samma.
För att uppnå vad?

Norges olja tar slut någon gång.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Sverige är urfattigt, vilket många naiva svenskar inte verkar inse. Norge kommer ha slut på olja om ca 50 år. Island går i konkurs och kryper på alla fyra till EU. Finland och Danmark har jag inga direkta uppfattningar om...men inte fan är de något Tyskland eller Storbritannien.

Känns som det är lite sent att bilda en nordisk union. 1700-talet var nog den rätta tidpunkten för en återförening...

Dessutom kan man fråga sig vilka nordiska länder som skulle ställa upp.
Norge? - njaaaaaa NATO fungerar nog alldeles utmärkt för dem. Varför börja spendera bort pengarna som de tjänar?
Finland? - Kanske....OM DET INTE VAR FÖR EU
Danmark? - vette fanken
Sverige? - SJÄLVKLART!!!! VI BEHÖVER PENGAR OCH MAKT! WE ARE BROKE! YESSIRREEEE
ISLAND? - NEJ! EU är säkrare för oss...

Sverige har blivit nordens bönder.

Avstängd

Sverige utfattigt? Visa något som tyder på det.

Edit: 2000 inlägg. Najs. ^^

Medlem

Så länge vi kan sitta och trolla på forum som detta utan att behöva oroa oss nämnvärt över att få tag på rent vatten och mat för dagen så är vårt land inte urfattigt.

Medlem

Måhända att jag överdrev lite (väldigt mycket) när jag satt uppe igår. Min poäng är väl att den svenska kronan inte är mycket att hänga i granen just nu. Allt är Lars Svenssons och Riksbankens fel!

"Urfattiga" var nog minst sagt lite trolleri från min sida.

Avstängd
Skrivet av TobbeW:

Måhända att jag överdrev lite (väldigt mycket) när jag satt uppe igår. Min poäng är väl att den svenska kronan inte är mycket att hänga i granen just nu. Allt är Lars Svenssons och Riksbankens fel!

"Urfattiga" var nog minst sagt lite trolleri från min sida.

Hehe, effektsökeri! Jag klandrar dig inte. Jag brukar själv använda mig av det (mot min vilja) men bara IRL.

Medlem
Medlem

Markus Birro, vilken snubbe!


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem

Men lol.
På riktigt
"Skulle ge oss en betydande röst i världen"...

Med 25 miljoner invånare.....tjenare.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Men lol.
På riktigt
"Skulle ge oss en betydande röst i världen"...

Med 25 miljoner invånare.....tjenare.

Fler än 9 miljoner i alla fall.

På riktigt.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Men lol.
På riktigt
"Skulle ge oss en betydande röst i världen"...

Med 25 miljoner invånare.....tjenare.

Invånarantal är inte allt.

Men vem vill vara i samma union som Island egentligen...eller Sverige.....

Medlem
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av Nestor:

Men lol.
På riktigt
"Skulle ge oss en betydande röst i världen"...

Med 25 miljoner invånare.....tjenare.

Invånarantal är inte allt.

Men vem vill vara i samma union som Island egentligen...eller Sverige.....

Ah, utslag av jante-mentalitet i typisk svensk ordning.

Jag vet inte hur det kan undgå folk på det här forumet, men ni är väl unga och korkade och har inte rört er utanför tullarna, utan blir matade med svenskt elände genom aftonblaskan eller andra medier som inte ens funkar som dasspapper.

Vi har det bra i Sverige. Dom flesta har det väldigt bra. T o m flyktingar och invandrare har det bra, annars skulle dom knappast komma hit, eller hur?

Vi har hög levnadsstandard, vi har gott om pengar (faktum är att vi har så gott om pengar att vi inte ens behöver leva tillsammans, för vi har råd att bo ensamma), vi har ett tryggt samhälle osv osv, jämfört med andra länder. Inte jämfört med bibelns paradis dock, men det verkar som folk på det här forumet tror att andra länder är paradiset jämfört med Sverige.

Medlem
Skrivet av m0rfar:

Ah, utslag av jante-mentalitet i typisk svensk ordning.

Jante är inte typiskt svenskt:

http://www.faktoider.nu/cgi-bin/visa.cgi?sida=jante.html&m=1&...

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av m0rfar:

Ah, utslag av jante-mentalitet i typisk svensk ordning.

Jante är inte typiskt svenskt:

http://www.faktoider.nu/cgi-bin/visa.cgi?sida=jante.html&m=1&...

Åh, tack båtsman för att du påpekar denna otroligt viktiga faktiod!

Medlem
Skrivet av m0rfar:

Åh, tack båtsman för att du påpekar denna otroligt viktiga faktiod!

Medlem

Nu passar det utmärkt att väcka lite liv i den här tråden igen.

Kommer euron att krascha? Kommer EU att krascha?

Borde vi då ha en nordisk union istället? Världens högsta välstånd skulle vi ha, bland annat. Och otroligt starkt bnp.

Medlem

Kanske delvis, nej, nej och sanning med modifikation.

Avstängd
Skrivet av båtsman:
Skrivet av m0rfar:

Ah, utslag av jante-mentalitet i typisk svensk ordning.

Jante är inte typiskt svenskt:

http://www.faktoider.nu/cgi-bin/visa.cgi?sida=jante.html&m=1&...

Begreppet "typiskt svenskt" inkluderar inte automatiskt meningen att det är uppfunnet i Sverige eller att det är unikt för Sverige.

Edit: Dessutom skulle jag vilja gå så långt som att säga att om något är importerat till Sverige från något annat av de nordiska länderna eller något annat land med samma ursprung/historia/språk, förutom kanske Finland, som oss, så anser jag det knappt värt att kalla importerat. Det är ju ändå samma folk, i stort sett.

Medlem

Fortfarande, tror jag norge,finland och danmark skulle va skeptiska då det är ganska stor chans att sverige skulle bli den styrande makten.
varför skulle vi vilja att sverige styrde över oss?
men om man vänder på det kanske vi andra röstar mot sverige och får styra istället.
problemet är bara att då skulle nog sverige demokraterna,fremskrits partiet,Dansk Folkeparti och motsvarande finskt parti gå ihop och bli ganska stort.
obehagligt ännu ett idiotiskt jätte parti. räcker med dom som redan finns.

samt tror jag att norge skulle förlora på det i slutändan, tror ni verkligen att pensions fonden skulle ligga orörd om dom andra länderna fick va med och bestämma?
slösa inte bort min pension


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem

"Dessutom skulle jag vilja gå så långt som att säga att om något är importerat till Sverige från något annat av de nordiska länderna eller något annat land med samma ursprung/historia/språk, förutom kanske Finland, som oss, så anser jag det knappt värt att kalla importerat. Det är ju ändå samma folk, i stort sett."

Finland är mer likt Sverige än Danmark om man kollar på kulturen. Norra Finlands kultur och norra Sveriges kultur är nästintill identisk. Inte så konstigt eftersom norra Sverige och norra Finland var ett landskap (som kallades Norrland) för 200 år sedan (och var samma landskap i 600 år).

Medlem
Skrivet av EliasN:

Begreppet "typiskt svenskt" inkluderar inte automatiskt meningen att det är uppfunnet i Sverige eller att det är unikt för Sverige.

Det stämmer.

Citat:

Edit: Dessutom skulle jag vilja gå så långt som att säga att om något är importerat till Sverige från något annat av de nordiska länderna eller något annat land med samma ursprung/historia/språk, förutom kanske Finland, som oss, så anser jag det knappt värt att kalla importerat. Det är ju ändå samma folk, i stort sett.

Ungefär som resten av världen med andra ord.

Medlem

Jag vill hellre ha en Nordisk Union, än EU.

Även många av mina norska och finska bekanta tycker likadant, så att de andra länderna inte vill ha det stämmer inte.

MFC
Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Nu passar det utmärkt att väcka lite liv i den här tråden igen.

Kommer euron att krascha? Kommer EU att krascha?

Borde vi då ha en nordisk union istället? Världens högsta välstånd skulle vi ha, bland annat. Och otroligt starkt bnp.

Euron kommer att krascha, innebörden i den blir en uppdelning troligen. Alternativt att man via lissabonfördraget tvingar in alla i en valutaunion för att gemensamt "reda ut problemen" (skratta inte... det kan mycket väl bli så).

EU ... ja vad ska man säga, har det inte redan kraschat? Enda man kan göra är att ljuga ljuga och ljuga när det gäller Grekland. De ska sitta i möte imorrn för att diskutera sista bitarna i ett gigantiskt räddningspaket för att "lugna marknaderna"... jag kan lova att nästa vecka kommer bli den mest turbulenta sedan Lehman-kraschen för marknaderna har inte längre förtroende för nickedockorna från Bryssel.

Ang. nordisk union så kan det bli verklighet men inte som ni tror, jag tror mer att det blir regioner inom EU, dvs "länder" upphör och man bildar större regioner och då blir norden en. Det är bara en tanke jag har...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Nej tack.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag är för en Nordisk Union där folket bestämmer.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

MFC
Medlem
Skrivet av Boomer:

Jag är för en Nordisk Union där folket bestämmer.

Lycka till ... syftar på det rödfärgade.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

det var en snygg flagga i alla fall


signatur

Suup homie

Skriv svar