snutar som provocerar stenkastande

Inaktiv
snutar som provocerar stenkastande

for real

hur fan kan man ens ställa upp på det där


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Om det stämmer att sånt händer är det ju förjävligt.

Dessutom borde det bli förbjudet att maskera sig under demonstrationer, inte så svårt att lista ut att dom som maskerar sig är ute efter mer en endast att demonstrera.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Helt klart


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Här i Sverige har vi tyvärr redan maskeringsförbud.

Vilket ju gör livet lite jobbigare för de ej brottsliga demonstranter som hängs ut hos högerextremister. Eller vänsterextremister.

IMHO är det ens förbannade demokratiska rätt att maskera sig om man vill och utan att behöva säga varför. Precis som att det är ens förbannade demokratiska (och mänskliga) rättighet att inte få sina brev och telefonsamtal avlyssnade.

Eller ska vi förbjuda stark kryptering eftersom det endast måste vara de som har något att dölja som behöver använda det...?

Inaktiv

Den filmen var, hur ska jag säga det, väldigt suspekt. De alla såg ut som dåliga skådespelare vilket får mig att tro att hela filmen är bluff.

Att vi har maskeringsförbud idag beror på att vissa rötägg använde demonstrationer för att begå brott. Polisen har nummer på hjälmarna och demonstranterna visar sina ansikten för att underlätta en identfiering av bråkstakarna på båda sidor.

Medlem

Jag är skeptisk.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Youtube-proffs
Skrivet av teX:

Att vi har maskeringsförbud idag beror på att vissa rötägg använde demonstrationer för att begå brott. Polisen har nummer på hjälmarna och demonstranterna visar sina ansikten för att underlätta en identfiering av bråkstakarna på båda sidor.

Exakt, word.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

själv tycker jag det är skit bra att vi har maskeringsförbud.
Lättare att se vilka rövhål det är som förstör för sammhället och lättare att få dom bakom lås och bom.
V och H extriminsiter ska straffas, inte ha roligt.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Förbud av maskering är självklart bra och inte fan ska det vara någon demokratisk rättighet att skydda sin identitet vid en demonstration.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

det kan väl diskuteras i sverige..
men det är väl ganska självklart att maskering vid demonstration är ett viktigt verktyg för att folk ska överleva ute i världen....?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

kan man inte stå för sina åsikt (a.k.a. måste maskera sig) kan man hålla käft och gå hem.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Precis som många redan sagt så ska man inte delta i demonstrationer om man inte vågar stå för sin åsikt. Vågar man inte visa sig så får man använda andra metoder för att få ut sitt budskap.

Angående filmklippet så är det förjävligt om det stämmer. Filmen känns dock aningen arrangerad så jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

Medlem

synd med bara ett exempel, skulle det vara vanligt skulle det tyda på att regeringen vill underminera demonstranter. Nu är det svårt att avgöra vad tanken egentligen var, även om reportern har sin åsikt.

Visst förstår jag att man vill ha på sig huva, vi röstar ju "hemligt" också. Man kanske har en åsikt som man inte vill vifta med, men man vill göra sig hörd.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av andman:

Här i Sverige har vi tyvärr redan maskeringsförbud.

Vilket ju gör livet lite jobbigare för de ej brottsliga demonstranter som hängs ut hos högerextremister. Eller vänsterextremister.

IMHO är det ens förbannade demokratiska rätt att maskera sig om man vill och utan att behöva säga varför. Precis som att det är ens förbannade demokratiska (och mänskliga) rättighet att inte få sina brev och telefonsamtal avlyssnade.

Eller ska vi förbjuda stark kryptering eftersom det endast måste vara de som har något att dölja som behöver använda det...?

Inaktiv
Medlem
Skrivet av dosman:

Jag kan förstå att man vill maskera sig om man vill demonstrera i totalitära länder som kina eller nordkorea men i Sverige ska det inte behövas.

Håller helt med. Det ska inte behövas. Nu gör det det i vissa fall, och i andra är personer bara rädda för att bli drabbade av något p g a sina åsikter. I andra fall är det bara idioter.

Medlem

Så hur pass totalitärt ska ett land vara för att det ska vara okej att maskera sig?

Medlem

varför ska man maskera sig? vad är man rädd för? eller bara feg för att visa vad man tycker?
en stenkastamde maskerad man/kvinna går inte att känna igen..


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

varför ska man maskera sig? vad är man rädd för? eller bara feg för att visa vad man tycker?
en stenkastamde maskerad man/kvinna går inte att känna igen..

Att man är "feg" kan skrivas om till rädd för att visa vad man tycker. Har personer som är för fega att stå för vad de tycker inte rätt att uttrycka sig? Kanske ska vi ändra i TF också?

Medlem

rädd för att bli dömd enligt svensk lag?
följer man inte lagen, skall man därefter straffas.
(nu syftar jag på stenkastande extrimister/dumhuven)


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Dom är rädda för följderna, att om man t.ex demonstrerar mot invandrare så drar man på sig en mörk huva och palestinasjal (yeah highfive!!!!!) och sen äre bara att skrika "blattesvin" hur mycket man vill, det enda dom kan känna igen en på är på rösten och den skär sig så ofta för alla blöjraggare så det är ju med andra ord jävligt svårt att identifiera personen i fråga

Men som sagt, har man åsikter ska man våga stå för dom, annars så funkar alltid flashback


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av IceMan:

rädd för att bli dömd enligt svensk lag?
följer man inte lagen, skall man därefter straffas.
(nu syftar jag på stenkastande extrimister/dumhuven)

Nej, de är nog inte rädda för lagen. Ja, stenkastande idioter är ju det, men inte de jag pratar om. De är rädda för extremister och annat pack. Du kanske har hört talas om Lars Vilks? Känner du för att kanske prata väldigt illa om Muhammed och sedan publicera namn, adress och telfonnummer? Jag menar, från lagen har du inget att frukta. Bara att köra på.
Det är ju inte direkt okänt att personer hotats från båda vänster och höger p g a sina åsikter.
Att säga att det inte kan behövas anonymitet vid åsiktsyttring i Sverige är naivt.

Att säga "står man inte för sina åsikter, ska man heller inte yttra dem" visar på en okunskap jag inte längre trodde fanns. Valhemligheten har vi för att folk verkligen ska våga rösta på det de vill. Anonyma artiklar för att man ska våga väcka debatt utan att vara rädd för att man säger impopulära saker. Visst är det så att de allra flesta i Sverige känner sig trygga och inte har något problem att direkt efter de varit och röstat säga vad de röstade på (men du kan inte kontrollera om det de säger är sant), gärna publicerar sitt namn efter artikeln o s v. Men för att vi ska kunna fortsätta värna om en sådan frihet ska man också kunna säga något utan att behöva "stå" för det.
I Sverige så har vi inte åsiktsregistrering, hot mot impopulära åsikter och sådant. Eller? IB för ett tag sedan, SDs möten för ett inte så länge sedan, Lars Vilks ännu närmare i tiden och varför inte slänga in Ecce Homo. Men de har ju inte brutit mot några lagar, så därför är ju allt lugnt. De behöver inte känna sig rädda.

Edit: Jag tycker också att det är ett problem med stankastande, maskerade idioter. Dock är det viktigare att alla kan uttrycka sig.

Inaktiv
Skrivet av andman:

Här i Sverige har vi tyvärr redan maskeringsförbud.

Utan att veta om det finns några förtydligande prejudikat rörande denna lag så finns det ju vissa omständigheter inskrivna i lagen. Det verkar vara tillåtet att dölja ansiktet om det inte föreligger någon störning eller hot om störning av den allmäna ordningen.

Alltså i en lugn och fin demonstration verkar det vara ok att täcka ansiktet. Såvida du inte har religiösa skäl att täcka ansiktet, eller om du har ansökt om tillstånd till det.

Jag kan tänka mig ett antal tillfällen där folk vill dölja ansiktet vid en demonstration, men då ställer det ju kravet på att den allmäna ordningen inte störs vid demonstrationen.


signatur

Snus är snus och mus är mus

1
Skriv svar