Enkät angående datorspelsmissbruk

Inaktiv
Enkät angående datorspelsmissbruk

Hej! Jag och en klasskamrat går tillsammans sista året på Walthers Gymnasium i Haninge, vi är nu mitt uppe i ett projektarbete angående datorspelsmissbruk. Därför tänkte vi nu lägga ut en enkät som är en del av arbetet, vi är båda väldigt tacksamma för seriösa och ärliga svar. Tack på förhand! Roy Ahl och Glenn Svensson.

1. Hur många timmar om dagen spelar du datorspel?
2. Hur många timmar om dagen är det okej att spela utan att man skall klassificeras som spelmissbrukare?
3. Är det rätt att man kan tvångsbehandlas för spelmissbruk?
4. Vad ÄR egentligen ett spelmissbruk, vad kännetecknar en spelmissbrukare?

Medlem

1. 0-1 timmar. Händer så klart att det blir fler timmar under helger.
2. Så många du själv anser funkar utan att det påverkar dig och din omgivning negativt.
3. Nej, då kan du lika gärna tvångsbehandla rökare/snusare också.
4. När spelandet gått så långt att man inte har tid för annat. När allting annat känns som ett "hinder" för ditt spelande, när du prioriterar ett spel före dagliga sysslor, vänner, familj och så vidare. Kännetecknas oftast genom bland annat aggressivt beteende och abstinens, precis som vid andra typer av missbruk.

Hade inte tid för några mer utförliga svar just nu.

Medlem

Yäy, älskar enkäter

1. Varierar stort. Allt hänger på skolarbetet. Utan skolarbete = 4-5 timmar om dagen (om jag inte tröttnat), med skolarbete = Inte alls eller upp till 2-3 timmar.

2. Alla har ju sin varsin gräns, tror jag. Men enligt mig så ligger jag på gränsen (4-5 timmar, dock inte varje dag).

3. Nja. Inser inte personen att han/hon är spelmissbrukare så kan man försöka tala om det på något sätt till personen, typ: "Du, jag tycker att du spelar alldeles för mycket, kom så gör vi något annat." Funkar inte det så tycker jag att man ska tvinga personen att minska på timmarna framför datorn/konsolen.

4. Att man spelar för mycket helt enkelt. Skiter i skolan, kompisar, familjen, husdjuret - you name it.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Missbrukare tycker jag man blir först då spelandet påverkar det övriga i ens liv på ett negativt sätt, typ att man skolkar från skolan/skippar jobbet eller att man förlorar kontakten med folk för att man prioriterar spelandet först. Själv tycker jag faktiskt att jag spelar för mycket ibland. ^^


signatur

<3

Medlem

1. Brukar bero helt och hållet beroende på vad som händer övrigt, kan variera sig mellan 0-6 timmar.

2. Spelmissbrukare blir man enbart när just spelet i sig blir det som tar över, när man ignorerar alla sorters sysslor, tillochmed att laga mat eller att ens konversera med kompisar, ja när spelet blir prio nummer ett anser jag att man blir en spelmissbrukare.

3. Lika rätt som att tvångsbehandla olika sorters beroende.

4. Ett spelmissbruk är helt enkelt när man börjar må dåligt på ett fysiskt/psykiskt plan över att man inte får spela, eller tillochmed att man mår dåligt av att spela men kan inte slita sig pga massa olika orsaker, så som att man ändå inte kan göra något bättre eller att det ändå på ett primitivt plan ger en belöningar varje gång man klarar något svårt.
Helt enkelt ; Man mår dåligt (i olika grad) när man inte får bruka spelandet.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

jag är datorspelsberoende men inte spelmissbrukare.
Har inte tid att bli det :/

1. Spelar max 1 timme dag.

2. Samma som urken.

3. Svårt, jag tror att är man under 18 så är det föräldrarna som måste sätta gränsen och göra det dom kan för att få barnet att sluta med dåliga vanor. Jag vet inte om tvångsbehandling är nån lösning dock.
Är man äldre än 18 så har man eget ansvar. Vem ska då kunna tvinga dig till en behandling?

4. Samma som 2:an. Kan väl tillägga att tar man lån för att spela bort sina pengar så har man säkerligen problem


signatur

thank you, come again

Medlem

1. 2-8 timmar beroende på dag och hur mycket man vill. Skulle säga 6 timmar i genomsnitt

2. Så många man kan spela utan att det stör på relationer, jobb/skola mm.

3. Ja, dock bara vid extrema fall.

4. Samma sak som med andra beroenden. När man inte kan kontrollera sitt spelande längre och det blir viktigare än allt annat.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv

1. 2-3 timmar på arbetsdagar, helgdagar 4-10 timmar, (om det verkligen inte finns något annat att göra.)

Skrivet av jingai:

2. Så många du själv anser funkar utan att det påverkar dig och din omgivning negativt.
3. Nej, då kan du lika gärna tvångsbehandla rökare/snusare också.
4. När spelandet gått så långt att man inte har tid för annat. När allting annat känns som ett "hinder" för ditt spelande, när du prioriterar ett spel före dagliga sysslor, vänner, familj och så vidare. Kännetecknas oftast genom bland annat aggressivt beteende och abstinens, precis som vid andra typer av missbruk.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Avstängd
Skrivet av jingai:

1. 0-1 timmar. Händer så klart att det blir fler timmar under helger.
2. Så många du själv anser funkar utan att det påverkar dig och din omgivning negativt.
3. Nej, då kan du lika gärna tvångsbehandla rökare/snusare också.
4. När spelandet gått så långt att man inte har tid för annat. När allting annat känns som ett "hinder" för ditt spelande, när du prioriterar ett spel före dagliga sysslor, vänner, familj och så vidare. Kännetecknas oftast genom bland annat aggressivt beteende och abstinens, precis som vid andra typer av missbruk.

Hade inte tid för några mer utförliga svar just nu.

+1 på allt utom första punkten. Jag spelar ca 2-3 timmar per dag.

Medlem

1. 1-4 timmar

Skrivet av jingai:

2. Så många du själv anser funkar utan att det påverkar dig och din omgivning negativt.
3. Nej, då kan du lika gärna tvångsbehandla rökare/snusare också.
4. När spelandet gått så långt att man inte har tid för annat. När allting annat känns som ett "hinder" för ditt spelande, när du prioriterar ett spel före dagliga sysslor, vänner, familj och så vidare. Kännetecknas oftast genom bland annat aggressivt beteende och abstinens, precis som vid andra typer av missbruk.

Jingai har nog lyckats svara för många av oss, så jag avstår från att uppfinna hjulet åter.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem
Skrivet av royahl:

Tack på förhand! Roy Ahl och Glenn Svensson.

1. Hur många timmar om dagen spelar du datorspel?
2. Hur många timmar om dagen är det okej att spela utan att man skall klassificeras som spelmissbrukare?
3. Är det rätt att man kan tvångsbehandlas för spelmissbruk?
4. Vad ÄR egentligen ett spelmissbruk, vad kännetecknar en spelmissbrukare?

Roy och Glenn... seriöst? Påhittade namn ftw.
1. - 1 till 2 timmar, mindre och mindre faktiskt. Förutspår en ökning framöver dock då det kommer spännande titlar.

2. - Är väldigt beroende på ålder, situation, familj osv. Tonåringar kan spela en två timmar om dagen utan att det är missbruk tycker jag... (som att se en film på tv)

3. - Om man spelar om pengar man inte har eller om man är omyndig, ja...

4. - Ett missbruk som missbruk... Abstinens, försakande av plikter och sociala kontakter osv... kolla i ordlistan typ.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

1.2-6 timmar om dagen om jag inte är med kompisar, hjälper till hemma eller måste göra skolarbeten/Läxor.

2.Om man spelar Dator/TV-spel mer än att göra så kallde nyttiga saker som tex skola/jobb.

3. En genomsnittlig Man/Kvinna kollar på TV 7 år av sitt liv . Blir alla Män/Kvinnor tvångsbehandlade p.g TV-fördumming?

4. När man är mer i VRL än i IRL. Än spelmissbrukare kännetecknar jag som en person som i brist på andra spel skulle spela igenom DR.Jekyll och MR. Hyde till NES.


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem

1. Allt för få måste jag säga. Blir någon timme här och där under veckans gång. På helgen kanske två-tre timmar på en dag. Arbete och andra tråkiga men nödvändiga sysslor tar upp stora delar av tiden.

2. Tror inte det går att sätta i siffror. Det beror nog till stor del på vilken situation man befinner sig i. Jag skulle säga att så länge det inte stör andra delar av ens liv, omgivning och hälsa så är det okej.

3. Det där med tvång är alltid ett känsligt ämne. Tvångsbehandling borde dock inte vara aktuellt förutsatt att personens problemet inte påverkar någon annan negativt.

4. Det har redan nämnts flera gånger tidigare i tråden så jag tar inte upp det. Måste dock säga att nagash beskrivning var jäkligt träffsäker:

Skrivet av nagash:

Än spelmissbrukare kännetecknar jag som en person som i brist på andra spel skulle spela igenom DR.Jekyll och MR. Hyde till NES.

Inaktiv

1. Väldigt olika. Men slår man ett genomsnitt på ett år eller så blir det väl kanske en timme per dag, om ens det.

2. 24.

3. Nej.

4. Det finns ingen klar defination.

Inaktiv

1. Idag, 2 till 3 timmar kanske. Aldrig eller sällan mindre än en timme om dagen. Innan flickvännen flyttade in spelade jag nog det dubbla. På helgerna kan det bli någon timme extra. Ibland om jag är ledig hela dagen.

Övrigt, se jingais svar.

Medlem

1. Väldigt olika i olika perioder! Alltifrån 0 till 15 timmar. I vissa perioder väljer jag att "dyka ner" i spelandet. Annars gör jag andra saker. Dock gör jag det mesta vid datorn. (Skriver bok, chattar, diskuterar, lyssnar på musik, osv...)
2. Går absolut inte att sätta någon speciell gräns. Om man prioriterar spelandet före sina vänner, sin familj och andra viktiga personer/saker är man beroende.
3. Absolut inte. Vi lever i en demokrati. Såvida drogen inte skadar andra (som till exempel rökning gör) så ska inte staten lägga sig i.
4. Att man under en lång period enbart sitter vid datorn och prioriterar spelen allra högst.

1
Skriv svar