Insändare i Metro

Medlem
Insändare i Metro

Den som läste Metro igår hade kanske "nöjet" att läsa min insändare om spel osv.. Skickade mest in den för att den var någon tant som klagade i fredagens kolumn, den blev lite smått redigerad men här är det som stod i tidningen:

Citat:

Nu är spelhösten här och alla vi tv- och dataspelsfantaster har en underbar tid framför oss. Sorgligt nog finns det folk som inte alls förstår sig på detta underhållningsmedium, ett medium där teknisk brilljans varvas med innovativ interaktion och konst i ett. "Grand theft auto" är för våldsamt och "World of Warcraft" skapar beroende, visst jag håller med men, det finns tydliga åldersrekommendationer och WoW har bla ett system där föräldrar själva kan begränsa speltiden.

Det finns för mycket folk som klagar på spelen när de inte har någon som hellst aning om vad de talar om och mycket föräldrar som bara gnäller för att slippa ta ansvar och leta upp information om vad sina barn faktiskt spelar.

Kanske inte så välskrivet som jag hade hoppats men :P, vad tycker ni?


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

Bra skrivet, håller med.


signatur

<3

Medlem

Finfint, bra att dom åtminstone tar med sånt här i tidningen =D!

Inaktiv

skulle skriva massa positiva saker, men kom på att det är helt out of character för mig

men jag gillar det du skrev om föräldrarna

det innan kändes lite mesigt dock yadda yadda typ

MFC
Medlem

Det där med att slippa ansvar är klockrent för det är fan vad det handlar om.. när föräldrarna själva blivit idioter så försöker dom hitta felen istället för att se möjligheterna


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Avstängd

Det stämmer. De som själva inte har växt upp med spelen fattar inte hur kul det är och vilket värde det ligger i det. Min pappa rankar spel ungefär som leksaker. Han tycker att det är barnsligt att hålla på med det och att jag borde sluta.

MFC
Medlem
Skrivet av MFC:

Det där med att slippa ansvar är klockrent för det är fan vad det handlar om.. när föräldrarna själva blivit idioter så försöker dom hitta felen istället för att se möjligheterna

Jag vill också poängtera att jag själv är förälder till en unge som börjar gilla spela datorspel men till skillnad från andra apor till föräldrar ser jag värdet i datorspelen och deras poteniella kraft i att utveckla barnens olika sinnen mm mm mm.. und so weiter.. med reserveration för postal o lite andra mördarspel som är direkt olämpliga för barn under en viss ålder


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv
Skrivet av MFC:
Skrivet av MFC:

Det där med att slippa ansvar är klockrent för det är fan vad det handlar om.. när föräldrarna själva blivit idioter så försöker dom hitta felen istället för att se möjligheterna

Jag vill också poängtera att jag själv är förälder till en unge som börjar gilla spela datorspel men till skillnad från andra apor till föräldrar ser jag värdet i datorspelen och deras poteniella kraft i att utveckla barnens olika sinnen mm mm mm.. und so weiter.. med reserveration för postal o lite andra mördarspel som är direkt olämpliga för barn under en viss ålder

Inge Hitman: Bloodmoney för din unge då? =< Det som är så roligt!

Medlem

Mycket bra skrivet.

Folk som öppnar käften utan att ha en förståelse brukar tyvärr också vara svåra att ta in "förståelse".


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem
Skrivet av Alcr:
Skrivet av MFC:
Skrivet av MFC:

Det där med att slippa ansvar är klockrent för det är fan vad det handlar om.. när föräldrarna själva blivit idioter så försöker dom hitta felen istället för att se möjligheterna

Jag vill också poängtera att jag själv är förälder till en unge som börjar gilla spela datorspel men till skillnad från andra apor till föräldrar ser jag värdet i datorspelen och deras poteniella kraft i att utveckla barnens olika sinnen mm mm mm.. und so weiter.. med reserveration för postal o lite andra mördarspel som är direkt olämpliga för barn under en viss ålder

Inge Hitman: Bloodmoney för din unge då? =< Det som är så roligt!

Och det lär dem att tala är silver, men tiga är guld och hur viktigt det faktiskt är med tålamod!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Kul att se att en sådan insändare togs med i en rikstäckande (?) tidning. Bra skrivet.

Den dagen jag får barn ska dom/den garanterat få spela spel, om dom/den vill. Kommer naturligtvis att stötta och hjälpa, men det gäller oavsett vilka intressen dom har.
Är rätt säker på att jag kommer att kunna sätta gränser vad gäller speltid osv.
Tror också att vi som har vuxit upp med spel kommer att lättare kunna sätta gränser och ha en större förståelse än vad de föräldrar som aldrig har spelat.

Alla som spelar WoW har säkert läst dom små tipsen som står att läsa när spelet laddas. Ett utav dom går ungefär - "Remember to take everything in moderation, even WoW".
Summerar väl det mesta här i livet.


signatur

Insert funny qoute here

Medlem
Skrivet av cribba:

Den som läste Metro igår hade kanske "nöjet" att läsa min insändare om spel osv..

Ok, det blev lite redigerat men jag tycker det var ett ganska ljummet inlägg i debatten, om det nu finns en fortfarande. Säg till en teknikhatande förälder att det finns en mekanism i spelet där de kan ställa barnet speltid och du har just knuffat dem ännu längre ifrån att förstå varför vi spelar...

Om du svarade något gnälligt tantaskrälle borde du riktat det du skrev åt henne och det hon gnällde på?

Bra vinkling att ansvaret ligger på föräldrarna dock.

Skicka fler insändare!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Bra insändare, "gamers" behöver höras mer, ge vidare inblick i vad det faktiskt handlar om. För mycket strömmar från negativa, och oftast felaktiga, åsikter. Basta.
Personligen kommer jag kränga på alla mina favoritspel på småttingar, likadant som jag senast försökte få min ett år gamla systerson att spela Castlevania, gick inte så bra dock.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Inaktiv

Bra insändare. Men brukar inte de flesta föräldrar gasta om att barn spelar för mycket och det kan väl stämma ibland. Spel är ofarliga att spela, det är bara mängden spelande som kan bli ohälsosam enligt min mening. Okej, Postal för en sjuåring känns väl inte helrätt, men där ligger ju föräldrarnas ansvar som skribenten påpekar, sedan tror jag att många päron har ett helvete med barn som vägrar slita sig från spelandet och aktivera sig på annat sätt. Spel är farligt kul!

Medlem
Skrivet av Rouqe:

sedan tror jag att många päron har ett helvete med barn som vägrar slita sig från spelandet och aktivera sig på annat sätt.

Är rätt övertygad att de föräldrarna själva aldrig/sällan har spelat själv.
Hade jag uppfattat det som ett problem hade jag kort och gott ryckt ur kontakten sen får ungen skrika och gnälla bäst den vill.

Är det bra väder ska barn vara ute och leka som jag ser det.
Skitväder är i mina ögon spelväder för ett barn.
Alla väder är spelväder för mig, men det är en annan sak


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

Minns när jag läste den insändaren .Blev riktigt glad åt den. För att det du skrev i den är ett viktigt ämne och att det kanske får fler föräldar att sluta sticka ut sina taggar när dom kommer i kontakt ned något som för dom kanske är okänt.


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem

Sen är det ganska stor vikt på hur en förälder säger till sina barn att sluta spela. Dra ut sladden eller tvinga barnet gör ju bara att barnet sätter sig imot föräldern.

Ta istället och säg till barnet att man ska till mormor, ut och bada eller något så får föräldern även lite tid med sitt barn.

Säga "Du får inte spela" och sedan sätta sig vid TV:n getr ju inte mycket förståelse för förälderns beslut.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

1
Skriv svar