Animenatt på SVT

Inaktiv
Animenatt på SVT

Var det några som satt uppe och kollade på "En natt med anime" på svt?

Vad tyckte ni?


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Anime, nej Fyfan.
Det ska vara bra betalt om jag ska se på sån skit.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Visste inte att de körde nått sånt.
Min TV är sönder så det kanske har något med saken att göra

Inaktiv

jag sover tyvär på nätterna..
och så har jag ingen tv....tv are makes people teh stupids and I doesnt wants to be stupids

annars skulle jag lätt kollat!
var länge sen man satte sig o kollade på en bra anime..

NHKに ようこそ!

Medlem

zappade förbi det lite - vart inga filmer jag hade något intresse av direkt.
(Ghost in the Shell 1/2 hade varit grym att se)
sen har jag inget anime-intresse ihuvudtaget direkt endå så...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Jag såg det inte, men SVT verkade ha kört ett hyfsat urval av filmer som alla filmintresserade borde tycka om utan större uppoffringar. Spirited Away är en fantastisk fantasi värd allt beröm den fått, Perfect Blue en medelgod thriller (regissörens imo tråkigaste verk) och Voices of a Distant Star en jättevacker kortfilm.

Synd att SVT inte tog ut svängarna lite mer och tog filmurvalet ännu lite djupare. Inte för att jag inte kan förstå vitsen med att en första kväll av det här slaget blir mer lättillgänglig, men det är på kostnaden av att "den stora publiken" inte får se mästerverk som Jin-Roh: The Wolf Brigade och Millennium Actress. Inte för att de skulle sett dem ändå eftersom det är så jäkla nischat ;P Men de är båda två draman på toppen av berättande. Seriösa, oklyschade och på helt från varandra skilda sätt totalt olika från i stort sett all annan anime.

Ja, jag pitchar dem för att jag vill att fler ska se dem. De är värda det. Oavsett om man älskar anime (även om det kan bli lite väl stark kontrast mot de som fyller dagarna med att titta på imo skräp som Naruto, Full Metal Alchemist eller Bleach...) eller tycker "Anime, nej Fyfan. Det ska vara bra betalt om jag ska se på sån skit."

Genrebrytande är orden.

Medlem

Spelade in, så jag ska kolla på den i efterhand, även om man redan sett de flesta av de


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Inaktiv

Skulle vart kul att se men däckade strax efter nio, som vanligt på fredagar, numera.


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

Medlem

det kommer alltså fler animekvällar?


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Såg Spirited Away innan jag blev för trött, men den var satanistiskt bra ^_^


signatur

Videomupp

Vila i frid

Jag missade denna, förhoppningsvis kommer den i repris, alternativt fler kvällar.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem

Vart är "Såg första 30 minuterna av Perfect Blue sedan somnade jag" svaret?

Avstängd

Jag gillar inte anime riktigt, men jag har hört att Spririted Away ska vara bra (även om den inte låter som så). Eftersom jag skulle vara borta hela kvällen hade jag tänkt spela in den men glömde det.

Medlem

Missade tyvärr kvällen också
Är ingen expert på Anime. Har i princip bara sett Akira, Ghost in the Shell, och de flesta från Studio Ghibli, vilka jag älskar.

Skrivet av peak_performance:

...
Synd att SVT inte tog ut svängarna lite mer och tog filmurvalet ännu lite djupare. Inte för att jag inte kan förstå vitsen med att en första kväll av det här slaget blir mer lättillgänglig, men det är på kostnaden av att "den stora publiken" inte får se mästerverk som Jin-Roh: The Wolf Brigade och Millennium Actress. Inte för att de skulle sett dem ändå eftersom det är så jäkla nischat ;P Men de är båda två draman på toppen av berättande. Seriösa, oklyschade och på helt från varandra skilda sätt totalt olika från i stort sett all annan anime.
.

Aah, har länge velat se Jin-Roh. Den är bra alltså?

Skrivet av Tony:

Aah, har länge velat se Jin-Roh. Den är bra alltså?

Ja, Jin-Roh är underbar. Ett väldigt mörkt och seriöst drama om att möta sig själv, blandat med allehanda konspirationer och kärlek. Den sista helt handritade animen också, vilket gjorde att produktionsteamet gav allt de hade för att skapa en av de vackraste någonsin.

Som jag sade tidigare, även ifall man inte tycker om anime i allmänhet är Jin-Roh en film man ska kunna se om man inte är otroligt fördomsfull mot det tecknade mediet. Den har i princip ingenting gemensamt med någon annan anime. Skriven (men inte regisserad) av samma kille som låg bakom Ghost in the Shell-filmen också

Medlem

^Skriver jag under på vilken dag som helst. Best movie evah, hehe. Det är även bekräftat att nissar som rent igenom hatar anime har gillat den filmen. :P:up:


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Jag skulle ha kollat om det inte var för tiden filmerna visades på :\ för som någon skrev
jag sover på nätterna .


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Inaktiv

Tog och såg spirited away. Somnade dock 15 minuter in i dokumentären om hur löjliga de där hard core fansen är.

Medlem

För den som har tålamod att plöja igenom hela serier, och då menar jag HELA serier, inte ströavsnitt här och där, så rekommenderas "Last Exile", och "R.O.D. The TV" Kvalitetsanime bägge två. (Vad gäller R.O.D. The TV så är det mer eller mindre nödvändigt att börja med miniserien "Read Or Die", vilken kan ses som en prolog till R.O.D. The TV. "Read Or Die" är tyvär mycket sämre än "R.O.D. The TV", men härda ut- det är värt det.)
På fantasysidan dår ni inte missa "Slayers". Underbar serie.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Inaktiv
Skrivet av peak_performance:

Ja, jag pitchar dem för att jag vill att fler ska se dem. De är värda det. Oavsett om man älskar anime (även om det kan bli lite väl stark kontrast mot de som fyller dagarna med att titta på imo skräp som Naruto, Full Metal Alchemist eller Bleach...) eller tycker "Anime, nej Fyfan. Det ska vara bra betalt om jag ska se på sån skit."

Genrebrytande är orden.

Förstår att du kan klaga på Bleach, till och med Naruto eftersom den tappade min respekt med alla fillers men Full Metall Alchemist är bra saker rakt igenom!

Inaktiv

Bara sätt Akira och Ghost in the shell men utöver det har jag inget intresse för anime =P

EDIT: Så, stavfel åtgärdad =P

Inaktiv

^
anima? nu kom jag och tänka på ett gäng duktiga artister.

http://www.animarpg.com/


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

första filmen var riktigt bra men resten var bara dåliga rakt av det finns inget att säga mer

Medlem

Kollade på hela maratonet tidigare ikväll. Lite konstiga val för var det skulle vara, men jag tyckte det var bra, stort sett. ^^ Kuromi, Kakurenbo, Grrl Power och Stormy Night var de jag icke sett innan, och det var väl bara de tre senare av det hela som var sissodär. Ser gärna att de hittar på fler sådana här, fast kanske mer uppdelat så man slipper spela in för att kunna spola vid behov.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

Igen som tycker de här anime grejen är smått suspekt. kollade på inrådan av en kollega på en sån här film.. fyfan 13 åringar med jätte titts som hoppar runt osv. pedofil lampan går ju igång iaf för mig


signatur

jepp du gissade rätt! jag är dysslektiker.

Skrivet av Lash:

Igen som tycker de här anime grejen är smått suspekt. kollade på inrådan av en kollega på en sån här film.. fyfan 13 åringar med jätte titts som hoppar runt osv. pedofil lampan går ju igång iaf för mig

Förvisso är det rätt vanligt att japanernas förkärlek till skitstora bröst gör sig påminda var och varannanstans, vilket kombinerat med att de flesta serier produceras för en ung pojkpublik (lägre tonåren kanske?) och därav innehåller karaktärer i den ålderns som huvudkaraktärer ger upphov till mindre realistiska karaktärer. Resten av dessa seriers/filmers (de grupperas under "shounen") innehåll brukar dessbättre också hålla sig till sin tänkta målgrupp vilket gör att det lilla jag nuförtiden ser vanligtvis håller sig från det "stuket."

Jämför något som Slayers mot betydligt mer sombra Berserk eller tidigare nämnda Jin-Roh. En viss kontrast kan anas.

Det jag vill komma fram till är väl att "Dra inte alla över en kam" är ett ordspråk (och en klyscha) som uppstått av en anledning. Ang. pedovarningen förresten skulle jag inte vilja gå så långt. En produkt av sitt land, snarare. Som Michael Bays filmer.

Inaktiv
Skrivet av Lash:

Igen som tycker de här anime grejen är smått suspekt. kollade på inrådan av en kollega på en sån här film.. fyfan 13 åringar med jätte titts som hoppar runt osv. pedofil lampan går ju igång iaf för mig

Lash, jag tror du ska låta bli att titta på anime om du blir upphetsad. o_O


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Genshiken är en anime som borde ses av alla som gillar anime. För att beskriva den kort så är det en komedi som handlar om otakus och deras dagliga liv. Skitrolig enligt mig.

Medlem

Urk tittade lite på Slayers, läskigt dåligt.
Tacka vet jag Claymore, Bleach, Naruto, Full Metal Alchemist, Ghost in the shell och lite Grappler Baki

Medlem
Skrivet av KnäckeHäxan:

Urk tittade lite på Slayers, läskigt dåligt.
Tacka vet jag Claymore, Bleach, Naruto, Full Metal Alchemist, Ghost in the shell och lite Grappler Baki

Visar att alla inte har samma smak. Själv tyckte jag Naruto var så dåligt att det borde förbjudas. Jaja...


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

12
Skriv svar