Är i desperat behov av idéer...

Medlem
Är i desperat behov av idéer...

Nu börjar det bli dags för Projektarbete på linjen där jag går, och jag har inga som helst idéer om vad jag ska göra. Därför vänder jag mig till er, kära FZ medlemmar, och hoppas att ni kanske har lite idéer. Projektet ska ha med linjen att göra, och då jag går ECIT ska det ha något med data att göra. Det får heller inte kosta skjortan hoppas att ni kan ge mig lite idéer, skulle verkligen uppskatta det.

Medlem

Du måste ge mer bakgrund än så.

Syfte, omfattning osv


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Om det ska handla om data kan du väl lika gärna skriva om det första dataspelet "pong".

Eller nåt........ :-/


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Bara så ni vet så är projektarbete en ganska stor grej, som han ska hålla på med tills maj nångång

Du borde göra en pacmanfigur utav lysdioder, som kan med ett enkelt knapptryck öppnar/stänger munnen lite till, så att det ser ut som att han äter


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Skaffa dig en Sony AIBO.
Köp en liten dokumentförstörare.
Bygg om din Sony AIBO lite så att du kan modda in dokumentförstöraren i munnen på den.
Programmera om den med något smart script som letar upp, identifierar och "käkar upp" papper som har med plugget att göra.

Nu kan du lite oskyldigt råka lämna dina läxor på hallgolvet där din AIBO kan hitta dem.
Grattis, du kan nu utan att ljuga säga att hunden käkade upp dina läxor.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Inaktiv

i gymnasiet gjorde jag en mikroprocessorstyrd legobil som kände och vände när den körde in i väggar.. ;/


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

gör nått enkelt, helt nått man redan är klar med så slipper man hålla på med det och kan vara hemma

jag valde att göra en mod till Teberian Sun, var redan klar med den, så det var skönt att komma hem tidigare på fredagar och senare på måndagar o/


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Jag gick en liknande linje på gymnasiet fast med inriktning programmering.
Jag och en polare började göra ett eget plattformsspel i C++. Men det gick åt skogen så vi gjorde en MOD till Unreal tournament istället.
Se bara till att dokumentera allt du gör ordentligt så ska du nog få bra betyg vafan du än gör.

Medlem
Skrivet av Mellanare:

Skaffa dig en Sony AIBO.
Köp en liten dokumentförstörare.
Bygg om din Sony AIBO lite så att du kan modda in dokumentförstöraren i munnen på den.
Programmera om den med något smart script som letar upp, identifierar och "käkar upp" papper som har med plugget att göra.

Nu kan du lite oskyldigt råka lämna dina läxor på hallgolvet där din AIBO kan hitta dem.
Grattis, du kan nu utan att ljuga säga att hunden käkade upp dina läxor.

Tror det skulle bli IG på den

edit:
Varför inte göra en undersökning om gamers?


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Som redan nämnt så är vad du gör den/det om ganska meningslöst. Du kan liksom sätta dig och bygga ditt eget lilla windowsnätverk och bygga upp ett virtuellt företag och leka admin. Så länge du bara skriver ner vad du gör, för en ordentlig loggbok och lämnar in ett lättläst men ändå avancerat dokument som rapport så får du ett betyg som skall vara bra. De tittar inte på vad du gör utan hur du gör.

När jag gick ut gymnasiet så annordnade jag ett stort LAN på skolan. Vi satt asså och lekte i 3 dagar men vi planerade och fixade och det va det som de brydde sig om.


signatur
Avstängd

Vi måste göra något IT-relaterat i vår linje (IT på John Bauer) så jag och två klasskompisar fick idén att göra en texthanterare. Typ lika avancerad som Anteckningar eller Wordpad eller nåt. Alla tre har baskunskaper inom Visual Basic och C++. Vi ska göra programmet i Visual C++ så vi ska plugga lite om det också.
Projektet blev godkänt men det känns ändå lite drygt. Jag skulle gärna göra något annat. Jag tvivlar på att vi klarar av vår uppgift.

Om du gillar att programmera och är tvungen att göra något IT-relaterat tycker jag att du ska göra ett program. Annars är det extremt kul att göra stop motion-filmer!

Edit: Som säkert många redan har sagt är det processen som är det viktiga och inte slutresultatet. Det var några här i stan för några år sedan som gjorde någonting (lärarn sa inte vad). Till slut insåg de att det var omöjligt att slutföra, men de fick ändå MVG och ett stipendium för sitt projekt.

Medlem

Tack för alla goda idéer, kom gärna med fler

Medlem

Mina kompisar gjorde en rolig grej som projektarbete. Dom satt uppe i 3 dygn sen så gjorde dom en massa prov och gjorde en undersökning på hur kroppen reagerade och sådär VG på den


signatur

Submission is for the weak

Inaktiv

Håller på att starta upp en webtidning på skolan. Ska vara klart till våren...

Det går väldigt bra. Vi har fått kuratorns gamla rum på kansliet. Målat om och grejat. Riktigt kul!


signatur

"Jesus loves me yes I know"

Inaktiv

Tror inte det spelar så stor roll vad ni gör för något projekt...det är antagligen själva arbetet i projektgruppen som är det viktiga?

Medlem

Som alla tidigare har sagt, slutprodukten är totalt oviktig. Hela betyget i Projektarbete ligger i arbetet.

Väldokumenderad grundidé, ändras idén under tidens gång ska detta dokumenteras med vad som ändras och andledningen till ändringarna sker.

Allt ni gör dagligen är även det viktigt. Även smått snack mellan gruppen på fritiden som att bolla idéer mellan varandra till alternativa lösningar på ett problem.

Ett tips: ANNVÄND läraren om han/hon är duktig på det område ni har. Detta kanske ses som några som att "smöra" men f-n va mycket lättare ni får när någon som kan sin sak hjälper till.

Medlem
Skrivet av ionass:

Som alla tidigare har sagt, slutprodukten är totalt oviktig. Hela betyget i Projektarbete ligger i arbetet.

Löjligt system.
Om du bygger en bro så fråga människor sig om den håller eller ej, inte hur den gjordes.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av ionass:

Som alla tidigare har sagt, slutprodukten är totalt oviktig. Hela betyget i Projektarbete ligger i arbetet.

Löjligt system.
Om du bygger en bro så fråga människor sig om den håller eller ej, inte hur den gjordes.

Skulle väl säga att dom inte frågar sig nåt alls utan använder den.

Så länge syftet med projektarbetet är klart och tydligt (nämligen att arbeta i projekt) så är det inte speciellt löjligt. Det är skola han går i och inte verkligheten, där resultatet räknas. Dock så blir resultatet bajs om man inte vet hur man arbetar i projekt.

Vad gäller idéer så har jag tyvärr inga. Eller så har jag en massa, men det har kommit en hel del skojs förslag redan.

Inaktiv

Jag och några kompisar ska göra en film utan filmen, som projektarbete, dvs.. Trailer/Teaser, hemsida till filmen, posters, tv-spots, behind the scenes osv till en film som aldrig kommer. Inte svårt och riktar sig mot många olika ämnen.

1
Skriv svar