Att tycka om ett fotbollslag är rasistiskt.

Medlem
Att tycka om ett fotbollslag är rasistiskt.

http://www.metro.se/se/article/tt/2007/09/05/trojforbud/index...

Det är fan helt jävla sjukt, jag blir bara trött så fort jag ser sånt här. Om det skall vara "jämlikhet" så borde de fan förbjuda alla andra länders landslagströjor också. Det har gått för långt.


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

Idiotiskt! :evil:


signatur
Inaktiv

fullkomligt idiotiskt.

varför kan folk i norge och usa vifta med flaggor när dom är stolta över sitt land och vi inte kan. får det.
våra lands färger har inget med rasism att göra.
våra lands färger är till för alla som bor i vårt land.

Medlem

Jag blir så arg.


signatur

Meep!

Medlem

Nu får fan folk ge sig alltså. Hur blir så korkad egentligen?

Medlem

http://www.tbg.nu/news_show/113704/1

Denna länk postades i muhammed tråden i sammanband med samma artikel, ger en liten annan bild av händelsen även om det fortfarande var fel att förbjuda dom att bära grejerna.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

detta diskuteras i en annan tråd, stäng denna


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

länka till den tråden då
stäng inte denna


signatur

Meep!

Medlem

Snart blir det förbjudet att hissa Svenska flaggan på sin tomt, din granne kan ju vara invandrare och ta illa upp.


signatur
Medlem

Snart kommer det bli förbjudet att vara svensk
jk, dock så är det ju helt åt fanders att man inte får tycka om fotbollslag längre :S
Vi måste ta tillbaka flaggan från fittrasisterna, om folk skulle börja ha den på tröjan (och inte vara rasist) så förlorar den sitt shockvärde, och jag älskar verkligen det här landet, älskar allt som bor här, och tryggheten vi faktiskt har


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Tro på Allt som medierna skriver, låt det passa in perfekt i er världsbild, och oja er sedan över hur åt helvete allting går.
Det här är en redan pågående diskussion i en annan tråd, behovet av mer desinformation och överdramatisering finns inte.
(Desinformation = det var inte så enkelt som bara några som ville heja på svenska landslaget. Imagine that. Överdramatisering = "Snart blir det förbjudet att hissa flaggan på sin tomt!!111")
Get over yourselves.

Medlem

Och man blir förvånad över att Sverigedemokraterna går framåt?


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv

Men vad fan..

(Från länken av förstahandsrapporten): "De rasistiska strömningarna bland eleverna är väldigt påtagliga och diverse taikons är mycket högljuda i sina rasistiska odemokratiska värderingar.
Vid dagens årliga skolkatalogfotografering dyker en hög elever upp insvepta i Svenska flaggan, diverse "hoodies" med nationalsången på ryggen och fula bilder på ormar asaprylar, allt i ett paket med den Svenska flaggan i centrum i sirliga utförande på bringan."

_Ja_ jag blir förvånad att folk röstar på SD. Är självförtroendet så lågt att man måste hålla på så?

Medlem

Självförtroendet? Den kopplingen förstår jag inte alls.

Jag vill lägga till att jag inte röstar på SD. Men jag kan nu förstå att folk kan göra det av ren desperation efter sånt här.


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv

Är det befogat att få, genom skolans medel, manifestera sin svenskhet i ett sånt uppenbart laddat tillfälle, där syftet är att visa att andra inte hör hemma där?
Ens om du anser det, så hoppas jag att majoriteten kommer att fortsätta vara vettigare än så.

Självförtroendekopplingen är enkel; är man inte säker i sig själv, så skaffar man sig en grupptillhörighet och en gemensam fiende. Det är ett väldigt typiskt beteende iaf.

Medlem
Skrivet av SuperTank:

Självförtroendet? Den kopplingen förstår jag inte alls.

Jag vill lägga till att jag inte röstar på SD. Men jag kan nu förstå att folk kan göra det av ren desperation efter sånt här.

ett anti-Aftonblaskan parti skulle vara bättre att rösta på då.

det här handlar inte om att det ska bli förbjudet att heja på svenska fotbollslandslaget (som det dessutom finns "utländska"/indvandrare spelare i...)

allt detta startades av att Aftonbladet sprides desinformation/vinklar sanningen så extrem för att få till en schysst rubrik och allmänheten går på dessa saker om och om igen.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv
Skrivet av Werzion:

ett anti-Aftonblaskan parti skulle vara bättre att rösta på då.

Ja, heja!
Jag skulle iaf lätt sponsra en tidning som faktiskt Försökte skriva enbart sanna saker.

Medlem
Skrivet av prophetic:

...insvepta i Svenska flaggan, diverse "hoodies" med nationalsången på ryggen och fula bilder på ormar asaprylar, allt i ett paket med den Svenska flaggan i centrum i sirliga utförande på bringan.

Svenska flaggan, nationalsången, fula bilder på ormar och "asaprylar" har inget med rasism att göra!

Woow... deja vu.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Jag har ju redan svarat på det där Castor? ;/

Medlem
Skrivet av prophetic:

Jag har ju redan svarat på det där Castor? ;/

Därav kommentaren "Wow, deja vu".


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

meh, jag tycker mest att det visar att du vägrade ta till dig av nåt jag skrev, för vidare argumentation. Synd :/

Medlem
Skrivet av prophetic:

meh, jag tycker mest att det visar att du vägrade ta till dig av nåt jag skrev, för vidare argumentation. Synd :/

Om du skriver så kan du ju inte läst vad jag skrev i den andra tråden - du har rätt i att jag inte "tog till mig" det du skrev och om du inte förstår varför måste du missat vad jag skriver.

Jag tycker inte det är rätt att förbjuda saker bara för att några puddon råkar använda dem till annat än de är avsedda för. Blir exempelvis svenska flaggan tabu kommer det att bli deras symbol när den är, skall och bör vara vår vår.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

De bör se flaggan som något dom är del av och hyllas den tillsammans med oss andra. Gör den till en vanligare syn i vårt vardagsliv liv, och uppmuntra invandrare att använda den mer. Få bort den från att bara vara något som används av högerextremister.


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

Jag tycker inte det är rätt att förbjuda saker bara för att några puddon råkar använda dem till annat än de är avsedda för. Blir exempelvis svenska flaggan tabu kommer det att bli deras symbol när den är, skall och bör vara vår vår.

Det som förbjudits i det här specifika fallet är ju att den inte får användas av ett antal främlingsfientliga patrioter som ska visa sig stolta.
Alltmedan svenska flaggan används i flaggstångar, på tröjor, hänger på väggar etc över hela Sverige. Fullt fritt. Men i skolkatalogen så står patrioternas bild isf oemotsagd, och det finns väl ingen rimlig förklaring till att skolan ska vilja ha det så?

Det handlar ju för tusan inte om att förbjuda flaggor eller tröjor öht, det vet du också.

Medlem
Skrivet av prophetic:

Det som förbjudits i det här specifika fallet är ju att den inte får användas av ett antal främlingsfientliga patrioter som ska visa sig stolta.
Alltmedan svenska flaggan används i flaggstångar, på tröjor, hänger på väggar etc över hela Sverige. Fullt fritt. Men i skolkatalogen så står patrioternas bild isf oemotsagd, och det finns väl ingen rimlig förklaring till att skolan ska vilja ha det så?

Det handlar ju för tusan inte om att förbjuda flaggor eller tröjor öht, det vet du också.

Vi är inte överrens om vad svenska flaggan representerar helt enkelt. Jag tycker den representerar sverige och du tycker den representerar främlingsfientlighet. Byter flaggan innebörd beroende på vem som viftar med den? Vem är rasisten om man tycker det?

Skolan har ju rätt att inom vissa ramar göra som de vill, skapa en egen policy kring detta och jag precis som du får tycka vad vi vill om det.

Bra att man markerar från skolans sida, synd att man gör det på ett felaktigt sätt.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Självklart byter den innebörd beroende på vem som viftar med den.
Är den inställningen rasistisk? Vad använder du för defintion av rasism då? Nu är du antingen dum eller elak, som insinuerar rasism från min sida.

Står ett gäng patrioter till skolpojkar inlindade i svenska flaggan i syfte att markera att andra inte hör hemma där, så är det inte enbart en missbrukad kärlek till sitt nationalitet de uttrycker. Man kan säga mycket, på många olika sätt.

Det finns t.ex. WW2-reenactors, som klär sig i uniformer och lever ut slag och gammeldags leverne etc. Som helt enkelt gillar det historiska. Det gör dem varken nazister eller allierade, beroende på vilka de porträtterar.
Allting är beroende av bakomliggande avsikt och kontext.

Medlem
Skrivet av prophetic:

Självklart byter den innebörd beroende på vem som viftar med den.
Är den inställningen rasistisk? Vad använder du för defintion av rasism då? Nu är du antingen dum eller elak, som insinuerar rasism från min sida.

Jag är nog lite dum och lite elak.
Nej, jag menar inte att du är rasist, du är bara överrens med skolans rasister om att svenska flaggan är deras vapen.

Skrivet av prophetic:

Står ett gäng patrioter till skolpojkar inlindade i svenska flaggan i syfte att markera att andra inte hör hemma där, så är det inte enbart en missbrukad kärlek till sitt nationalitet de uttrycker. Man kan säga mycket, på många olika sätt.

Du använder patriot som skällsord? Vad gäller resten kan jag bara hänvisa till vad jag redan sagt.

Skrivet av prophetic:

Det finns t.ex. WW2-reenactors, som klär sig i uniformer och lever ut slag och gammeldags leverne etc. Som helt enkelt gillar det historiska. Det gör dem varken nazister eller allierade, beroende på vilka de porträtterar.
Allting är beroende av bakomliggande avsikt och kontext.

Så om du klär ut dig till nazist och skjuter amerikaner på helgen är det lungt men skolfoto med svenska flaggan och du är onskan själv?
Jag skojar givetvis men som jag sagt innan... det finns inga tvivel i min värld kring vad solkorset betyder idag, det finns inga tvivel kring vad svenska flaggan står för och det är en väldig skillnad mellan dem. Om en apa torkar sig i arshlet med svenska flaggan betyder det inte att sverige är ett skitland. Om en neonazist sveper in sig i svenska flaggan på sitt skolfoto betyder inte det är invandrare inte är välkommna. Han kanske tror det, du kanske gör det men ni har fel. Enligt mig.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Så om du klär ut dig till nazist och skjuter amerikaner på helgen är det lungt men skolfoto med svenska flaggan och du är onskan själv?
Jag skojar givetvis men som jag sagt innan... det finns inga tvivel i min värld kring vad solkorset betyder idag, det finns inga tvivel kring vad svenska flaggan står för och det är en väldig skillnad mellan dem. Om en apa torkar sig i arshlet med svenska flaggan betyder det inte att sverige är ett skitland. Om en neonazist sveper in sig i svenska flaggan på sitt skolfoto betyder inte det är invandrare inte är välkommna. Han kanske tror det, du kanske gör det men ni har fel. Enligt mig. :)[/quote]

Helt lysande förklaring...precis så här tycker jag med:up:

Inaktiv

Avsikt och intention verkar liksom inte finnas i era ordböcker?

När det handlar om åsikter och provokation är det aldrig så lätt att jämställa situationer. Jag menar, en käftsmäll är alltid en käftsmäll oavsett intentioner. Men det är skillnad mellan att bara ta på sig en sverigetröja, och att att klä ut sig till dunka-mig-Frida, fornnordisk mytologi och ogilla invandrare i grupperingar på skolkort- det är inte så svårt att se provokationen där. Och kidsen ska enligt läroplanen inte få provocera exakt hur de vill. (Läser ni förstahandsrapporten så Var det menat som provokation. Symbolerna de använde, ovidkommande.)

Medlem

Det här kan inte gynna någon annan än främlingsfientliga grupper.

Fast man bör inte glömma att det inte handlar om demokrati, det handlar om ett skolfoto och rektorn bestämmer. En kompis till mej ville ha en skinnjacka på sej på ett skolfoto (det var f ö många år sen), det fick han inte. Andra fick inte ha keps etc. Det här är inte värre än så.


signatur

yolo

Skriv svar