Försvarsministern avgår.

Medlem
Medlem

intresant och kul att det händer nått i den nya regeringen, folk kan avgå när det är nått/nått dom inte gillar, och inte som i den förra, där man kan göra vad man vill, tex köpa saker för skattebetalarnas pengar utan att det häner nått (eller tex bli partildare)

men men


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

vi behöver ingen försvars minister längre.

för både sossarna och nu moderaterna spar ju in nåt så gränslöst i försvars budgeten.

finns knappt nåt kvar att vara minister över.

Inaktiv

tunn is iceman (pun not indended)


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Den förra regeringen var ju också rätt händelserik. Ingen som kommer ihåg Jan O Karlsson? Gubben som förolämpade George Bush och sa att han var "en galen texas-cowboy" mitt framför näsan på en amerikansk ambassadör?


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

MFC
Medlem

Kålsupare är di allihopa, dock så är skadeglädjen större när moderaterna inte får ihop sin matematik. Roligt att statsministern vet mer om försvaret än försvarsministern.. eller den f.d. försvarsministern.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Inget konstigt att han avgår, han vill inte rusta ner mer, därför avgår han. Rätt beslut anser jag. Sen är det ju väldigt konstigt att moderaterna alltid gnällt om besparingar inom försvaret, när de var i oposition, nu kör de på samma spår. Odenberg vänder iaf inte kappan efter vinden (eller tja, han vill inte finansiera pigorna och villaägarna i Djursholm med försämrat försvar).


signatur

yolo

Medlem

mm belv lite förvånad, trodde faktist att dom skulle stärka det svenska försvaret

men den svenska staten har alltid varit sen när det gäller att bygga ett försvar, så om 15år så bär det nog iväg sen


signatur

R.I.P The_maxx

När var det senast ett storskaligt krig i ett i-land?

Visst irak och grannländerna där nere har det inte lika dåligt som nere i afrika. Men krig i europa kommer nog, när de väl händer att vara lite annorlunda. Betydligt mer terror och teknikbaserade.


signatur

Tuba mirum spargens sonum per sepulcra regionum, coget omnes ante thronum.

Medlem

ww2 var väll senast, om man ska räkna på "hemmplan"

sure, men med "terror" och grejs så tror jag att en militär styrka kan göra mera, än en polis "styrka" som är van vid att jaga mopodister, och ta fortkörare som åker i 95km/h på en öde väg o/


signatur

R.I.P The_maxx

Europa mår bra nu.
Framtida krig kommer, tror jag, att vara mer över internet och med betydligt kraftfullare bomber och kemiska/biologiska krigsmedel. Vill ett annat i-land starta krig mot Sverige hjälper nog ingen instatsstyrka mot det. I-länder har råd att köpa avancerade krigsmedel.

Jag tycker dom inte vi ska avskaffa försvaret helt och hållet.


signatur

Tuba mirum spargens sonum per sepulcra regionum, coget omnes ante thronum.

Medlem

Mm har svårt att se krig in the future som man såg ww1 och ww2, där miljontals män sprang fram och sjön sånger. blir nog som du säger mera "it" och big-dady bomber.

dubbel dörrar äger!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Vi har ju en svensk tradition nu att avrusta strax innan det går åt helvete, så om några år går det nog åt helvete igen

En undran jag har är varför det kallas för "försvar" när vi knappt har nån armé och den dessutom är utlokaliserad till Afganistan (ska vara ett h där nånstans också).. Men men.

Inaktiv

eventuella terrordåd som kommer riktas mot sverige i framtiden kommer vara en direkt konsekvens av att vi är utomlands och jobbar under nato-flagg här och var


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Jag tycker det är en lustig reaktion att avgå när man inte får som man vill, jag menar, då lämnar man sin plats till en ja-sägare som vill det som de andra vill. Man borde stanna kvar och kämpa för sin åsikt, annars är det ingen idé att ta jobbet från första början.

Sedan om det var bra eller dåligt att rusta ned vet jag inte, jag är för dåligt insatt i det.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av prikk:

eventuella terrordåd som kommer riktas mot sverige i framtiden kommer vara en direkt konsekvens av att vi är utomlands och jobbar under nato-flagg här och var

Karikatyrritande i NATO's tjänst?

Jag tror att vi hade bett om ursäkt till terroristerna om vi hade blivit utsatta för terrordåd...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag tycker det är en lustig reaktion att avgå när man inte får som man vill, jag menar, då lämnar man sin plats till en ja-sägare som vill det som de andra vill. Man borde stanna kvar och kämpa för sin åsikt, annars är det ingen idé att ta jobbet från första början.

Sedan om det var bra eller dåligt att rusta ned vet jag inte, jag är för dåligt insatt i det.

i korthet (och som jag uppfattat det) så handlar det om att strypa försvarsmaktens ekonomi och makt ännu mindre än vad den redan är... och inte med lite, utan vi snackar om ca 1000 miljoner kronor... (mycket effektivare att skriva det än 1 miljard hehe)

han ansåg helt enkelt att han kan inte utföra något vettigt med den ekonomi han får av regeringen och väljer därmed att avgå.
"ni skrotas försvarsmakten, finns inget för mig att göra, varför stanna kvar då?"

skitbra gjort av honom!

(sen om försvarsmakten kan bli mer ekonomiskt, effektivare, är för stort, borde bli större eller whatever låter jag vara osagt)

Putin, terrorister m.m log nog allt när han fick den här nyheten...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av IceMan:

Mm har svårt att se krig in the future som man såg ww1 och ww2, där miljontals män sprang fram och sjön sånger. blir nog som du säger mera "it" och big-dady bomber.

dubbel dörrar äger!

njaoo... är nog inte så många mer nationer än USA som har sån gigantiskt budget för krigsföring och militären så dom kan lägga X antal tusen miljoner dollar på att skicka missiler över halva världen.

däremot är majoriteten av världens militärer tränade och medvetna om att nutiden och mycket troligen framtidens krigsföring till stor del bygger på "Strid i Bebyggelse", SiB.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv
Skrivet av Gudmundsdottir:

Europa mår bra nu.
Framtida krig kommer, tror jag, att vara mer över internet och med betydligt kraftfullare bomber och kemiska/biologiska krigsmedel. Vill ett annat i-land starta krig mot Sverige hjälper nog ingen instatsstyrka mot det. I-länder har råd att köpa avancerade krigsmedel.

Jag tycker dom inte vi ska avskaffa försvaret helt och hållet.

europa mår bra nu ? du har ingen vidare koll på läget,
ryssland har blivit helt mongo igen och avskärmar sig mer och mer från omvärlden.

det är värsta diplomat krig mellan england och ryssland.
och usa med nato expanderar i europa och det gillar inte ryssland,
så ryssland har börjat att öka på sina försvars anslag mångdubbelt nu
och har börjat återuppta sina flygningar med bombplan så som dom höll på med under kalla kriget.
President Putin i ryssland gillar inte alls usa s intrång närmare och närmare ryssland.

dom korkade jänkarna ville ju till och med placera ut medel distans robotar i polen.
så den ryska björnen har vaknat igen och han är inte glad.

Medlem
Citat:

Summan tre till fyra miljarder kronor nämns som den uppskattade besparingen i sammanhanget.

my bad, nu handlar det visst inte om att spara in 1000 miljoner kronor utan hela otroliga 3000-4000 miljoner kronor........

(och även om vi sparar in dom gigantiska summorna så verkar sverige gå åt helvete ändå, finns ju inget att vara stolt över, varken polis, sjukvård eller infrastrukturen...)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:
Skrivet av Gudmundsdottir:

Europa mår bra nu.
Framtida krig kommer, tror jag, att vara mer över internet och med betydligt kraftfullare bomber och kemiska/biologiska krigsmedel. Vill ett annat i-land starta krig mot Sverige hjälper nog ingen instatsstyrka mot det. I-länder har råd att köpa avancerade krigsmedel.

Jag tycker dom inte vi ska avskaffa försvaret helt och hållet.

europa mår bra nu ? du har ingen vidare koll på läget,
ryssland har blivit helt mongo igen och avskärmar sig mer och mer från omvärlden.

det är värsta diplomat krig mellan england och ryssland.
och usa med nato expanderar i europa och det gillar inte ryssland,
så ryssland har börjat att öka på sina försvars anslag mångdubbelt nu
och har börjat återuppta sina flygningar med bombplan så som dom höll på med under kalla kriget.
President Putin i ryssland gillar inte alls usa s intrång närmare och närmare ryssland.

dom korkade jänkarna ville ju till och med placera ut medel distans robotar i polen.
så den ryska björnen har vaknat igen och han är inte glad.

precis, och vad jag har hört så ska dom skaffa sig en flygflotta som var större än sovjets, och den var ju allt annat än liten..

swe och russia har haft flera hundra års av krig bakomsig, ryssland har ju varit tillomed inne i norrköping, dom tog över halva swe för dryga 300år sedan, osv..
mycket har det varit, och vad säger att det inte kan bli bråk igen?

det är många krig som folk har sagt "never more" men det händer änndå. tyvärr.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Rysslands protester mot en "missilsköld" är larviga, låt alla länder i världen ha en så är krig en sak som hände i historien, precis som korea kriget och mordhoten av idol-anders.

Medlem

betalar du sveriges missilsköld?
tror inte sverige (eller några andra länder) är direkt intresserade av dessa "sköldar".
komiskt att ens snacka om det är nuvarande militära diskussionen inom sverige är att spara in 5000 miljoner kr per år på försvarsmaktens bekostnad...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

hmm har en liten teori.
staten vill att vi ska bli svaga, så att folket blir rädda och ställer sig mera posetiva att gå med i Nato.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Försvarsminister? Är inte han borteffektiviserad ännu?


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Avstängd
Skrivet av BangBoomBang:

vi behöver ingen försvars minister längre.

för både sossarna och nu moderaterna spar ju in nåt så gränslöst i försvars budgeten.

finns knappt nåt kvar att vara minister över.

Där sa du nåt. Staten är blind. Att dra ner på försvaret på det där sättet är frukten av närmare 200 års krigsstillestånd och lite sund dåraktighet.
Snart har vi inget försvar längre. Vad händer då när det blir krig? Staten har pratat med Norge om att de ska skydda oss och som om det inte vore nog finns risken att vi skulle råka i krig med Ryssland. Utvecklingen i landet är minst sagt oroväckande.

Medlem

Norge! försvara svergie! herregud, vi är dödsdömnda


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

påminner mig om en äldre man på ett företag som farsan varit på (farsan är servicetekniker och åker runt och mekar formsprutor och robotar).

den äldre mannen var reperator/tekniker på det här industriföretaget och hade fått sparken för personerna som hade kontorsjobb där endast ansåg att han bara gick runt och småpillade och knappt jobbade för sin lön (som varken var bra eller dålig).
gick knappt två månader så ville dom ha tillbaka honom - först då insåg dom att hans "småpill" bland maskinerna osv. höll maskinerna m.m felfria och igång, utan honom så hade typ 2-3 maskiner slutat fungera på bara 2 månader (och varje timme en maskin står still kostar runt 80.000 kr då hela produktionslinjen stannar i teorin (blir inte alltid så i praktiken, but still)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv
Skrivet av Werzion:

betalar du sveriges missilsköld?
tror inte sverige (eller några andra länder) är direkt intresserade av dessa "sköldar".
komiskt att ens snacka om det är nuvarande militära diskussionen inom sverige är att spara in 5000 miljoner kr per år på försvarsmaktens bekostnad...

Fel igen. 1 miljard (av totalt 40 miljarder) per år i fyra år eller så hade Borg tänkt sig pga Sveriges internationellt sett skyhöga materielkostnader (över 40%).

Intressant ledare i DN om försvarspolitiken.

Medlem
Skrivet av Werzion:

påminner mig om en äldre man på ett företag som farsan varit på (farsan är servicetekniker och åker runt och mekar formsprutor och robotar).

den äldre mannen var reperator/tekniker på det här industriföretaget och hade fått sparken för personerna som hade kontorsjobb där endast ansåg att han bara gick runt och småpillade och knappt jobbade för sin lön (som varken var bra eller dålig).
gick knappt två månader så ville dom ha tillbaka honom - först då insåg dom att hans "småpill" bland maskinerna osv. höll maskinerna m.m felfria och igång, utan honom så hade typ 2-3 maskiner slutat fungera på bara 2 månader (och varje timme en maskin står still kostar runt 80.000 kr då hela produktionslinjen stannar i teorin (blir inte alltid så i praktiken, but still)

glad för din fars skull och det är en väldigt bra jämförelse på folks dåraktighet. spara spara, men ingen ser konsekvensen av det förens det är försent...


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

12
Skriv svar