varför så lite rock på Radio?

Medlem
varför så lite rock på Radio?

Tjho!
jo har alltid undrat varför det är så lite rock på radio, lyssnar på p1,p2,p3,p4 pga jag bor i en håla och kan bara få in dom när jag jobbar (lurar med radio i)

Är det samma skit i alla kanaler?

sist vi gjorde underkökningar så är det som unga mest lysnar på hårdrock, och inte tråkig pop.

Min gissning är att musik-bolagens styr radio på något vis, vill få oss att köpa "enkelt gjord musik"
som är enklare att göra än hi-tec rock?
är så extremt trött på att höra P3`s 5st låtar i repeat dagarna i ennda.
Dom har själva sagt nån gång att Rammestin är deras mest önskade artist (när det gäller önska en låt) men vad jag minns så är det väll en låt på 1år som dom har tryckt fram?

varför all denna skit-pop med samma artister hela hela tiden, är det nån som sitter och styr, som vill att folk ska tycka om vissa saker för att det är enkelt och göra viss musikstil, eller vad handlar det om?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

folk tycker ju att det är bra? jag tycker iofs att det finns jävligt mycket "enkelt gjord metal" också just nu..

...och varför har min avatar blivit brungrå?

edit: den var visst inte brungrå

Medlem

Hmmm på jobbet kan det ju vara lite klurigt, men sitter du vid datorn kan du ju lyssna på bandit-rock. Där finns det rock i drivor !

Medlem

Snarare handlar det väl om att det är fler som lyssnar på pop eller vad det nu är istället för rock och att satsa på något som inte alla "gillar" vore ju att skjuta sig i foten. P3 är ju inte så farlig, värre är ju Rix och Mix megapol - känns som att ha en "best hits of the radio"-platta på repeat.

Iceman - du får lyssna på Dist när det går, eller p3s hårdrock - kanske är samma, men i vilket fall är det bra skit.

Medlem

Oftast när jag pratar med kompisar så gillar dom som är musikintresserade inte det som spelas på radio.
Dom lyssnar på hårdrock, jazz, klassisk, techno, punk, ungersk folkmusik, vad som helst utom just pop.
Folk som inte bryr sej så mycket gillar det som spelas på radion, däremot. Som jag upplever det, iaf.

OK jag känner ingen som lyssnar på ungersk folkmusik


signatur

yolo

Medlem

På p3 etcetera är det musikredaktörerna som bestämmer musiken. Deras urval baserar sig dels på vad som ligger på topplistorna (och ska räknas som populärt), vad som kan bli populärt, samt vad som var populärt i förra månaden.

Metalfansen får helt enkelt köpa fler singlar, då singellistan (eller som den numera heter Digilistan eftersom dom numera även räknar betalda/lagliga downloads) är ett av de viktigaste instrumenten för att avgöra vad som är "populärt"- och den baseras helt på singelförsäljning.

Jag vill dessutom tillägga att jag som bor och arbetar i Stockholmsområdet har tillgång till två reklamradiokanaler (Bandit och Rockklassiker) som spelar mer eller mindre enbart rockmusik. Det är usel mottagning på båda. Dom fem-sex kanaler som spelar listpop är det däremot perfekt mottagning på.

Det är svårt att inte börja misstänka en konspiration...


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Inaktiv

de vanliga reklamkanalerna (rix/kuk/megapol/röv/radio city/whatever) utan profil på rock har möten med skivbolagen och får ett antal singlar i hand som de får betalt för att spela.
genom att man av någon sjuk jävla pissanledning blir tvingad på de flesta arbetsplatser att lyssna på smörjan så blir dessa låtar tyvärr "populära", då de känns igen och faktiskt tycks om av mindre värda människor.
det är så man fabrikerar topplistor med musik. man säger vad som skall spelas, det som spelas blir populärt, och man säger att det man spelar är "sveriges populäraste låtar!" när man själv valt vilka som ska bli det från början.

detta gäller ju dock inte SR, vilket märks på helt okej radioprogram och ett jävla brett spektra av alternativ musik, dock aldrig på primetime..
p3 live är ett bra exempel på sådant.
jag avskyr å lyssna på radio, men blir jag tvingad att lyssna på en musikkanal får det ändå bli p3. även om det smärtar och kokar i mig.

kan ingen starta en nationell front mot allmänradio på arbetsplatser?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Hah, ja ska man lyssna på något så får det bli P3 - om man orkar med att de snackar om lebbar och bögar varannan timme..

Annars så ligger väl nätradion nära till hands


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Inaktiv

eller så respekterar man det faktum att människor på en arbetsplats har olika musiksmak, och att plåga mig med fasansfull populärsmurfhits är ekvivalent med att jag plågar alla andra med kängpunk


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Jag lyssnar bara på radio i bilen, när jag jobbar och då är det alltid p1 som gäller - svårt att lyssna på p1 ett par timmar utan att bli engagerad på ett eller annat sätt...

Musiken i popradio får mig att må illa...

*nynnar*

Why do all good things come to an end... yeah... oh, yes... yeeeeeah.... uhu...uooo....yeah....oOOOoo...yeah...ye-HA.... WooWWoooWOo...yeah...

Nelly Furtado, var tyst!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Äsch, hårdrock hit och fjollpop dit! Tacka vet jag Miles Davis.


signatur

I'd give her my heart, but she wounded my soul,
don't think twice it's all right. [i]

Inaktiv

hade dom spelat miles davis på radio hade jag vart idel öra.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Jag med... minns ni smokerings?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

mer breakcore på p3

Inaktiv
Medlem
Skrivet av dosman:

Skaffa en musikspelare med FM sändare eller en extern fm sändare som funkar med musikspelare.

Kolla http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=619 t.ex.

Med en tillräckligt stark sändare är så kan du tvinga alla på jobbet att lyssna på din musik istället för en viss kanal 8) (olagligt att ha för stark sändare dock )

mm funderar faktist på att göra nått sånt.

Men det bortförklarar änndå inte varför all denna bojkott av musik som dom gör.

det är nån skit bakom kulisserna helt klart.
och som andra här har sagt, varför är det bara extrem fenimister, homoxesuella, eller mode-töntar, som får komma och prata? vart är alla "normala"


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Leroj:

mer breakcore på p3

Inaktiv

enda breakcore jag gillar och ens känner till är venetian snares.. och dom har fan en hel del feta grejer. enda helelektroniska musiken i princip som jag fattat tycke för.

iceman: jag har redan förklarat varför dom "bojkottar" en viss sorts musik
det är inget skämt alltså, det funkar sådär.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

enda radio som gäller är di

går ett o annat bra program på radio som man aldrig har tid o kolla in på grund av dumma tider etc etc.

Angående radio på jobbet så går det inte på nuvarande arbetsplats att ha nån på det stör alla så man får köra med lurar isåfall ser iofs inte så bra ut men iaf s¨då slipper man det.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

P1 lyssnar jag på i bilen, eller rix fm om det är för kulturellt där. Visserligen är rix fm riktigt mainstream-sugigt, men det är ändå bättre än P3 där man drabbas av hip-hop-dänga efter hip-hop-dänga plus ett och annat skrikigt semi-ska-band från storbrittanien osv.

På jobbet är det p3rockster som gäller (man slipper reklam), eller P1, men då kan det bli svårt att koncentrera sig.

Håller för övrigt med om att populär-skvalet verkar ha hemskt svårt att plocka till sig vad folk vill höra egentligen. Å andra sidan kan det bero på att det stora flertalet inte bryr sig/har nån åsikt om vad som spelas på radio, dom låter den bara vara på för att slippa Tystnaden, sen spelar det ingen roll, bara det inte blir för djupt (P1 eller P2).

Säger som nån hårdrockare gjorde för ett tag sen. Iron Maiden sålde 57 000 biljetter på 2 timmar. Metallica sålde 26 000 (eller nåt sånt) på 45 minuter. Eminem och 50 cent sålde 12 000 och ställde in p g a "utbrändhet".

Rock on

Medlem
Skrivet av prikk:

enda breakcore jag gillar och ens känner till är venetian snares.. och dom har fan en hel del feta grejer. enda helelektroniska musiken i princip som jag fattat tycke för.

iceman: jag har redan förklarat varför dom "bojkottar" en viss sorts musik
det är inget skämt alltså, det funkar sådär.

skrämmande, varför axepteras detta? själv är jag skit sur


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av m0rfar:

P1 lyssnar jag på i bilen, eller rix fm om det är för kulturellt där. Visserligen är rix fm riktigt mainstream-sugigt, men det är ändå bättre än P3 där man drabbas av hip-hop-dänga efter hip-hop-dänga plus ett och annat skrikigt semi-ska-band från storbrittanien osv.

På jobbet är det p3rockster som gäller (man slipper reklam), eller P1, men då kan det bli svårt att koncentrera sig.

Håller för övrigt med om att populär-skvalet verkar ha hemskt svårt att plocka till sig vad folk vill höra egentligen. Å andra sidan kan det bero på att det stora flertalet inte bryr sig/har nån åsikt om vad som spelas på radio, dom låter den bara vara på för att slippa Tystnaden, sen spelar det ingen roll, bara det inte blir för djupt (P1 eller P2).

Säger som nån hårdrockare gjorde för ett tag sen. Iron Maiden sålde 57 000 biljetter på 2 timmar. Metallica sålde 26 000 (eller nåt sånt) på 45 minuter. Eminem och 50 cent sålde 12 000 och ställde in p g a "utbrändhet".

Rock on

håller med dig, när jag spyr på P3, så åker P1 på direkt, Ring p1 är en storfavorit, och dom brukar i en del program ha riktigt intresanta ämnen, idag var det sperma tex.
Sen är Radio östergötland "kul" att höra på ibland, då dom pratar om sånt som man känner till/bor nära


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av m0rfar:

Å andra sidan kan det bero på att det stora flertalet inte bryr sig/har nån åsikt om vad som spelas på radio, dom låter den bara vara på för att slippa Tystnaden, sen spelar det ingen roll, bara det inte blir för djupt (P1 eller P2).

det beror på att "folk" (tvi!) HÖR musiken, medan vi andra LYSSNAR på den.
det dom kallar lättsamt kallar jag tortyr.
jag föredrar verkligen tystnaden.

iceman: $$$


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Jag tillhör kategorin arbetare utan val. Skiten dånar i centralradiosystemet vareviga dag. Till råga på allt så är NRJ numera den enda kanalen systemet får in. Fy fan för reklamradiomusik!

Den radiostation som fick credits av mig förut var P3 men hiphop är det enda jag hör därifrån på vettig tid.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Inaktiv

jag har funderat på lite urban terrorism..
strategiskt placerade hemmabyggda störsändare borde kunna slå ut reklamradion i en hel stad och rädda alla stackars musikälskare som våndas på sin arbetsplats varje dag, och - om vi har tur - ta ännu ett spadlyft för RIAA-bolagens grav (som ju tyvärr är en myt, but one must dream!)


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Citat välkände producenten Michael B. Tretow:

Det finns stora likheter mellan rent oljud och det som är väldigt väldigt lättlyssnat.


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Mer rock åt folket säger jag. Hip hop och rap borde gå i graven det är ju inte ens musik


signatur
Inaktiv

har inget emot bra hiphop och rap, pallar bara inte musiken som är skapad och skräddarsydd för radio


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

rockklassiker 106.7 spelar rock mest hela tiden


signatur

Meep!

12
Skriv svar