Chip Fan fail, och nu hänger sig datorn.

Inaktiv
Chip Fan fail, och nu hänger sig datorn.

Hej alla, har ett litet problem här. Min dator har klagat på chip fläkten nu ett tag disabla att det skulle displayas i BIOS.
Jag ringde ASUS om en ny fläkt(har ett A8N-SLI Deluxe moderkort) tänkte att jag under tiden kunde använda en vanlig fläkt att kyla, det gick bra i nån dag och sen började musen och tangentbordet hänga sig. Jag tänkte inte mer på det och fortsatte spela (WoW lol). Nu startar knappt datorn, fick igång den en halvtimme och försökte leta ny fläkt på nätet men nu dör den i princip på ASUS loggan precis när man startar.

Jaha e chippet bränt nu? har väntat i 10 dagar på min ASUS fläkt och inte fått en ny än.

Verkar som det fortfarande kostar runt 1400 med ett likadant moderkort i värsta fall. Ska man kanske investera i en heatsink istället om det inte är bränt?

Vore tacksamt för ett snabbt svar eftersom jag sticker utomlands med laptopen jag sitter med på söndag. Och det innebär att min flickvän inte har en dator att göra arbeten med.

Tack på förhand.


signatur

Furry Fury Warrior

Medlem

Vad menar du med vanlig fläkt?


signatur

/ Shuburn

nj
Medlem

Risken är rätt stor att moderkortets chipset kan vara skadat pga överhettning.
nVIDIAs nForce 4-kretsar var rätt kända att bli stekheta (därav de små ettriga fläktarna som snurrade i uppåt 7000RPM), och om fläkten slutar fungera så är de rätt värdelösa pga det inte är mycket till kylfläns i övrigt. En del moderkortstillverkare bytte på senare modeller ut fläktkylningen mot mer väldesignade heatpipe-baserade kylsystem med lite kraftigare kylflänsar utplacerade på lämpliga ställen på moderkortet kopplade till heatpipe:n.

De flesta socket 939-moderkorten har i dagsläget slutat tillverkats (finns ett fåtal som fortfarande verkar tillverkas dock som bla Asrock och MSi säljer), de övriga som finns att köpa är ofta utförsäljningsvaror av något slag (demoexemplar, utbytta ex från tillverkaren som saknar alla tillbehör, etc).

Att byta kylfläns på moderkortet själv kan vara en idé, men iom chipsettet har gått varmt så är det inte säkert att det kommer fungera.

Inaktiv

Är det överhettning bör och ska det åtgärdas direkt. Det du råkat ut för är dock inget ovanligt, det brukar bli så när man köper hårdvara att man måste fixa själv så att det blir ordentligt kylt. Som jag nämnt tidigare kollar jag alltid grejorna när de är nya och fixar själv så att jag VET att det är kylt. Det borde ha fungerat även med en annan fläkt dock kan man även sätta på kylpasta där, vilket jag aldrig har sett att de gör på "fabriken". Har du tur fungerar det igen med bra kylning.


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar