Spel som plötsligt stannar?

Inaktiv
Spel som plötsligt stannar?

Fick ny datorn i måndags från komplett, en konfigurerad Komplett Gamer i30 med Windows Vista 32-bit.

Intel Core 2 Duo E6850 @ 3.0 GHz
4096MB DDR2 @ 800 MHz
eVGA GeForce 8800GTS 640MB KO ASC3

Första gången något frös var i onsdags, och det var BioShock när jag tänkte en bit in i spelet spara. Spelet fryste helt, men jag kunde trycka ctrl + alt + del (vad jag kommer ihåg) för att avsluta processen.
Igår så började datorn dampa sig med några drivrutiner, det kom upp bluescreen och "påbörjar dumpning av fysiskt minne" vid jämna mellanrum. Misstänkte att det var någoon drivrutin som strulade eftersom jag har dragit hem många drivrutiner nu. Tänkte att det kunde vara nVidia rutinerna eftersom jag installerat betarutiner på två olika språk English (UK) och English (US) eftersom nVidia inte har nyaste på alla språk och jag ville optimera Crysis SP demot. Sagt och gjort, de rök all världens väg och jag installerade de nyaste officiella 163.69 istället. Men bluescreen problemet fortsatte fortfarande.
Så jag tänkte att jag skulle köra uteslutningsmetoden och ta drivrutin för drivrutin och kolla vilken som orsakar problemet, men efter ett par stycken och samma bluescreen problem orkade jag inte mer. Gjorde en systemåterställning till i måndags och nu är allt frid och fröjd från bluescreen.

Istället har det där märkliga BioShock problemet kommit tillbaka. När jag kört både Call of Duty 4 demot och Enemy Territory: Quake Wars fryser spelet sig helt efter ca 20-30 min helt plötsligt, men jag kan trycka ctrl + alt + del hur enkelt som helst och avsluta processen, och Vista säger ingenting.

Vad kan vara problemet? Vad ska jag göra? Sitter som sagt på forceware 163.69, och jag vet inte om jag vågar installera betadrivrutiner med tanke på att jag inte helt vet vad som framkallade bluescreen. Några förslag?


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Inaktiv

Har lite bråttom just nu men kolla så att grafikkortet inte blir för varmt, CPU och eventuellt brygga på moderkortet. Till att börja med i alla fall.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Hur mäter jag temperaturen på grafikkortet? Vad är för varmt? Skulle det hjälpa med att öppna sidan på chassit?


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Inaktiv

Aha. Jag är inte så bra på datorer: Men nu har jag upptäckt att min dator har 0 installerade fläktar. Kul, och komplett verkade inte bry sig ett skvatt. Det är antagligen problemet va?

Tog ett chieftec-chassi som inte levereras med installerade fläktar.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=320416

Några förslag på ordentliga fläktar man kan köpa?


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Inaktiv

Man bör ta bort GPU ocg CPU och kolla, det är mer regel än undantag att någon blaffar på en för tjock kylpastaklumb ojämnt fördelad. Det är det första man bör kolla. Sedan även så att kylfläns sitter som den ska mot processorerna och att fläktarna snurra som de ska. Därefter kan man känna sig lugnare. Alltså ett TUNNT och JÄMNT lager med kylpasta ska det vara. Det händer även att någon krets med kylflänsar på moderkortet blir varm och då fryser burken såsom din gör. Där brukar de inte sätta på kylpasta men gör man det själv brukar det lösa problemet......


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Du tror inte att höga temperaturer i CPU och GPUns omgivning kan orsaka dessa frysningar? Komplett vill uppenbarligen att jag själv ska köpa och montera chassifläktar

Iom att datorn också är relativt liten och att mitt GTS är fabriksklockat blir det kanske rätt höga temperaturer där inne.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Inaktiv

Ok yapp det är en vidareutveckling av det hela men det jag skriver är det första man ska kolla när man inte har byggt burken själv. Det brukar se för illa ut med kylpastan och bör absolut fixas. Det är nummer ett.


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar