När ska man bestämma sig, för ett datorköp?

Medlem
När ska man bestämma sig, för ett datorköp?

Visst är det surt, när man bestämt sig för ett moderkort(P35), men strax därpå upptäcker att ett nyare moderkort(X38 ), med nya möjligheter, är på väg. X38 har, om jag nu inte strular till det och misstar mig, stöd för bl a PCIe 2.0, och den klockningsvänligare Penryn som når 4Ghz.

Och de stackare som införskaffade 8800GTS 640MB, och strax därpå kom 8800GT, vadå surt. Men hur länge ska man vänta, Crysis är ju ute snart, och ny hårdvara kommer alltid.

Sist men inte minst, vart ska man köpa allt. Komplett har jag vant mig vid, hemsidan är lättsam och strukturerad, leveranserna oftast snabba. Datorbutiken har nog sina fördelar, och är billigare, verkar det som. Eller varför inte köpa delarna där dom är billigast, hos fem olika nätbutiker, och sedan inte ha koll på vart man ska lämna in respektive, ifall nått pajar. Nu har jag skrivit av mig.. lite.. tyck till nu...


signatur

/ Shuburn

Medlem

det verkar som Datorbutiken är billigare än Komplett, sitter själv i tankar om att köpa nytt och har jämnfört priser. 500-800 kan du spara på DB, det verkar som om dom är billigare överlag på grafikkort och processor, vad jag har sett. på Inet är dom också ganska billiga och så kostar frakten bara 95kr.

här är några grejor jag plockat ihop, lägg till ett av det nya Ati korten på priset så är det ungefär vad jag tänkt mig.

Komplett 5767kr
Inet 5539kr
Datorbutiken 5558kr

sen är det på grafikkorten dom bruka skilja mest i pris.

när man ska köpa är ju väldigt svårt, det viktigaste jag tänker på är att det ska gå och uppgradera inom en snar framtid (1-1,5år) då gärna SLI/Crossfire och Quad stöd.

Medlem

När jag plockar ihop samma grejor på Datorbutiken som Komplett, skiljer endast en hundring. Men då vet jag att det skulle skilja femhundra, om jag köpte ett 8800GT, vilket jag väntar med ett tag, men på något sätt tar dom ut varandra i pris.
Personligen vill jag först se vad mitt 7950GT egentligen klarar av, då jag först nu kommer att ha PCIe. Kortet har väntat på mig sedan jag vann det i PCG (mars tävlingen).

Men som sagt... när ska man bestämma sig för att köpa en dator, när det hela tiden kommer nya prylar. Säg att införskaffade ett 8800GTS 640MB, vad knäckt jag skulle känna mig nu, efter 8800GTs release. Snuvad på en tusing, värmeminskning, prestanda, och datorutrymme. Syr hade jag blivit...


signatur

/ Shuburn

Inaktiv

Sist jag kollade så visst verkar DB billigare, men när jag la in deras frakt blev det ju nästan samma pris.

Tycker man ska vänta till januari i alla fall eventuellt lite till.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Mm, tänkte vänta och se hur nästa grafikkort baserad på G92 blir...
För övrigt angående "rätt tidpunkt att skaffa dator"-frågan.. det verkar inte som det finns en rätt tidpunkt. Delar kommer, sjunker i pris, försvinner. Det verkar inte spela nån roll om det är före eller efter Jul-handlandet, verkar som om årstider inte påverkar alls, eller har jag fel?? Mycket verkar här...


signatur

/ Shuburn

Medlem

haha, det är väl aldrig rätt tidpunkt att köpa dator. En sak är dock säker: ska man spela de nya spelen på schyssta inställningar så måste man punga ut a whole lot of cash.


signatur

www.oldswedishgunners.se - Träffpunkten för den vuxna spelaren.

nj
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

haha, det är väl aldrig rätt tidpunkt att köpa dator. En sak är dock säker: ska man spela de nya spelen på schyssta inställningar så måste man punga ut a whole lot of cash.

Eller helt enkelt vänta tills hårdvaran kommit ikapp de nya spelen.

Sedan angående rätt och fel tidpunkt så finns det väl egentligen inget man kan kalla för rätt, skulle mer vilja kalla det för mindre fel, och mer fel tidpunkter.
Att invänta en prissänkning eller kanske en lansering som sker inom någon vecka är ju tex en bra idé, men att konstant stirra på vad för nytt som kan tänkas lanseras inom ett halvår/år bara för att vänta på det är ja... Men visst, har man redan en dator som fungerar dugligt så kan man ju göra så med om man känner för det.

Medlem

Ni verkar ju båda vara inne i samma tänk som jag. Antar att man kan se det såhär... att sommaren är den årstid då spelandet är minst aktuellt, och då gör man bort sig om man skaffar ny fräsch hårdvara, precis innan sommarn. Ett bättre läge för det lär ju vara nu, Crysis kommer och Call of Duty 4. Och vi står inför ännu en kall vinter, vi lär ju inte få nån snö förän tomten kommer, men en mysig gaming-vinter kan man alltid se fram emot.. känns inte som jag kan få den här tråden att växa nå mer


signatur

/ Shuburn

1
Skriv svar