Processorfrågor...

Medlem
Processorfrågor...

Skall köpa en ny dator och hade lite funderingar kring processorn, hoppas nån kan hjälpa.

Om jag har fattat det rätt måste mjukvara specialskrivas för att dra nytt av en dual eller quad-core processor. Jag antar också att det inte räcker med att Windows hanterar en sådan processor för att all programvara som körs i Windows skall dra nytta av det automatiskt.

I min dator idag har jag en P4 3.4 ghz. Om nu ovanstående stämmer och jag till min nya dator köper en Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz, betyder i så fall detta att i de fall där mjukvaran inte har skrivits för att hantera processorn, så kommer det att gå långsammare än vad det skulle gjort med min nuvarande dator? Tänker främst på spel nu.

Det kanske är en lite orättvis och svår jämförelse kom jag just på, i den nya datorn har jag ju bland annat bättre, snabbare och mer minne än i den gamla... hmmm, hur ska man tänka här egentligen...?


signatur

When the going gets tough, the tough hide under the table!
- Blackadder

nj
Medlem

Windows kan fördela belastningen över flera kärnor så ett spel tex kan få en enda kärna dedikerad till sig medans den andra sköter om det Windows vill sköta i bakgrunden tex.
Sedan finns det då program/spel som kan utnyttja mer än en kärna samtidigt.

När det gäller klockfrekvensen så är den i stort sett irrelevant när man jämför helt olika processorarkitekturer (oavsett vad Intel har försökt tuta i konsumenter under många års tid, se MHz myth-artikeln hos Wikipedia).
Core 2-processorerna är oerhört mycket mer effektiva än vad P4/PD-processorerna vilket gör att de inte behöver i närheten av lika höga klockfrekvenser för att prestera bättre, se tex det här testet som AnandTech gjorde av Core 2-processorer precis när de släpptes.

Medlem
Skrivet av LoTech:

I min dator idag har jag en P4 3.4 ghz. Om nu ovanstående stämmer och jag till min nya dator köper en Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz, betyder i så fall detta att i de fall där mjukvaran inte har skrivits för att hantera processorn, så kommer det att gå långsammare än vad det skulle gjort med min nuvarande dator? Tänker främst på spel nu.

Här kan du jämföra din nuvarande processor med nya.

http://www.tomshardware.se/processorer/interaktiv_jamforelse/


signatur
Medlem

Tack för info och länk!

Får kolla närmare på jämförelsen med min processor när jag kommer hem men efter en snabb koll verkar den ju mycket användbar...


signatur

When the going gets tough, the tough hide under the table!
- Blackadder

1
Skriv svar